Zona rurală, o nouă etapă de dezvoltare pentru rețeaua Coralia din Sighișoara

Cu primul magazin deschis în Sighișoara în 1999, rețeaua Coralia a inaugurat la începutul acestui an, în comuna Albești, prima sa unitate comercială în afara orașului. Noul magazin este „hypermarketul” comunei cu 6.000 de locuitori, dar și un test pentru retailerul autohton care plănuia de mult timp intrarea în zona rurală. În funcție de încasările acestei unități și de oportunitatea identificării unor spații comerciale bune, proprietarii ar mai putea deschide și alte magazine în localitățile din apropierea Sighișoarei. 

Coralia este cel mai mare comerciant alimentar autohton din Sighișoara, cu șase magazine operaționale în acest oraș. Pe lângă businessul din retail, Coralia deține o firmă de distribuție de alimente și băuturi ce operează în principal în Mureș, dar și în județele învecinate. Recent, cei doi acționari – Ovidiu Moldovan și Dan Perțe – au decis să intre și în producție, și astfel au inaugurat o fabrică de hârtie, investiția fiind acoperită parțial prin fonduri europene.

Intrarea în zona rurală, prin inaugurarea magazinului din Albești, este un alt proiect recent. Unitatea a fost deschisă în februarie 2015, în urma unei investiții de câteva zeci de mii de euro. S-a lucrat mult la adaptarea sortimentației la specificul consumatorilor din zonă – de exemplu, Coralia este singurul magazin din comună care comercializează produse plastice de menaj și unelte pentru bricolaj și pentru grădinărit precum clești, fierăstraie, furtunuri de apă, semințe pentru răsad (de la Agrosem) etc. În plus, magazinul oferă clienților săi și serviciul de plată a facturilor, iar în curând va fi adus aici și un bancomat.

Pe lângă oferta personalizată, unul dintre principalele avantaje ale magazinului din Albești este locația strategică, acesta fiind amplasat în centrul localității, în apropiere de primărie, poliție, școală și grădiniță. Mai mult, retailerul atrage în noua sa unitate comercială și locuitori din comunele învecinate, pentru că Albeștiul se află în drumul lor spre oraș. În Albești mai sunt încă două magazine mici, însă nu se poate spune că pot reprezenta o concurență serioasă pentru Coralia, în condițiile în care mulți dintre locuitorii comunei – lipită practic de Sighișoara – lucrează în oraș și sunt familiarizați cu brandul Coralia.

Deși Coralia se confruntă la nivelul întregii rețele cu o problemă a lipsei de personal și a fluctuației angajaților care pleacă să lucreze sezonier pentru trei-patru luni în străinătate, Maria Moldovan, directorul economic al rețelei, se mândrește cu faptul că toți angajații magazinului din Albești locuiesc în această localitate. „Când toți angajații sunt de-ai locului, ai marele avantaj de a-ți cunoaște foarte bine clienții”, afirmă aceasta.

Produsele locale sunt bine reprezentate la raft

Fie că sunt din Mureș sau din județele limitrofe, rețeaua Coralia are listați numeroși furnizori locali de produse alimentare și nealimentare. Printre aceștia se numără Carnicomp din Sighișoara, Oprea Avicom (carne și mezeluri), Lactis din Odorheiu Secuiesc (lactate), Mirdatod (brânzeturi), Marele Alb Prodimpex din Turda (conserve și preparate din carne), Baby-Business din Odorheiu Secuiesc (conserve de legume și fructe), Regina Transilvaniei din Bunești, Brașov (miere bio), Perla Harghitei din Sâncrăieni (apă minerală și băuturi răcoritoare) sau marca de bere Harghita distribuită local de Heineken România. La raionul de produse nealimentare găsim companiile Romchim din Târgu Mureș și Farmec din Cluj-Napoca, atât cu produse cosmetice, cât și cu articole de uz casnic.

Interesantă este și abordarea unor furnizori naționali de produse alimentare. De exemplu, producătorul de paste făinoase Băneasa comercializează în zonele în care populația vorbitoare de limbă maghiară este numeroasă marca Családi, poziționată ușor diferit de principalul brand al companiei, Băneasa, care se regăsește și el, la rândul său, pe rafturi.

Specificul local este însă cel mai bine reprezentat la raionul de panificație și patiserie, unde se găsesc aproape exclusiv produse ale unor furnizori din Sighișoara sau din localități din Mureș: Pansig Prod, Brutăria Cetate, Vereda. Coralia mizează pe parteneriatul cu un producător local și pentru raionul de prăjituri, firma Raema din Mediaș furnizând produse de cofetărie în toată rețeaua.

