Franța pune presiune pe industria alimentară pentru a reduce prețurile produselor
Guvernul francez ar putea introduce noi măsuri fiscale pentru industria alimentară dacă nu acceptă discuțiile referitoare la prețurile ridicate practicate, a spus Bruno Le Maire, ministrul francez de finanțe, citat de esmmagazine.com.
Cu o inflație record, care a ajuns la 15% în ultimele luni, autoritățile sunt ”furioase” întrucât prețurile din retailul alimentar rămân ridicate în ciuda ieftinirii materiilor prime. Ministrul de finanțe a afirmat că industria alimentară urmărește o profitabilitate mare, însă ar trebui să redeschidă negocierile anuale cu retailerii și să scadă prețurile.
"În cazul în care industria alimentară nu deschide ușa negocierilor vom utiliza toate măsurile pe care le avem la dispoziție, inclusiv taxe noi, pentru a recupera profiturile realizate în mod nedrept pe seama consumatorilor”, a spus Bruno Le Maire.
Produsele alimentare s-au scumpit brusc în Franța după ce, în luna martie, producătorii și retailerii au convenit să majoreze prețurile cu 10%, ambele părți implicate în negocieri susținând faptul că această măsură a fost necesară pentru a acoperi costurile de producție ridicate.
În România, în contextul unei inflații generale de peste 14%, magazinele alimentare au înregistrat vânzări cu 7% mai mari, în ciuda scumpirii generalizate a produselor. Datele Institutului Național de Statistică arată că, în primele trei luni ale acestui an, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a înregistrat o creștere, pe ansamblu, cu 5,2% (serie brută) datorită creșterilor înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (+7,3%) și la vânzările de produse nealimentare (+5,9%). În perioada analizată, comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate a rămas la același nivel.
Vânzările de alimente au crescut însă semnificativ în martie raportat la luna februarie. Datele oficiale arată că vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au crescut în perioada analizată cu 16,5% ca serie brută și cu 2% raportat sezonalitate. Raportat la luna martie a anului trecut, vânzările de alimente, băuturi și tutun au crescut cu 9,5% ca serie brută și 6,2% în funcție de zilele lucrătoare și sezonalitate.