GfK: Cresc așteptările românilor, scade dorința de a cheltui

Creșterea economică înregistrată de România în ultima perioadă a avut un efect pozitiv asupra așteptărilor cetățenilor în ceea ce privește veniturile. În luna septembrie, indicatorul corespunzător a crescut cu doar 2,8 puncte până la 21,3 puncte, comparativ cu luna iunie. Cu toate acestea, în contextul comparației cu aceeași lună a anului trecut, creșterea este relativ mare, și anume de 16 puncte, potrivit studiului trimestrial GfK Climatul de consum Europa.

În ciuda acestui fapt, veniturile sunt de regulă suficiente doar pentru acoperirea nevoilor de zi cu zi. Pe cale de consecință, dorința de a cheltui în România rămâne la un nivel scăzut. Cu -6,4 puncte, aceasta continuă să se situeze în intervalul negativ, deși o creștere de 5,1 puncte a fost înregistrată în raport cu luna iunie. GfK: Cresc așteptările românilor, scade dorința de a cheltui

În al doilea trimestru al anului 2015, produsul intern brut a înregistrat o valoare cu 3,3 procente mai mare față de cea înregistrată în aceeași perioadă a anului precedent. Deși previziunile economice în trimestrul al treilea au scăzut cu 2,8 puncte până la nivelul actual de 18,5 puncte, comparativ cu aceeași lună a anului trecut, s-a înregistrat o creștere semnificativă de aproape 15 puncte.

Crizele afectează consumatorii europeni

Evenimentele din Grecia, crizele și războaiele din Orientul Apropiat și Orientul Mijlociu și problema refugiaților au afectat starea de spirit a consumatorilor din Europa în decursul celui de-al treilea trimestru. Climatul de consum EU28 a scăzut din luna iunie cu jumătate de punct, ajungând la 10,3 puncte. Acestea sunt concluziile studiului GfK Climatul de consum Europa în 15 țări europene.

Pe timpul verii, o mulțime de subiecte au preocupat oamenii și mass-media din Europa. La început, a fost vorba despre noul pachet de ajutoare și noile alegeri din Grecia. Când sute de mii de refugiați au început să vină în valuri - majoritatea din Siria - motivele din spatele refugierii acestora au câștigat din ce în ce mai mult teren. Astfel, la jumătatea și la sfârșitul verii, crizele și războaiele din Orientul Apropiat și din Orientul Mijlociu îi preocupau din ce în ce mai mult pe europeni.

Cum pot fi refugiații distribuiți în mod echitabil în țările europene? Logistica și grija pentru refugiați privind parcursul lor prin Europa a devenit un subiect major. În Germania, de exemplu, numeroși experți și consumatori emit în prezent supoziții, potrivit cărora șomajul va crește în primăvara anului viitor, odată cu inundarea pieței forței de muncă din Germania de către refugiații acceptați. Rămâne de văzut în ce măsură integrarea refugiaților în țările individuale va genera consecințe economice, și, astfel, eventualul impact asupra stării de spirit a consumatorilor.

În linii mari, situația din țările care fac obiectul studiului este foarte diferită. În unele țări, cei care au stat în principal la baza generării unui anumit scepticism economic au fost factorii psihologici, cum ar fi crizele care îi preocupau din ce în ce mai mult. În multe cazuri, evaluările de către cetățeni ale previziunilor în materie de economie și venituri, precum și intenția de cumpărare erau superior negative estimărilor determinate pe baza cifrelor emise la nivel intern. Cu toate acestea, în alte țări, aspecte precum creșterea economică și șomajul au rămas în prim-plan, și, astfel, au fost responsabile de impactul asupra indicatorilor individuali. Începând cu luna iunie, Climatul de consum EU28 a scăzut cu jumătate de punct, ajungând la 10,3 în luna septembrie. În luna august indicatorul a ajuns chiar la 9 puncte.

Despre studiu

Concluziile GfK Climatul de consum Europa sunt preluate dintr-un sondaj cu privire la consum realizat în numele Comisiei Europene în toate țările Uniunii Europene. Aproximativ 40.000 de persoane participă lunar la sondaj în cele 28 de țări. Acestea sunt reprezentative pentru populația adultă a Uniunii Europene.

Indicatorii GfK pentru Climatul de consum la nivel european au la bază interviuri lunare cu privire la starea de spirit a consumatorilor. Scopul este de a stabili atât situația economică generală a fiecărei țări în parte, cât și situația gospodăriilor individuale.

Sondajele GfK Climatul de consum Europa sunt realizate lunar, în mare parte în contextul unui omnibus - un studiu cu tematici multiple realizat fie prin telefon, fie față în față ca un studiu personal. Din programul de sondaj lunar cuprinzând 12 întrebări, sunt selectate 5 întrebări pentru GfK Climatul de consum Europa, deoarece acestea joacă un rol important în ceea ce privește climatul de consum.

Partener și Lider Retail & Consumer Markets PwC România
Promoțiile, principalul motiv pentru care consumatorii aleg să schimbe brandul cumpărat
Adaptarea la schimbările în comportamentul cumpărătorilor și presiunea de a menține prețurile la un nivel acceptabil, concomitent cu...
Silvia Sticlea, Nestlé România: Tabloul complex al consumatorului român ne obligă la foarte multă inovație
Silvia Sticlea, Nestlé România: Tabloul complex al consumatorului român ne obligă la foarte multă inovație
Pe o piață în continuă schimbare, Nestlé România pariază pe cartea adaptabilității, pregătindu-se întotdeauna cu mai multe scenarii pentru...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Pe o piață cu o dinamică precum cea a retailului și a bunurilor de larg consum orientarea spre inovație, calitatea produselor oferite și...
Încrederea în economia națională, în creștere față de 2023
Încrederea în economia națională, în creștere față de 2023
Procentul optimiștilor s-a dublat în 2024 față de 2023, 38% anticipând creștere economică comparativ cu 18% anul trecut, potrivit celei de-a...
Șase din zece companii plănuiesc să investească mai mult pentru a face față schimbărilor climatice
Șase din zece companii plănuiesc să investească mai mult pentru a face față schimbărilor climatice
România are mari șanse de a devansa celelalte ţări din regiunea CESA (regiunea Europei Centrale, de Est și de Sud-Est și regiunea Asiei...