Consumer Panel GfK: 2023, între volume în ușoară creștere și accentuarea downtradingului

Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum (FMCG) au crescut cu aproape 14% în 2023 față de anul anterior, iar volumele achiziționate de gospodării au revenit pe un trend ascendent (+2,3%), pe fondul temperării inflației în acest sector – arată datele Consumer Panel Services GfK România. Spre comparație, avansul valoric al pieței FMCG a fost de 10,4% în 2022 față de anul anterior. Inflația a fost prezentă în peste 95% din categoriile FMCG relevante pentru consumul casnic (cu penetrare peste 2% în rândul gospodăriilor din România). Consumer Panel GfK: 2023, între volume în ușoară creștere și accentuarea downtradingului

„Pe de o parte avem volume în ușoară creștere anul trecut față de 2022, iar de cealaltă parte fenomenul de downtrading (migrarea shopperilor către produse din segmente inferioare de preț n.r.) continuă să ia amploare și să impacteze negativ valoarea pieței bunurilor de larg consum. Printre categoriile cele mai afectate de down-trade se numără îndulcitorii, bazele pentru mâncăruri și alte produse ce potențează gustul preparatelor în casa, brânza tofu sau untul”, comentează Diana Scăunașu, Managing Director Consumer Panel Services GfK România.

La polul opus, încă există uptrading sau premiumizare în anumite categorii precum pralinele, batoanele energy&diet, sucul de roșii, brânza feta sau spumantele de baie - conform studiului sindicalizat Inflation Tracker 2023 derulat de Consumer Panel Services GfK.

Anul trecut s-a remarcat și o creștere semnificativă a promoțiilor în coșul de cumpărături al românilor. Astfel, produsele la promoție au ajuns să dețină o pondere valorică de peste 20% în totalul achizițiilor FMCG excl. Fresh Food realizate de gospodării, mai arată datele Consumer Panel Services GfK România.

„În 2023, gospodăriile din România au avut un comportament de cumpărare mai calculat: au făcute achiziții mai dese, dar în mare parte din categoriile monitorizate coșurile de cumpărături au fost mai mici (ca și număr de produse sau volum). Activitățile promoționale par să fi revenit în atenția tuturor: a crescut considerabil atât cota promoțiilor în valoarea totală a achizițiilor FMCG pentru consumul casnic, cât și importanță misiunilor de cumpărare promo-hunting. Dacă în 2022, ponderea acestora în numărul total de acte de cumpărare înregistrate la nivel național era de 4,3%, anul trecut procentul a ajuns la 5,3%. Este un trend vizibil în toate canalele de vânzare, cu precădere în hipermaketuri, supermarketuri și magazine online. În e-grocery, deja misiunile de cumpărare de tip promo-hunting reprezintă peste 16% din totalul actelor de cumpărare monitorizate”, mai precizează Diana Scaunasu.

Datele Consumer Panel Services GfK mai arată că mărcile private și-au temperat avansul în ultimul an, raportând o rată de creștere în valoare de 16%, similară celei din segmentul Branded (ce reunește branduri de producători), astfel că ponderea Private Labels în totalul achizițiilor FMCG pentru consumul casnic s-a menținut la 25% în 2023. Acestea au reușit să avanseze cu un ritm superior brandurilor doar în hipermarketuri. La polul opus, performanta mărcilor private a fost slabă în supermarketuri, unde au înregistrat o stagnare a vânzărilor, în timp ce brandurile au avansat cu 14% în 2023 vs 2022.

Coca-Cola, Pepsi și Dr. Oetker, printre mărcile FMCG preferate de cumpărătorii români
Coca-Cola, Pepsi și Dr. Oetker, printre mărcile FMCG preferate de cumpărătorii români
Coca-Cola s-a menținut pe prima poziție în clasamentul celor mai alese mărci FMCG de către cumpărătorii români,...
2023, anul în care shopperii au îmbrăcat haina „vânătorilor de promoții”
2023, anul în care shopperii au îmbrăcat haina „vânătorilor de promoții”
Anul trecut, pe fondul unei inflații de două cifre în industria bunurilor de larg consum, gospodăriile din România...

Primul an cu discounterii în fruntea clasamentului canalelor de retail

La nivelul canalelor de vânzare, discounterii au continuat să conducă topul creșterilor valorice cu un avans de peste 19%, în timp ce hipermarketurile și supermarketurile au avansat cu un ritm de circa 10% anul trecut față de 2022. Mai mult, discounterii au devenit prima opțiune a românilor pentru achizițiile FMCG pentru consumul casnic, devansând hipermarketurile, cât și comerțul tradițional.

