GfK: E-commerce-ul nu are un impact major în Europa de Est

Deşi a câștigat mult teren în Europa de Est în ultimii ani, comerţul online nu are încă un impact major în această regiune, unde spaţiile comeciale continuă să crească în profitabilitate. Concluziile au fost trase de firma de cercetare GfK în urma unui studiu realizat la nivel european despre scena de retail, cuprinzând cele mai frecente evoluții și prognoze pentru 2015. GfK: E-commerce-ul nu are un impact major în Europa de Est

Indicatorii de piață evaluați de GfK pentru un total de 32 de țări europene analizate sunt: puterea de cumpărare, ponderea cheltuielilor populației în retail din cheltuielile totale, inflația, profitabilitatea spațiilor comerciale, schimbările din retail datorate comerțului online. De asemenea, GfK oferă o prognoză asupra cifrei de afaceri aferente retailului din spațiile comerciale pentru 2015.

Prognoza cifrei de afaceri aferente retailului din spațiile comerciale pentru 2015: Creșterea comerțului online pune presiune asupra formatelor de retail tradițional în toată Europa. De aceea, GfK anticipează o creștere moderată pentru acestea din urmă, de 0,5 – 0,8% pentru țările UE în 2015.

Printre fruntași se numără din nou România (+5,1%), cu o creștere chiar mai mare decât cea de anul trecut și țările baltice (+4-5%). În 2014, situația retailului a început să se stabilizeze în statele din sudul Europei, puternic afectate de criza economică. Cu toate acestea, veniturile din retail vor suferi din nou un declin în Grecia. Pe baza datelor deținute până în prezent pentru 2015 și presupunând că Grecia nu părăsește Uniunea Monetară Europeană, GfK se așteaptă ca acest declin să fie modest (de aproximativ -0,1%).

Ponderea cheltuielilor populației în retail în 2014:Această pondere a scăzut din nou în 2014 la nivelul țărilor membre UE; cota se află în prezent la aproape 31% (în 2013 a fost de 31,2%, iar în 2012 de 31,4%). Motivele pentru acest declin sunt legate de doi factori cu efecte contrare. Primul - scăderea costului țițeiului la mijlocul anului 2014 - a avut ca rezultat scăderea costurilor pentru energie și carburanți, iar al doilea, o tendință prezentă deja de mult timp – cheltuieli din ce în ce mai mari cu facturile de întreținere, cu sănătatea și petrecerea timpului liber. Acestea trei din urmă înseamnă mai puțini bani disponibili pentru consumul în retail, efectul de scurtă durată al scăderii prețului țițeiului nereușind să aducă mai mulți bani în buzunarele consumatorilor.

Profitabilitatea spațiilor comerciale:În multe țări, aceasta a reînceput să crească după întârzierea multor proiecte, cauzată de criza financiară. Printre cele 32 de țări analizate profitablitatea a crescut cu 0,6% până la 4.100 € pe m². Luxemburg, Elveția și țările scandinave se găsesc în partea superioară a clasamentului, în vreme ce în țările din estul și sudul Europei întâlnim cele mai mici valori. Totuși, grație consolidării retailului tradițional în aceste state, profitabilitatea spațiilor comerciale a crescut și ea. Acest lucru este valabil în special pentru România, Bulgaria, Estonia, Lituania și Letonia.

Schimbări datorate eCommerce-ului:Profitabilitatea spațiilor comerciale se află sub o mare presiune în Europa de Nord și de Sud, în mod particular în Germania, Franța și Marea Britanie. Principalul motiv este redirecționarea veniturilor consumatorilor către retailul online în cazul multor categorii de produse. Deși eCommerce-ul a câștigat mult teren în Europa de Est în ultimii ani, efectele nu au încă un impact major.

Volumele tranzacționate pe Internet sunt încă mici. În contrast, în piețele mature cum este cea a Germaniei, segmente ca retailul de îmbrăcăminte nu se mai extind ca acum câțiva ani. În același timp, numărul centrelor comerciale în proiect sau în construcție sunt în scădere. Aceasta este deopotrivă cauza și efectul schimbărilor din aceste piețe.

"Economia Europei are de câștigat", explică Gerold Doplbauer, retail expert GfK. "Asistăm la o creștere a cererii interne îmbinată cu o competitivitate externă îmbunătățită, mai ales în câteva dintre țările slăbite de criză. Aceasta contribuie la o dezvoltare echilibrată și substanțială de care retailul european va profita. În mod evident, efectele vor varia însă de la țară la țară."

Puterea de cumpărare: Puterea medie de cumpărare pe cap de locuitor în 2014 la nivelul țărilor membre UE analizate a fost de 15.360 € anual. Creșterea este de aproximativ +2,5% față de 2013, mai mare decât cea înregistrată anul anterior. Cu toate acestea, o diferență semnificativă în ceea ce privește nivelul de prosperitate în Europa persistă. Dacă Norvegia are un venit pe cap de locuitor de 30.560 €, în Bulgaria acesta este de 10 ori mai mic, situându-se la 3.097 €.

Consumer Panel GfK: 2023, între volume în ușoară creștere și accentuarea downtradingului
Consumer Panel GfK: 2023, între volume în ușoară creștere și accentuarea downtradingului
Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum (FMCG) au crescut cu aproape 14% în 2023 față de anul anterior, iar volumele achiziționate de...
Retailul global în 2024: mai multe vizite în magazin, dar și mai multă atenție acordată prețurilor
Retailul global în 2024: mai multe vizite în magazin, dar și mai multă atenție acordată prețurilor
Încetinirea inflației va consolida creșterea volumelor în retail, dar scăderea economiilor deținute de consumatori și prețurile ridicate la...
Inflația și puterea de cumpărare redusă, principalele provocări pentru retaileri în 2023
Inflația și puterea de cumpărare redusă, principalele provocări pentru retaileri în 2023
Cifrele de vânzări și trafic înregistrate de piața de retail din România în prima jumătate a acestui an au depășit nivelurile...
GfK: România, putere de cumpărare cu 51% sub media europeană
GfK: România, putere de cumpărare cu 51% sub media europeană
Cu o putere medie de cumpărare de 8.017 euro pe cap de locuitor anul acesta, România ocupă locul 31 din 42 de țări la nivel european, potrivit...