Vânzările de alimente, frânare bruscă la început de an

Comerțul cu alimente, băuturi și tutun s-a întors pe scădere la începutul acestui an raportat la finalul anului trecut, arată datele Institutului Național de Statistică. Scăderea a fost de 22,2% ca serie brută în perioada analizată, dar raportat la aceeași lună a anului trecut a fost înregistrată o creștere de 2,7% pe aceeași bază de raportare. Vânzările de alimente, frânare bruscă la început de an

Începutul de an a venit cu scăderi pe linie pentru vânzările raportate de magazine, media fiind de -17,2%. În ceea ce privește vânzările de produse nealimentare, scăderea a fost de 13,9%, iar comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a avut un declin 14%.

Comparat însă cu ianuarie 2023, în prima lună din acest an volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a înregistrat o creștere (serie brută), pe ansamblu, cu 6,6%, datorită creşterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (+12,2%), vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+2,7%) şi al comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în benzinării (+1,6%), potrivit datelor INS.

Per total, în 2023, consumul reflectat de vânzările înregistrate în lanțurile internaționale de retail și local key accountsa raportat o evoluție de 12,3% în valoare și un declin de 1,3% în cantități vândute, date care marchează tendința de recuperare a ritmurilor anterioare ale vânzărilor. La o privire granulară, în topul categoriilor care au crescut atât în valoare, cât și în volum regăsim produsele de înfrumusețare (+25% valoare, +11% volum), țigările (+16% valoare, +10% volum), mâncarea semi și gata preparată ambalată (+17% valoare, +6,2% volum), cafea, ceai și cacao (+12%, respectiv +2,8% volumic) și băuturile nealcoolice (+22% valoare, +1,5% volum).

În ceea ce privește evoluția valorică, inflația este principalul motor de creștere. „Inflația prețurilor la raft s-a estompat semnificativ începând din luna august 2023, ajungând în luna decembrie la un nivel similar inflației oficiale, pentru prima dată după mai mult de 14 luni în care a depășit-o din ce în ce mai alarmant. Maximul de creștere a inflației în magazinele din comerțul modern a fost în lunile ianuarie – februarie 2023 (23% față de aceeași perioadă a anului anterior), dar diferența cea mai mare față de inflația oficială a fost înregistrată în aprilie 2023 (+7,5 puncte procentuale versus inflația oficială)”, susține Bogdana Gheorghe, Managing Director RetailZoom România.

Mai exact, inflația din magazine a scăzut progresiv, cu o reducere accentuată de la jumătatea anului, volumele înregistrând un salt pozitiv abia în lunile septembrie, octombrie și decembrie 2023, când cantitățile vândute au fost ușor mai mari (+3%) decât în 2022, în IKA, dar și în LKA.
 

Piața FMCG, prinsă în vârtejul luptei cu inflația
Piața FMCG, prinsă în vârtejul luptei cu inflația
Deși un an al schimbărilor, 2023 a fost marcat de reducerea inflației, generând astfel o redresare a vânzărilor FMCG. Concret, vorbim despre un...
Vânzările de alimente au continuat să scadă spre finalul anului 2023
Vânzările de alimente au continuat să scadă spre finalul anului 2023
Comerțul cu alimente, băuturi și tutun s-a întors pe scădere în luna noiembrie 2023 raportat la luna septembrie după două o lună de...
Vânzările de alimente, creștere de peste 7% în primele trei luni ale anului
Vânzările de alimente, creștere de peste 7% în primele trei luni ale anului
În contextul unei inflații generale de peste 14%, magazinele alimentare au înregistrat vânzări cu 7% mai mari, în ciuda scumpirii generalizate...
Vânzările de alimente, direct afectate de inflație
Vânzările de alimente, direct afectate de inflație
Datele Institutului Național de Statistică vin să confirme impactul scumpirilor asupra bugetelor de achiziții ale românilor. În ciuda...
Vânzările magazinelor, afectate de inflația record
Vânzările magazinelor, afectate de inflația record
Jumătatea acestui an a venit cu o temperare a consumului pe piața locală, scumpirile fiind principala cauză. Datele INS arată că în luna...
Vânzările de alimente, creștere de 5,5% în 2021
Vânzările de alimente, creștere de 5,5% în 2021
Încasările magazinelor au crescut anul trecut pe ansamblu cu 10,1%, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun înregistrând un plus de...