Grafic-CPS-GfK canale-retail

„Este primul an în care se întâmplă această rocadă în retail și ne așteptăm ca discounterii să continue dezvoltarea în comerțul local peste ritmul pieței. Anul trecut am asistat la apariția unui format nou de discount și am remarcat investiții semnificative în expansiunea rețelelor de profil. Dezvoltarea acestora s-a realizat nu doar pe fondul expansiunii în teritoriu, ci și prin atragerea de noi cumpărători și prin fidelizarea acestora. Un indiciu este faptul că cea mai mare creștere a frecvenței de cumpărare în 2023 față de anul anterior s-a înregistrat în discounteri. Analizele noastre speciale pe retail ne arată că discounterii câștigă teren luând cu precădere din cota de piață a hipermarketurilor, a supermarketurilor și a comerțului tradițional”, explică Diana Scăunașu.

În ceea ce privește penetrarea formatelor de retail, aici s-au remarcat anul trecut magazinele online și cele moderne de proximitate, cu cele mai mari rate de creștere față de 2022.

Despre metodologie

Consumer Panel GfK este un studiu de tip continuu ce monitorizează comportamentul de cumpărare al gospodăriilor din România pe baza unui eșantion reprezentativ la nivel național, format din 6.000 de shopperi. Datele sunt colectate prin scanarea codurilor de bare ale produselor aduse acasă, indiferent de canalul de achiziție.

Panelul de consumatori GfK este activ pe piața românească de research de peste 25 de ani. Consumer Panel Services GfK ajută cele mai recunoscute mărci de bunuri de larg consum și retail din lume să planifice, să urmărească și să-și activeze strategiile de produse, promovare și retail cu agilitate, viteză și certitudine totală. Acest lucru se realizează prin consultantă fact-based, expertiză și acces la o sursa sigură și vie de date despre consumatori, construită pe o baza loiala și în continuă creștere de membri ai panelului. Compania furnizează informații cheie despre cine cumpără ce, unde, cât, cu ce frecventă și de ce. Metodologia de research permite observarea comportamentul cumpărătorilor în timp, în toate locațiile de cumpărături diferite, făcând posibila măsurarea amprentei și oferirea unei viziuni ample și aprofundate asupra motivațiilor, comportamentelor și tiparelor shopperilor.

La începutul acestui an, compania a anunțat desprinderea de grupul GfK și finalizarea tranzacției cu YouGov - lider de piață în ceea ce privește opiniile, motivațiile, dorințele, dar și obiceiurile media ale consumatorilor. Prin preluarea CPS GfK, YouGov își extinde oferta de servicii în sectorul european al bunurilor de larg consum și al comerțului cu amănuntul. CPS GfK aduce paneluri din 18 țări europene care furnizează date din peste 100.000 de gospodării și 18 milioane de vizite de cumpărare. Astfel, YouGov va oferi celor 1.100 de clienți ai CPS GfK accesul la o sursă de informații despre consumatori aflată în continuă creștere și actualizată în permanentă, precum și la studii permanente de audientă de la 26 de milioane de membri înregistrați în panelurile CPS GfK de pe 55 de piețe.

 

YouGov finalizează achiziția CPS GfK
YouGov finalizează achiziția CPS GfK
YouGov, lider de piață în ceea ce privește opiniile, motivațiile, dorințele, dar și obiceiurile media ale...
GfK vinde panelul de consumatori către YouGov pentru 315 milioane euro
GfK vinde panelul de consumatori către YouGov pentru 315 milioane euro
După ce fuziunea dintre GfK și NielsenIQ s-a blocat pentru că nu a îndeplinit criteriile de concurență necesare...
GfK: Discounterii au devenit principalul canal de achiziții al gospodăriilor din România
GfK: Discounterii au devenit principalul canal de achiziții al gospodăriilor din România
Primul trimestru al anului 2023 a marcat o premieră în istoria comerțului modern din România: discounterii au...
Cum au reacționat shopperii la presiunile inflaționiste din primul trimestru
Cum au reacționat shopperii la presiunile inflaționiste din primul trimestru
Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum (FMCG) au crescut cu 7% în România în primele trei luni din 2022...