GfK: Apetitul de consum al românilor, pe ultimele locuri din Europa

Negocierile îndelungate între Grecia și creditorii săi au influențat așteptările economice ale românilor, așteptările privind starea economiei și veniturile fiind în ușoară scădere în trimestrul al doilea. Deși dorința de cumpărare a crescut cu 5 puncte, România se situează în continuare pe ultimele poziții din Europa, cu o valoare a indicelui de -12, potrivit studiului GfK Climat de consum.

Așteptările consumatorilor români privind starea economiei au scăzut ușor cu 1 punct comparativ cu primul trimestru al lui 2015, ajungând la nivelul de 21,3 puncte. Și așteptările privind veniturile au înregistrat un ușor declin de 1 punct, însă, potrivit datelor GfK, românii se așteaptă în continuare la o creșterea ușoară a salariilor. Cu toate acestea, standardul de viață în țările din Europa de Est continuă să rămână foarte scăzut, veniturile fiind suficiente doar pentru a permite angajaților să își plătească nevoile zilnice.

Ce se întâmplă la nivel european?

La nivel european, evoluția previziunilor privind veniturile, precum și tendința de cumpărare, variază în rândul țărilor. Influențele specifice țărilor în al doilea trimestru au fost mai puternice aici decât efectele posibile ale ieșirii Greciei din Uniunea monetară europeană. Cu toate acestea, GfK Climatul de consum a crescut cu 1 punct în total din luna martie, până la 10,8 puncte pentru al doilea trimestru.

”Se presupune că starea de spirit a locuitorilor din Europa, în special a celor din cadrul Uniunii monetare, se poate deteriora și mai mult în timpul verii. Acest lucru se aplică în special unor țări precum Germania, Italia, Franța și Spania, care fie suportă o mare parte din datoriile Greciei, fie se confruntă cu o situație economică dificilă”, au explicat reprezentanții GfK.

Criza din Grecia a influențat în mod semnificativ starea de spirit a consumatorilor europeni în al doilea trimestru al acestui an, iar previziunile economice în multe țări stagnează sau au scăzut ca rezultat al acestei situații.  Însă, în special în țările Europei de Est, criza dintre Rusia și Ucraina joacă, de asemenea, un rol important.

Rezultatele GfK Climatul de consum Europa sunt preluate din studiul cu privire la consum realizat în numele Comisiei Europene în toate țările Uniunii Europene. Aproximativ 40.000 de persoane participă lunar la studiu în cele 15 de țări. Acești respondenți sunt reprezentativi pentru populația adultă a Uniunii Europene.

Cât de scump este „ieftinul” din statistică
Cât de scump este „ieftinul” din statistică
Statistic, România este țara cu cele mai ieftine alimente la nivel european. Doar că tot statistic, România este țara cu una dintre cele mai...
Iaurtul, o categorie în care impredictibilitatea atrage reinterpretarea comportamentului de consum
Iaurtul, o categorie în care impredictibilitatea atrage reinterpretarea comportamentului de consum
Iaurtul a rămas o categorie accesibilă ca preț pentru consumatori datorită ofertei variate, însă din perspectiva creșterii în volum,...
România, țara în care decalajul puterii de cumpărare se adâncește
România, țara în care decalajul puterii de cumpărare se adâncește
În 2023, puterea de cumpărare medie pe cap de locuitor în Europa este de 17.688 euro, potrivit studiului „GfK Purchasing Power Europe 2023”....
GfK vinde panelul de consumatori către YouGov pentru 315 milioane euro
GfK vinde panelul de consumatori către YouGov pentru 315 milioane euro
După ce fuziunea dintre GfK și NielsenIQ s-a blocat pentru că nu a îndeplinit criteriile de concurență necesare pentru a fi eligibile, GfK a...