Crisis Management. Shifting strategies in approaching consumers

“Shifting strategies in approaching consumers”, primul webinar din seria Crisis Management, și-a propus să analizeze modul în care a evoluat atât relația dintre companii și consumatori, cât și relația dintre companii, fie că vorbim de retaileri, producători sau distribuitori. Crisis Management. Shifting strategies in approaching consumers

Evoluția atipică a consumului cât și perspectivele pe termen scurt și mediu au fost discutate de Iulia Pencea, Managing Director Nielsen România, Tiberiu Dănețiu, Marketing Director Auchan România și Mircea Turdean, Director General Farmec.

"A existat o modificare importantă, generată de teamă, de necunoscut, a comportamentului cumpărătorilor. Vorbim despre o perioadă cu foarte multe frământări, cu o lipsă de informare și perspectivă, în care oamenii nu iau decizii raționale, ci emoționale. Această perioadă de turbulență ar trebui văzută totuși într-un anumit interval de timp, și în același timp trebuie înțeles că noul normal nu va fi complet opus față de ceea ce am trăit noi înainte. Au fost modificări de comportament generate de factori externi, de teama oamenilor că ar putea rămâne magazinele fără produse", a spus Tiberiu Dănețiu.

Pe de altă parte, el nu crede că trebuie să vorbim de o schimbare a strategiei de business: "Auchan are o strategie care vizează construirea unui comerț multiformat, omnicanal, digitalizat, care să propună o serie de servicii clienților cu game largi, cu producători locali, cu o politică de prețuri mici în fiecare zi - această strategie nu s-a schimbat. În schimb, am accelerat anumite procese, spre exemplu zona de ecommerce, pentru a ne adapta modului în care se exprimă cererea."

Mircea Turdean a vorbit despre provocările întâlnite de cel mai mare producător local de cosmetice și despre adaptarea la noile cerințe ale pieței. Turdean: "La momentul zero, noi, ca producător de cosmetice, am fost puși în fața unei alegeri: fie de asumare a unei scăderi mai mult decât probabilă sau de a face ceva, de a ne adapta.” Acela a fost momentul la care s-a luat decizia de a produce dezinfectante, asigurând astfel și un flux operațional constant.

În ceea ce privește canalele de vânzare, cele mai mari creșteri ale Farmec s-au înregistrat pe online, acolo a existat o creștere de 300%. Nu am vândut atât de mult în comerțul tradițional, dar suficient cât să ținem la lucru agenții noștri, pentru că avem în jur de 160 de agenți care nu au stat acasă. Pe partea de retail, sunt niște vânzări în grafic, să le zic așa; nu avem explozie de vânzări din simplul motiv că listarea noilor produse durează. Noi avem în jur de 16 produse dezinfectante și doar 3-4 produse sunt listate, în medie, în fiecare rețea. Nu e vina nimănui, e un proces care durează.

Cum va arăta retailul după pandemie

În ceea ce privește perioada următoare, managing directorul Nielsen România spune că cifrele arată deja o creștere a prețurilor: "E un lucru normal, pentru că orice companie va avea în această perioadă costuri mai mari. În primul rând, costurile cu igienizarea locațiilor și protecția angajaților. Există și presiunea fantastică pe supply chain și toate restricțiile de circulație, pentru a pune un produs împachetat pe raft e nevoie de zeci de bucăți de materie primă - cutia care vine de undeva, substanța cutare care vine din India, care a fost făcută cu niște ingrediente din China. Dacă stăm în schimb și ne uităm la cifrele oficiale, inflația de anul acesta și pentru următorii e prognozată jos, undeva la 3-4%. În concluzie, cred că vor fi prețuri mai mari dar nu neapărat ceva deranjant.”

Este important de avut în vedere și faptul că situația din România va reflecta evoluția de pe plan extern, atrage atenția și Tiberiu Dănețiu. "Eu vreau să îmi păstrez optimismul și cred că viitorul depinde de ce măsuri sunt luate, în primul rând la nivel de susținere și economie în România. Trebuie să înțelegem că România va fi afectată de ceea ce se întâmplă în Europa, dacă PIB-ul european a scăzut în primul trimestru, probabil că acest lucru se va vedea în următoarele luni și în România. E foarte important să înțelegem că nu depinde exclusiv de ce măsuri luăm noi, la fel cum s-a întâmplat la criza din 2008.”

În următoarea perioadă, consumatorii vor face cumpărături mai rar, crede directorul de marketing Auchan. "Consumatorul va cumpăra mai mult la fiecare tură, cu mai multă atenție, mai echilibrat și va continua să facă ce făcea și în perioada izolării la domiciliu, și anume va încerca să găsească soluții sănătoase."

Ce a avut însă de învățat shopperul din toată această perioadă? “Eu cred că încă învață, cred că a fost o perioadă foarte bulversantă pentru oameni”, este de părere Iulia Pencea. “Dacă ar fi să compar cum ne-a prins această criză față de cea din 2008, în 2008 eram mult mai aproape de revoluție, aveam mult mai puțină educație în ceea ce privește ce cumpărăm, cum cumpărăm. Era și o perioadă efervescentă, piața de FMCG creștea, în 2008, cu 25% față de anul anterior. Cred că shopperul a învățat foarte mult în ultimii ani, și de la comunicările retailerilor despre ce trebuie să mănânci, că trebuie să te miști, cât de important e să mănânci fresh și așa mai departe. Sper că a învățat să cumpere mai responsabil și față de propria persoană, pentru că cel mai bun aliat, în acest moment, e sistemul tău imunitar.”

Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Crisis Management. Keeping your customers close through difficult times
Crisis Management. Keeping your customers close through difficult times
Ultimul webinar din seria Crisis Management a abordat tema comunicării, element esențial pentru o companie în timpul unei crize. Sub tema...
Crisis Management: Managing the Business and the Workforce
Crisis Management: Managing the Business and the Workforce
Progresiv Online Events a continuat seria Crisis Management cu webinarul “Managing the business and the workforce”, dedicat zonelor operaționale...