2022, un mix între creșteri valorice și scăderi cantitative pentru Paco Supermarkets
După un an plin de incertitudini și provocări, Paco Supermarkets estimează un ritm de creștere similar celui din 2021, jumătate din avansul de 19% venind însă din inflație. Acest lucru nu stopează dezvoltarea retailerului independent, care reia expansiunea după doi ani și alocă un buget de un milion de euro pentru investiții, după cum a povestit Feliciu Paraschiv, proprietarul rețelei.
Cum a fost 2022 pentru rețeaua Paco Supermarkets în ceea ce privește indicatorii financiari?
Dacă în 2021 am avut o creștere de aproximativ 18% comparativ cu 2020, în acest an estimăm un avans de 19%. Dar acest plus este mai mic decât cel înregistrat anul trecut pentru că are o componentă inflaționistă extrem de puternică. Deși greu de estimat, cred că jumătate din acest procentaj este cauzat de inflație și jumătate este o creștere sănătoasă. Concret, dacă în 2021 am avut o cifră de afaceri de 34 milioane euro, anul acesta estimez că vom termina cu 38 milioane euro. În schimb, în ceea ce privește profitul înregistrat, lucrurile stau mult mai bine. Dacă în urmă cu doi ani raportam pierderi pentru că avusesem o investiție foarte mare, în 2021 am trecut timid pe plus, iar anul acesta o să înregistrăm un profit și mai mare. Asta pentru că, până acum, nu am făcut investiții. Ne-am așezat, am pus lucrurile la punct și am reușit să cristalizăm businessul după deschiderea cash&carry-ului. În principiu, avem creșteri valorice, dar scăderi cantitative. Și ne putem bucura sau ne putem întrista, depinde de unghiul din care privim lucrurile.
Cum performează canalul cash&carry? A fost unul dintre motoarele de creștere din acest an în privința profitabilității?
Nu neapărat. Cash&carry a crescut foarte puțin, ponderea lui în total business este mică, dar ne-a ajutat să ne așezăm logistic pentru că de aici livrăm din ce în ce mai mult către toate supermarketurile noastre și putem astfel să cumpărăm cantități tot mai mari și să avem discuții mai serioase cu furnizorii. Acum, producătorii se uită cu atenție mai mare la noi, nu există producător care să treacă pe E85 și să nu se oprească la noi să ne propună ceva. Acest lucru ne aduce diversitate, flexibilitate, aspecte care ne diferențiază față de competiție. Pentru a supraviețui în piață, când nu ai pârghiile de volum așa de bine dezvoltate precum în retailul modern, ai nevoie de flexibilitate, iar noi ne putem adapta rapid la orice situație. De exemplu, la noi se listează un produs în două zile.
Vezi și: Schimbare de lider în topul retailerilor independenți din România
Cum vedeți evoluția businessului în continuare? Luați în calcul un al doilea cash&carry?
Cash&carry-ul este dedicat aprovizionării rețelei de supermarketuri Paco, dar și vânzării către companii din comerțul tradițional. Pentru aceștia din urmă avem un adaos extrem de mic, practic oferim același preț și către comerțul tradițional. Pe de altă parte îi ajutăm și pe ei, ceea ce consider că e normal pentru că fac parte din asociația noastră, pe de altă parte ne ajută și pe noi pentru că putem astfel să cumpărăm volume mai mari și să obținem prețuri din ce în ce mai bune. Dar încercăm să creștem cât mai mult distribuția din cash&carry pentru magazinele noastre, să avem o legătură mai bună cu producătorul direct pentru că uneori intermediarii speculează piața. Din păcate pentru noi, în Focșani se mai deschide un alt cash&carry și o să avem de luptat. Dacă pierdem această luptă, vom transforma magazinul în depozit logistic și ne vom axa complet pe supermarketuri.
Care este ponderea fiecărui canal de vânzare pe care activați în totalul cifrei de afaceri?
Canalul cash&carry realizează vânzări cât trei magazine, ceea ce înseamnă aproximativ 15% din totalul cifrei de afaceri. Trebuie luat însă în calcul că adaosul comercial din cash&carry este altul, ca profit net nu înregistrează mai mult decât un supermarket. Mare parte din cifra de afaceri se realizează în cadrul celor 15 supermarketuri din rețeaua Paco, în timp ce canalul online are în jur de 3% din totalul vânzărilor.
