Sustenabilitatea în HoReCa e o afacere bună
Sustenabilitatea a devenit un must-have în afaceri, indiferent de industria din care provenim. Vestea bună este că sustenabilitatea aduce avantaje mari în HoReCa, mult mai ușor de aplicat în acest domeniu față de altele.
Cadrul legal urmărește cadrul moral
Moral vorbind, este important pentru fiecare dintre noi să minimizăm risipa de resurse și să nu producem pagube naturii și comunității prin activitatea noastră. Cadrul legal urmărește, de asemenea, acest cadru moral. În fiecare an, începând cu 2024, mediul de afaceri va trebui să se alinieze la noi standarde de sustenabilitate. Sunt schimbări de bun simț, dar foarte necesare, care vor afecta direct și concret profitabilitatea tuturor companiilor, dacă nu sunt implementate.
Mai simplu spus, dacă nu ești sustenabil, vei simți asta în contabilitate printr-o serie de taxe, penalizări sau limitări. Va fi din ce în ce mai greu (și în curând imposibil) să fii furnizor pentru o altă afacere dacă nu îndeplinești criterii de sustenabilitate și, în același timp, nu vei mai putea avea furnizori dacă nu îndeplinesc criterii de sustenabilitate. De aceea, e important să ne aliniem și să ne susținem împreună să atingem noile standarde.
Totuși, responsabilitatea este mai mult despre oportunitate decât despre restricție, taxe și reglementări
O primă oportunitate, care este și o investiție într-un avantaj competitiv, vine din scăderea cheltuielilor. Aici, reglementările construiesc un cerc virtuos pentru mediul de afaceri, inclusiv pentru HoReCa.
Echipamentele noi, mai eficiente, procesele și investițiile în reducerea risipei de resuse generează imediat scăderi de costuri în contabilitate. Ulterior, aceste investiții nu devin o povară pentru bugetul companiei, atâta timp cât sunt accesate oportunitățile ce țin de finanțări nerambursabile și investiții verzi, care sunt din ce în ce mai numeroase.
În HoReCa, inclusiv micile schimbări – precum instalarea de sisteme de temporizare a apei, a becurilor încărcate cu energie solară și o gestionare mai bună a deșeurilor – toate îți pot aduce foarte repede economii în contul de profit și pierdere (P&L). Inclusiv asigurarea unui sistem de achiziții local prin identificarea furnizorilor apropiați ție ca locație îți poate aduce economii în buget și produse cu o amprentă de carbon mult mai mică, care înseamnă și un nivel de taxare mai mic în viitorul foarte apropiat.
Afacerile care fac demersuri spre creșterea sustenabilității le fac la cele mai mici costuri acum: încep să scadă cheltuielile din timp și se aliniază cerințelor care în 2026 vor deveni obligatorii pentru întreg mediul de business.
O altă oportunitate este legată de percepția consumatorilor - sunt din ce în ce mai atenți la impactul pe care o afacere îl are asupra comunității și mediului. Astfel, afacerile care comunică activ și sunt transparente din punct de vedere al schimbărilor sustenabile ajung să fie preferate în detrimentul celor care nu fac eforturi susținute în această direcție.
Teama de investiții în sustenabilitate este nejustificată
Sustenabilitatea pare un domeniu vast, care vine cu foarte multe cerințe noi și, de multe ori, antreprenorii renunță de frica complexității acestuia. Totodată, există experți și studii de caz de succes de la care putem învăța chiar aici, în România.
Platforma Academia de Sustenabilitate a creat un curs special de Sustenabilitate în HoReCa în care adună peste 16 experți din domeniu, care adresează nevoile specifice din industrie. Poți învăța direct de la ei, cu exemple concrete, ce poți aplica și tu în business-ul tău.
Platforma pune la dispoziție inclusiv un grant de 3.000 de euro pentru afacerea ta, odată ce completezi cursul dedicat HoReCa de pe www.academia-de-sustenabilitate.ro. Cursul este împărțit în 8 module și însumează 12 ore de conținut educativ. Platforma reține unde ai rămas, astfel că îți va fi ușor să reiei cursul atunci când intri din nou pe site. Iar pentru un proces de învățare ghidat și susținut ai la dispoziție și posibilitatea de a te înscrie în grupuri de învățare dedicate.
Pe lângă cursurile dedicate domeniului HoReCa, vei găsi pe platformă și alte materiale care te învață și îți arată cum să obții fonduri verzi pentru afacerea ta, ce schimbări sustenabile au adus unele dintre cele mai mari companii din lume și de ce este important să comunici și să înveți cum se face raportarea sustenabilă a afacerii tale.
Academia de Sustenabilitate este un proiect inițiat de Social Innovation Solutions, alături de Fundația Coca‑Cola, partener fondator, BCR, partener principal și OMV Petrom, partener.
Printre partenerii organizaționali se numără Ambasada Sustenabilității în România, Confederația Patronală Concordia, Romanian Business Leaders, Viitor Plus, Global Shapers Bucharest Hub, WWF România, CCIFER sau SNRB. Proiectul beneficiază de sprijinul organizațiilor internaționale SME Climate Hub, Exponențial Roadmap Initiative, FutureShift, The Rock Group, având ca partener academic Envisia.
*Articol susținut de Academia de Sustenabilitate.