„Pe partea de legume și fructe proaspete, colaborăm cu un furnizor local care ne aprovizionează zilnic magazinele și care livrează legume și fructe românești în perioada în care acestea se recoltează”, menționează Alisa Perțe, directorul de achiziții al rețelei Coralia.

La nivel de layout, magazinul din Albești, fiind cea mai nouă unitate a retailerului, integrează câteva elemente noi față de restul rețelei. De exemplu, raionul de legume-fructe este poziționat la intrarea în magazin.
Proprietarii rețelei au în plan pentru acest an un proiect de reamenajare, elementul central fiind modernizarea imaginii din exterior a spațiilor comerciale, cărora li se vor schimba copertinele, iar geamurile vor fi recolantate. În interiorul magazinelor, vor fi achiziționate vitrine frigorifice care le vor înlocui pe cele ale furnizorilor de produse lactate, brânzeturi, băuturi răcoritoare și bere. „Schimbarea va permite obținerea de spațiu suplimentar, precum și a unui aspect estetic unitar în magazin”, precizează Maria Moldovan.

Planuri de dezvoltare a businessului de distribuție

Un alt avantaj competitiv al rețelei este businessul integrat care include, pe lângă retail, o componentă de distribuție și logistică, dar și producție. Coralia însumează afaceri de circa 6 milioane de euro anual. Distribuția a fost primul business lansat de proprietarii Coralia: firma și-a început activitatea în 1996 cu un depozit en-gros, iar în 1997 a început distribuția mărcii de apă minerală Perla Harghitei. În 2006, compania a preluat și distribuția Coca-Cola pe județul Mureș, în prezent furnizând îmbuteliatorului doar servicii de logistică.

Coordonată din două depozite amplasate în Sighișoara și Târgu Mureș, firma de distribuție Coralia lucrează pentru branduri de produse alimentare precum Băneasa, Terrabisco, Arpis, Defne, Roshen (din Bulgaria), Misavan etc. „În prezent suntem în căutarea unor parteneri puternici, furnizori care vor să ajungă la retailerii din zona noastră de acoperire, pentru a ne dezvolta businessul de distribuție”, afirmă Ovidiu Moldovan.

Fonduri europene atrase în noul proiect de producție

În plus, prin intermediul firmei Oblio, proprietarii Coralia au intrat în 2005 și în producția de hârtie igienică și șervețele. Inițial, compania producea doar hârtie igienică din materie primă reciclată, însă anul trecut a fost pusă în funcțiune o linie de producție a hârtiei igienice din celuloză, pentru achiziționarea căreia s-au accesat și fonduri europene nerambursabile (circa 900.000 de euro). În plus, fabrica de hârtie a beneficiat în urmă cu câțiva ani de un ajutor de stat de 200.000 de euro .

Brandul sub care compania produce hârtie igienică din celuloză se numește Soffy, proprietarii companiei având planuri ambițioase pentru dezvoltarea acestei linii de business. „Ideea de a intra pe producție o aveam de mult timp, însă acum s-a putut concretiza. Noi am distribuit hârtie mai mult de zece ani, altfel ar fi fost mai greu să intrăm într-un business pe care nu îl cunoșteam deloc. În producție ne vom dezvolta pas cu pas, așa cum am făcut și în retail, dar vom profita cu siguranță și de următorii ani în care se mai pot accesa fonduri europene”, a precizat Dan Perțe.

Cât despre rețeaua de magazine, acționarii Coralia nu au planuri concrete de expansiune, însă aceștia sunt deschiși la oportunitățile ce s-ar putea ivi. Strategia de investiții în retail a urmărit până acum deschiderea de magazine în spații aflate în proprietatea companiei și, cel mai probabil, se va merge în continuare pe aceeași idee.

Mondelēz, din nou pe drumul cel bun după rezultatele din T2
Mondelēz, din nou pe drumul cel bun după rezultatele din T2
Mondelēz, unul dintre cei mai importanți jucători din piața de dulciuri, a revenit pe drumul cel bun după rezultatele raportate pentru...
Un nou magazin Gerovital în București
Un nou magazin Gerovital în București
Producătorul de cosmetice Farmec a inaugurat un nou magazin în Capitală. Magazinul Gerovital din cadrul centrului comercial Cocor este o relocare...