Criza guvernamentală își lasă amprenta asupra încrederii consumatorilor români

În timp ce așteptările economice din decembrie 2017 au crescut în medie la 17 puncte pentru toate țările din Uniunea Europeană, în România încrederea consumatorilor în creșterea economică a scăzut drastic în urma crizei guvernamentale care continuă, arată studiul GfK privind climatul de consum din Europa pentru ultimul trimestru al anului trecut. Criza guvernamentală își lasă amprenta asupra încrederii consumatorilor români

În ultimul trimestru din 2017, toți indicatorii au înregistrat scăderi drastice. Așteptările economice au atins minimul anual în decembrie 2017, ajungând la un nivel de -19,3 puncte, ceea ce reprezintă o scădere de aproape 37,6 puncte față de maximul anual din luna martie și cea mai mică valoare din aprilie 2013.

În același timp, așteptările românilor privind veniturile au scăzut și ele, atingând nivelul de 6,8 puncte în decembrie 2017, cea mai mică valoare din septembrie 2014. Și asta, după ce în luna martie crescuseră la un maxim de 33,7 puncte.

De asemenea, înclinația către cumpărare a atins un minim anual de -0,2 puncte în decembrie 2017. Este vorba de un nivel cu 16,6 puncte mai mic decât maximul din luna martie a aceluiaşi an.

Pe de altă parte, așteptările economice din decembrie 2017 au crescut în medie la 17 puncte pentru toate țările UE - ceea ce reprezintă o creștere cu 5 puncte față de luna septembrie. Franța, Germania și Austria au înregistrat creșteri semnificative. Aceste evaluări pozitive ale consumatorilor corespund datelor Comisiei Europene, care anticipează o creștere a produsului intern brut al țărilor UE cu 2,3%.

În Europa, așteptările privind veniturile au crescut ușor între septembrie și decembrie 2017, cu o medie de 2 puncte, ajungând la 15 puncte. Așteptări mai mari privind creșterea salariilor s-au înregistrat în Austria și Slovenia. Înclinația către cumpărare a crescut față de luna septembrie cu 1 punct, ajungând la nivelul de 21 puncte la finalul lunii decembrie. La acest indicator, Polonia și Austria au înregistrat cele mai mari creșteri.

„Pe toată durata anului 2017, încrederea într-o eventuală creștere economică a Europei a crescut semnificativ. Bazându-se pe această creștere, oamenii speră și la salarii mărite. Așteptările privind veniturile sunt pozitive într-o mare parte a Europei, dar sunt doar cu puțin mai mari față de anul 2016. Aceeași evoluție a înregistrat-o și disponibilitatea de cumpărare. Pe baza tuturor factorilor analizați, GfK prognozează pentru anul 2018 o creștere a consumului gospodăriilor din Uniunea Europeană între 1,5 și 2%, în termeni reali. În concluzie, economia europeană va continua să fie susținută de consumul privat”, afirmă Rolf Bürkl, expertul în consum al GfK.

Cât de scump este „ieftinul” din statistică
Cât de scump este „ieftinul” din statistică
Statistic, România este țara cu cele mai ieftine alimente la nivel european. Doar că tot statistic, România este țara cu una dintre cele mai...
Iaurtul, o categorie în care impredictibilitatea atrage reinterpretarea comportamentului de consum
Iaurtul, o categorie în care impredictibilitatea atrage reinterpretarea comportamentului de consum
Iaurtul a rămas o categorie accesibilă ca preț pentru consumatori datorită ofertei variate, însă din perspectiva creșterii în volum,...
2022, anul în care alimentele s-au scumpit cu 22%
2022, anul în care alimentele s-au scumpit cu 22%
Prețurile alimentelor au atins în decembrie o creștere anuală de 22%, produsele de bază fiind între cele ale căror prețuri au crescut...
GfK: Înclinația pentru cumpărături a românilor a continuat să scadă în Q1
GfK: Înclinația pentru cumpărături a românilor a continuat să scadă în Q1
În primul trimestru din 2018, consumatorii români au continuat să manifeste o lipsă majoră de optimism. Chiar dacă indicatorii nu au...