Performanța canalului online este în linie cu așteptările?
Fitilul care a aprins vânzarea în online a fost pandemia. În primele luni am înregistrat vânzări foarte bune, ceea ce ne-a dat un impuls pentru a investi în continuare în această direcție. Acum vânzările au scăzut puțin, ceea ce e de înțeles. Pe piața locală e-commerce-ul funcționează bine pe alte nișe, de exemplu, cea de fashion. Vânzările de pe propriul site nu merg conform așteptărilor noastre, dar avem rezultate bune cu listarea pe Bringo, unde avem vânzări de cinci ori mai mari față de platforma proprie. Și e normal, noi nu avem notorietatea lor. Acum suntem în discuții să ne listăm și pe Glovo. Probabil că în viitor toți retailerii vor fi listați pe toate platformele de delivery.
Sunt doi ani de la ultima deschidere. De ce nu ați mai investit în expansiune? Nu ați considerat necesar sau a fost din cauza contextului economic?
Nu am deschis niciun magazin în 2021, dar buget am avut, așa că l-am reportat pentru perioada următoare. Nu am deschis în primul rând pentru că nu am găsit spațiul adecvat. Nu e în principiul nostru să deschidem doar pentru a avea cât mai multe locații. Ne uităm la niște indicatori, nu deschidem dacă poziția nu este bună, dacă nu avem trafic, dacă suntem perete în perete cu un retailer internațional pentru că nu are niciun rost să ne canibalizăm, iar în România există un ritm de expansiune în piața de retail cum nu am văzut în toată Europa. Operăm 15 supermarketuri și magazinul cash&carry și acum lucrăm la magazinul cu numărul 16. Ne-a interesat foarte mult poziția și spațiul, nu vrem o suprafață mică pentru că nu putem satisface doleanțele furnizorilor cu care avem contracte și vrem să listăm cât mai multe SKU-uri. Pentru deschideri, noi avem un barem minim de 400 metri pătrați, deși avem în rețea magazine cu suprafețe până la 1.000 metri pătrați. Noul magazin pe care îl pregătim va avea 500 metri pătrați, este situat în Focșani, pe bulevardul Unirii, unde mai avem și alte locații, dar vizibilitatea este bună și traficul, de asemenea. Suntem aproape de un retailer internațional care avea magazin acolo de ceva timp, dar nu arăta tocmai bine. Până am finalizat demersurile cu noul nostru supermarket, retailerul competitor și-a remodelat locația și ne-a dat astfel o nouă provocare. Ca element de noutate, noua locație va avea și zona de mâncare gătită pentru acasă, este al șaselea magazin unde implementăm acest concept care prinde din ce în ce mai bine în rândul shopperilor noștri. Planul era să îl inaugurăm până pe 1 decembrie, însă din cauza întârzierilor cu furnizorii de echipamente de retail am amânat. Sperăm să ne deschidem porțile în preajma sărbătorilor de iarnă.
Citește și: Paco Supermarkets reia expansiunea și pregătește cel de-al 16-lea magazin
Care a fost investiția necesară în noul magazin și cum arată bugetul pentru anul următor?
Cum spuneam, este un buget reportat pentru că nu am deschis nicio nouă locație în 2021. Magazinul pe care îl vom deschide luna aceasta a presupus o investiție de 250.000 de euro pentru că funcționăm în chirie. Mai avem buget pentru cel puțin două magazine noi. Pentru 2023 avem peste un milion de euro pentru magazine de proximitate. Avem două discuții începute în acest sens. Ambele locații sunt tot în Focșani, iar una dintre ele ar trebui să fie amplasată într-o piață și ar avea o suprafață de 1.000 de metri pătrați. Credem că piața este un mediu bun, shopperul vine setat pentru a face cumpărături, iar acolo am avea posibilitatea de a expune foarte multe SKU-uri. Avem în continuare interes și în mediul rural, dar acesta presupune investiții mai mari.
