Top, retailerul care privește competiția IKA ca pe o șansă de reinventare
Pe o piață care se contractă de la un an la altul, antreprenorii din spatele magazinelor Top au ales să privească cu încredere în potențialul businessului lor și pariază pe extindere. Concret, până la finalul acestui an, retailerul va pune o nouă localitate pe harta expansiunii, dar va face și pasul în online.
După trei ani în care a trecut prin toate departamentele în magazinele operate de tatăl său și și-a dat demisia de două ori, Cătălin Stoica a ales să-și încerce norocul pe cont propriu. După ce tatăl său i-a cedat un spațiu comercial a lansat pe piața din Huși brandul de magazine Top. Dezvoltarea a urmat politica pașilor mărunți și antreprenorul mărturisește chiar că la acel moment nu avea un mindset pentru dezvoltare, ci parcursul a fost mai degrabă dictat de oportunități. „Am deschis prima locație în 2010, iar anul următor am inaugurat al doilea magazin și ținta noastră în materie de profit era să putem să substituim alocația copilului. Apoi au urmat renovări, relocări de spații, deschidere și închidere de magazin, pentru ca în 2018 să deschidem al treilea magazin”, își amintește Cătălin Stoica.
Cea mai recentă locație a fost inaugurată anul trecut și a marcat cumva trecerea businessului într-o nouă etapă. „Nu am realizat cât potențial are businessul nostru și am fost blocați în ideea că este foarte greu să concurăm cu marile lanțuri de retail. În 2020 am contractat o companie de consultanță și ne-a ajutat să înțelegem cât de important este să facem afacerea să funcționeze ca o rețea. Așa că am implementat o centrală de achiziții cu un soft central și am regândit conceptul de magazin pornind de la categoriile care ne generau cele mai bune rezultate. Iar magazinul inaugurat anul trecut este cel care marchează cumva un nou început pentru businessul Top”, explică antreprenorul.
Top, sortimentație construită în jurul produselor non-food
Dacă prima locație Top era construită pe modelul clasic, în care produsele alimentare erau favorizate, ca în orice magazin de cartier de altfel, începând cu cel de-al doilea magazin, antreprenorul a regândit sortimentația și s-a concentrat cu precădere către zona de produse nealimentare. „La acel moment, pe piața din Huși nu intraseră încă marile lanțuri de magazine și atunci pentru noi a fost ușor să alegem zona de non-food pentru că pierderile erau mai mici și marjele mai mari”, mai spune Cătălin Stoica.
Astfel, în acest moment pe rafturile magazinelor Top sunt disponibile în jur de 8.500 de produse, iar sortimentele pentru îngrijirea casei și îngrijire personală au o pondere de 85%. „În ceea ce privește produsele alimentare, am ales să renunțăm la legume și fructe pentru că pierderile erau greu de gestionat și ne-am oprit la răcoritoare, bere, apă, produse de impuls, pâine și lactate. Sunt categorii pe care nu le poți ignora, însă categoriile tractor în vânzări sunt cele nealimentare”, susține proprietarul magazinelor Top.
Cât de rentabilă este o astfel de strategie? „Magazinele noastre au o suprafață de vânzare cuprinsă între 40 și 200 de metri și media zilnică de clienți variază între 300 și 450 de clienți, în funcție de locație. Cât despre vânzări, având în vedere că sortimentația este construită în jurul produselor nealimentare, bonul variază între 20-30 de lei și câteva sute de lei”, spun proprietarii magazinelor Top.
Loializarea cu amprentă umană
Dacă la momentul deschiderii primului magazin Top singurii competitori erau alți retaileri mici din Huși, în prezent, marile lanțuri de retail își fac simțită prezența, în localitate activând în acest moment un magazin Kaufland, o locație Lidl, un Express și două magazine Profi. „Cu siguranță vor mai fi deschise și alte locații, însă acum nu mai considerăm prezența IKA o amenințare, ci o șansă ca noi să ne reinventăm și să fim tot timpul la zi. Cea mai recentă deschidere a fost un Kaufland și impactul s-a simțit. Am avut, în primă fază, o scădere a vânzărilor de circa 20% și asta pentru că și ei au o ofertă extinsă pe zona de produse non-food. Acum lucrurile au revenit la normal”, spune Cristina Stoica, co-fondator al rețelei.
Cum au reacționat cei doi antreprenori și cum au încercat să minimizeze impactul în business? „În primul rând ne diferențiem prin calitatea angajaților noștri și prin suportul pe care îl oferă clienților în magazin. Rolul lor este mai mult decât cel de vânzător, ei sunt consultanți din punctul nostru de vedere. Și ajută cu plăcere fiecare client. În plus, încă de la început am ales să mergem pe marje de profit mai mici pentru a avea un preț de vânzare mai mic. Nu încercăm să ducem o bătălie în prețuri, însă e un beneficiu pe care vrem să îl oferim clienților noștri”, adaugă Cătălin Soica.
Citește în continuare AICI.