Proiect. Reguli noi pentru producătorii de lactate

Un proiect de lege care are deja aprobarea Senatului României rescrie modul în care firmele pot comercializa laptele și produsele lactate, cât și informațiile care ar trebui să apară pe etichetă. Proiect. Reguli noi pentru producătorii de lactate

În expunerea de motive, parlamentarii susțin că „sectorul de lapte este un sector strategic în asigurarea securității alimentare a țării deoarece laptele și produsele lactate sunt produse social importante și sunt un element indispensabil în rațiile alimentare ale populației, inclusiv în alimentația copiilor și bătrânilor, precum și păturilor sociale vulnerabile.”

În aceste condiții, comercializarea acestor produse trebuie să se facă urmărind protecția vieții și sănătății populației și a mediului înconjurător, dar și satisfacerea necesităților de consum ale tuturor categoriilor de consumatori. Asta pentru că, se arată în expunerea de motive, „în urma acțiunilor de control efectuate de instituțiile competente pentru verificarea modului de respectare a prevederilor legale referitoare la comercializarea, conformitatea, modul de etichetare a laptelui de consum și a produselor lactate, s-a constatat că prezentau parametrii fizico-chimici neconformi, conținutul de grăsime, de proteină sau de umiditate fiind diferit de cel impus prin actele normative sau declarat de producători prin etichetare.”

Drept urmare, proiectul de lege prevede acum înființarea unui Registru al Laptelui în cadrul direcției tehnice de specialitate din Ministerul Agriculturii și firmele cu activități în domeniul procesării laptelui crud și producția laptelui de consum și a produselor lactate, inclusiv importatorii, le pot comercializa pe piața din România doar după ce s-au înscris în Registrul Laptelui. Numărul de înregistrare primit trebuie să apară și pe eticheta produsului, într-un dreptunghi alb-roșu precedat de sintagma Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale.

O altă prevedere face referire la produsele pe bază de lapte cu adaos de grăsimi vegetale. Aceste nu pot fi comercializate în același spațiu cu laptele și produsele lactate, ci trebuie delimitate. Același lucru este valabil în cazul vânzării vrac, precum și a mâncărurilor, produselor de patiserie, pizzerie, fast-food sau cofetărie la producerea cărora au fost folosite ingrediente pe bază de lapte cu adaos de grăsimi vegetale.

Încălcarea noilor reguli poate duce la sancțiuni cuprinse între 20.000 de lei și până la 50.000 de lei, dar și la sistarea comercializării produselor până când sunt remediate deficiențele. Totodată, este luată în calcul și suspendarea autorizației de prelucrare/producție/comercializare pentru o perioadă de 45 de zile, cu obligația înscrierii în Registrul Laptelui în acest timp. Mai mult, proiectul prevede că o a doua abatere va duce la anularea autorizației și interzicerea activității pentru care operatorul a fost sancționat pentru o perioadă de 10 ani.

Normele acestui proiect nu se aplică totuși producătorilor agricoli, persoane fizice,  care obțin produse agricole în propria gospodărie și pe care le vând în piețe.

Senatul a fost prima cameră sesizată. Proiectul va fi dezbătut și în Camera Deputaților, care este for decizional.

 

Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
O luptă pentru readucerea volumelor pe trend pozitiv în piața laptelui
O luptă pentru readucerea volumelor pe trend pozitiv în piața laptelui
2023 a venit cu o premieră în industria lactatelor, categoria lapte fiind beneficiarul principal. În luna mai a fost parafat acordul voluntar...
Anca d’Arfeuille, Carrefour: Consumatorul român a pornit într-o călătorie de explorare a noi gusturi și texturi
Anca d’Arfeuille, Carrefour: Consumatorul român a pornit într-o călătorie de explorare a noi gusturi și texturi
O categorie cu penetrare mare, lactatele ocupă una dintre cele mai importante poziții pentru Carrefour România, în materie de cerere și...
Consumatorul, captiv într-o lume a inflației
Consumatorul, captiv într-o lume a inflației
În luna aprilie, rata inflației a încetinit și a ajuns la 11,2%, cu trei puncte procentuale sub cea din martie. Vorbim despre cea mai mare...