Cum vedeți evoluția comerțului tradițional în ultimul an în raport cu retailul modern?
Proximitatea a început să ia amploare în ultimii cinci-șapte ani. De fapt, nu este vorba despre comerț tradițional sau retail modern, ci de cine știe să gestioneze mai bine proximitatea. Comercianții independenți au șanse mai mari să crească prin prisma proximității în continuare pentru că sunt mai flexibili și știu să abordeze mai bine clienții pentru că îi cunosc. Asta înseamnă de fapt lupta de gherilă pe care o ducem cu IKA. Cu toate acestea, TT trebuie să facă niște modificări substanțiale, să se disciplineze, să renunțe la anumite lucruri din trecut, precum vânzarea pe caiet sau servirea la tejghea, să ridice magazinele la niște standarde. Cred că este posibil ca traditional trade să-și oprească declinul.
Apropo de ce spuneați despre acest an, sunteți optimist sau pesimist în legătură cu 2023?
Ne este greu să interpretăm cifrele și să facem prognoze. Sunt produse care se scumpesc de la o lună la alta, cum a fost, de exemplu, cazul uleiului. În continuare cresc foarte mult prețurile la lactate sau carne de porc. Mereu suntem acuzați că ridicăm prețul, dar totul pornește de la producător sau furnizor, e o concurență atât de mare în retail încât nu-ți permiți să faci astfel de gesturi. Din datele noastre, prețurile de la producători și furnizori cresc mai mult decât este normal, cu 30-40% de la începutul anului, inexplicabil în contextul în care inflația acum este 15%. S-a scumpit energia, dar nu de fiecare dată energia are un impact atât de mare în costul de producție încât să crească cu 40%. Sunt niște creșteri care vin din dorința companiilor de a se pune la adăpost pentru că nu știu ce o să urmeze, dar și din simplul fapt că se poate. Dacă un brand mare ridică prețul unui produs cu 20%, o să aibă scădere în prima lună, dar apoi vor începe și competitorii și apoi clienții vor reveni la el. Sunt creșteri justificate de teamă, de lipsa unei predictibilități pentru anul viitor, nimeni nu vrea să piardă un business la care a muncit 20 de ani și atunci își iau niște măsuri de protecție. Unele dor, dar asta este. Acum, pentru 2023, la un moment dat creșterile acestea nu vor mai fi suportate de shopper și va intra din nou pârghia concurențială. Prețurile se vor stabiliza în cele din urmă. Dar noi, în primul rând, avem nevoie de o stabilizare a legislației, a prețurilor la energie. Eu nu m-am bucurat de sărbători anul trecut din cauza prețurilor la energie și a presiunii: de la un contract de 550 lei pe megawatt în septembrie, ajunsesem la 2.800 lei în decembrie, ca la începutul acestui an să ajungem la 4.000 lei. O factură de 80.000 de lei ajunsese la 500.000 de lei. Am fost nevoiți să facem concedieri, ceea ce nu s-a întâmplat niciodată în cadrul Paco, am renunțat la 50 de oameni. Ulterior, pe o parte dintre ei i-am readus în echipă. Nici acum lucrurile nu sunt stabile în privința energiei electrice. Plus alte modificări legislative și intervenții care mai mult ne încurcă și încarcă: e-factura, sistemul de implementare a codurilor SAF-T, SGR, Nutriscore. Din punctul meu de vedere, 2023 e presărat cu nesiguranță și frică. Toată lumea va sta pe fondurile proprii, gradul de îndatorare va scădea, inclusiv shopperii vor fi mai chibzuiți.
În acest context, care este strategia de creștere a Paco Supermarkets pentru 2023 și ce target vă propuneți?
Sănătoasă: să creștem sustenabil, să nu ne îndatorăm foarte mult pentru că vremurile sunt destul de triste, să avem grijă de shopper și de ce dorește el. Asta e foarte important. Trebuie să știm să îl ascultăm și să îi oferim ce are nevoie. Nu ne propunem un target, vrem să ne putem plăti în primul rând angajații, taxele și impozitele și dacă rămânem și cu ceva profit pe care să îl putem reinvesti, este bine.