Vânzările de alimente, frânare bruscă la început de an
Comerțul cu alimente, băuturi și tutun s-a întors pe scădere la începutul acestui an raportat la finalul anului trecut, arată datele Institutului Național de Statistică. Scăderea a fost de 22,2% ca serie brută în perioada analizată, dar raportat la aceeași lună a anului trecut a fost înregistrată o creștere de 2,7% pe aceeași bază de raportare.
Începutul de an a venit cu scăderi pe linie pentru vânzările raportate de magazine, media fiind de -17,2%. În ceea ce privește vânzările de produse nealimentare, scăderea a fost de 13,9%, iar comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a avut un declin 14%.
Comparat însă cu ianuarie 2023, în prima lună din acest an volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a înregistrat o creștere (serie brută), pe ansamblu, cu 6,6%, datorită creşterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (+12,2%), vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+2,7%) şi al comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în benzinării (+1,6%), potrivit datelor INS.
Per total, în 2023, consumul reflectat de vânzările înregistrate în lanțurile internaționale de retail și local key accountsa raportat o evoluție de 12,3% în valoare și un declin de 1,3% în cantități vândute, date care marchează tendința de recuperare a ritmurilor anterioare ale vânzărilor. La o privire granulară, în topul categoriilor care au crescut atât în valoare, cât și în volum regăsim produsele de înfrumusețare (+25% valoare, +11% volum), țigările (+16% valoare, +10% volum), mâncarea semi și gata preparată ambalată (+17% valoare, +6,2% volum), cafea, ceai și cacao (+12%, respectiv +2,8% volumic) și băuturile nealcoolice (+22% valoare, +1,5% volum).
În ceea ce privește evoluția valorică, inflația este principalul motor de creștere. „Inflația prețurilor la raft s-a estompat semnificativ începând din luna august 2023, ajungând în luna decembrie la un nivel similar inflației oficiale, pentru prima dată după mai mult de 14 luni în care a depășit-o din ce în ce mai alarmant. Maximul de creștere a inflației în magazinele din comerțul modern a fost în lunile ianuarie – februarie 2023 (23% față de aceeași perioadă a anului anterior), dar diferența cea mai mare față de inflația oficială a fost înregistrată în aprilie 2023 (+7,5 puncte procentuale versus inflația oficială)”, susține Bogdana Gheorghe, Managing Director RetailZoom România.
Mai exact, inflația din magazine a scăzut progresiv, cu o reducere accentuată de la jumătatea anului, volumele înregistrând un salt pozitiv abia în lunile septembrie, octombrie și decembrie 2023, când cantitățile vândute au fost ușor mai mari (+3%) decât în 2022, în IKA, dar și în LKA.