Cătălina Aldea Managing Partner Aldea Consulting, despre ultimii 20 de ani în retail

La aniversarea a 20 de ani de existență, Progresiv lansează provocarea #20YearsChallenge pentru managerii de top și antreprenori din piața românească de profil. Astfel, privim ultimii 20 de ani prin ochii celor care au contribuit cu idei noi, pasiune și muncă la dezvoltarea retailului și a industriei FMCG. Cătălina Aldea Managing Partner Aldea Consulting, despre ultimii 20 de ani în retail

Interviu cu Cătălina Aldea, Managing Partner Aldea Consulting:

#Repere

Primul reper de necontestat este apariția retailerilor moderni. Nu pot să uit primul magazin Metro din Otopeni deschis în 1996, primul magazin imens, cu rafturi pline de produse și promoții. Să fim sinceri, Metro a fost o noutate, dar și o școală pentru noi toți: producători, achizitori și clienți. După deschiderea Mega Image Lizeanu din București în 1995, au urmat Billa Titan în 1999, cu primul supermarket de dimensiuni mari, Profi Timișoara în 2000 și primul hypermarket Carrefour Militari în 2001. Important de menționat pentru evoluția comerțului este că au intrat pe piață toate formatele de magazine cunoscute: cash&carry, supermarket, hypermarket, hard discount și sunt operate de retaileri care sunt în top la nivel mondial. Odată cu intrarea IKA, vorbim și despre primele preluări din comerțul independent: Mega Image de către Delhaize, Artima de către Carrefour. Preluarea La fourmi și G’market de către Mega Image a marcat momentul în care retailerul belgian a schimbat radical strategia de dezvoltare, dar și decizia Carrefour de a se extinde pe canalul supermarket. Evoluția comerțului a dus și la trei mari exituri: rețelele Plus, Billa și Real care au marcat intrarea Lidl, consolidarea poziției Carrefour în zona de supermarket și a Auchan pe segmentul de hypermarket. Tot la capitolul retail, am observat decizia de clusterizare a formatelor de magazine pentru o adaptare mai bună la profilul clienților, dar și pentru diferențiere. Au apărut magazine premium, cornere specializate, formate de proximitate și concepte adaptate la rural. Retailerii internaționali au făcut trecerea la un alt mod de a face cumpărături, la o gamă din ce în ce mai largă de opțiuni, la produse cu raport bun calitate-preț, la produse inovative, premium sau bio.

#TransferDeKnowHow

Transferul de know-how din afara țării a contribuit indiscutabil la dezvoltarea comerțului românesc, însă cu adaptare la specificul țării noastre și cu o strategie locală coerentă.

#Provocări

Modificările legislative, fără consultări în prealabil cu asociațiile retailerilor sau cu specialiști din industrie. Și nu văd nicio evoluție în abordare, în continuare lucrurile se fac la fel. Nu vreau să comentez efectele, dar nu sunt nici pe departe cele dorite. Tot la acest capitol merită menționată și găsirea unor surse constante de fructe, legume și carne locale, de bună calitate și în cantități suficiente. Idem pentru produsele tradiționale. În prezent sunt multe opțiuni, dar când am început să lucrăm la brandul Gusturi Românești (Mega Image), acum 12 ani, a fost extrem de dificil să găsim producători.

#ImpactulSchimbării

Mentalitatea oamenilor de business se pare că s-a schimbat, dar nu în sens pozitiv. Oamenii nu mai au timp să analizeze businessul și să găsească soluții de comun acord. Mai grav este că nu mai există respect, flexibilitate și obiectivitate. La polul opus, aș menționa deschiderea spre inovație și cea pentru produse românești de calitate.

#ÎncetinireaDezvoltării

Dacă vorbim de încetinirea ritmului de dezvoltare a retailului alimentar local, nu ne așteptăm neapărat la saturație, cu excepția canalului de hypermarket. Va fi doar un shift între comerțul tradițional și modern, adică mai urmează niște achiziții de magazine.

#GreșelileRetailerilorLocali

Nu reușesc să se adapteze la schimbări. Nu încearcă să înțeleagă ce pot face ca să se diferențieze și să câștige loializarea clienților. Nu profită de avantajele pe care le au, nu au curajul să investească în know-how și în tehnologia care i-ar putea propulsa la un alt nivel.

#DriveriiDeCreștere

Evoluția pieței de retail în România va fi condusă de magazinele de proximitate și de cele specializate, dar și de comerțul online și servicii. Dacă ne gândim la anul 2040, hypermarketul în formatul actual nu va mai exista, va fi nevoie de o regândire totală a acestuia.

#TehnologiaȘiMagazinulViitorului

Va exista tehnologia pentru procese interne, unde poți avea productivitate sau saving în costuri. De asemenea, tehnologia va fi folosită pentru deservirea și informarea mai bună a clienților. Angajații au și ei rolul lor în interacțiunea cu clienții, ei nu vor dispărea din magazin.

Gabriela Stănică, Carrefour România: Personalizarea, un diferențiator pentru brandurile de retail, alături de AI și date
Gabriela Stănică, Carrefour România: Personalizarea, un diferențiator pentru brandurile de retail, alături de AI și date
Cu 8% din vânzările totale provenind din online și cu inovații tehnologice precum aplicații mobile cu AI pentru angajații din magazine sau...
2022, un mix între creșteri valorice și scăderi cantitative pentru Paco Supermarkets
2022, un mix între creșteri valorice și scăderi cantitative pentru Paco Supermarkets
După un an plin de incertitudini și provocări, Paco Supermarkets estimează un ritm de creștere similar celui din 2021, jumătate din avansul de...