Magazinele Diana, evoluție bazată pe investiții constante în dezvoltare
Prezentă în șase județe, rețeaua de magazine Diana reușește să extindă baza de clienți de la an la an atât prin expansiune, dar și prin fidelizare bazată pe sortimentație. Strategia de business adoptată de retailer s-a tradus printr-o creștere cu 25% a cifrei de afaceri în 2022 raportat la 2021. Pentru a menține dezvoltarea sustenabilă, compania a bugetat pentru acest an investiții ce depășesc suma de două milioane de euro, declară Adina Crăciunescu, Manager Partner Magazine DIANA.
#provocăriletrecutului
2022 a fost încă un an în care amenințările aduse de contextul geopolitic, dinamica inflației, penuria de personal calificat au planat asupra profitabilității și au impus ajustări rapide pentru a menține echilibrul între costuri și venituri. Sunt amenințări care s-au resimțit în ansamblul industriei și cu atât mai mult din postura de retailer independent. Pe de altă parte, agitația acestui an s-a transformat și într-un set de bune practici și soluții pentru gestionarea resurselor, eficiență logistică, anticiparea riscurilor.
#strategie de business
Ce a susținut performanța Magazine Diana în 2022? Experiența a 32 de ani de retail de calitate și receptivitatea la feedbackul primit din partea shopperilor și partenerilor, esențiale calibrării la cerințele în permanentă dinamică. Le monitorizăm printr-un mix de metode și canale și ne străduim să reducem la minimum intervalul între analiză și execuție astfel încât să ajustăm rapid categoriile, ofertele și strategiile de marketing aferente.
#bilanț
Am încheiat anul 2022 cu 72 de magazine. Am încercat să menținem ritmul de noi deschideri, dar și de reconfigurări ale locațiilor care nu mai corespundeau standardelor și conceptul pe care îl promovăm pe diferite formate. În ciuda dificultăților, 2022 a însemnat patru deschideri de magazine noi (cu suprafețe mari de vânzare, inclusiv în rural), în județele Vâlcea și Argeș, modernizări care au presupus investiții considerabile ale altor patru locații și integrarea magazinelor de producător Pescăria Magic sub umbrela Magazine DIANA. Paralel cu proiectele care au vizat magazinele fizice, ne-am extins și prezența în e-commerce, prin noi parteneriate cu aplicații de livrare la domiciliu, acest serviciu fiind acum disponibil în trei dintre județele unde este prezentă rețeaua Magazine DIANA. Toate acestea s-au reflectat atât în datele înregistrate – o creștere a cifrei de afaceri de aproape 25% în 2022 față de 2021 și creșterea numărului de clienți, cât în creșterea notorietății brandului Magazine DIANA, consolidarea prezenței generând o mai mare vizibilitate.
#comportamentcumpărare
Valoarea bonului mediu în Magazinele DIANA a crescut cu aproximativ 12%, comparativ cu anul 2021, iar numărul total de bonuri cu peste 10%. Au existat fluctuații raportat la frecvența de cumpărare pe categorii de produse, dinamica cea mai bună având-o produsele de bază.
#dezvoltare2023
În esență, strategia noastră de business se va baza pe aceeași abordare dinamică dar echilibrată, care combină dezvoltarea continuă a echipei, investițiile în tehnologie și adaptarea la cerințele pieței în evoluție. Magazinele DIANA sunt deja bine cunoscute clienților și o primă alegere datorită ofertei variate și de primă calitate de carne proaspătă, produse și preparate din carne DIANA prezentă la vitrinele asistate și cele selfservice. Aceasta a fost completată în cursul anului trecut cu o sortimentație extinsă de pește proaspăt, congelat, produse și specialități din pește, asigurate de brandul Pescăria Magic. Ne-am propus să ne concentrăm în continuare pe dezvoltarea categoriilor legume-fructe, proiect intens demarat de câteva luni, prin mărirea și reconfigurarea zonelor de vânzare și implicit extinderea sortimentației, și pe categoria hrană pentru animale, unde, de asemenea, am extins spațiile alocate și numărul de branduri și game prezente la raft.
#lecțiidebusiness
Au fost ani complicați, dar, în același timp, utili ca antrenament, pentru că, până la urmă, perioadele dificile sunt cele care cresc anduranța și clădesc jucători puternici. Am înțeles importanța menținerii echilibrului în gestionarea resurselor și în strategiile de dezvoltare, într-un context imprevizibil și nesigur. Am învățat că cele mai bune decizii sunt cele bine fundamentate și ponderate raportat la specificul contextului la acel moment, indiferent de cât de scurt este timpul de analiză pe care îl ai la dispoziție, iar asta cere agilitate sporită și o echipă extraordinar de bine sudată și un circuit de comunicare eficient.
#planuri
Planurile de viitor derivă din obiectivul principal - dezvoltare sustenabilă pe termen lung. Pentru perioada următoare, ele se concentrează pe mai multe elemente cheie imperios necesare pentru a fi conectați la cele mai recente inovații din piață, pentru a ne îmbunătăți eficiența operațională, pentru a ne fideliza baza de clienți și totodată pentru a o extinde cu noi categorii. Acestea sunt o echipă bine pregătită, dar și motivată, care să ofere o experiență mereu îmbunătățită clienților, investițiile în clădiri, elemente logistice și tehnologie. Bugetul de investiții alocat pentru anul în curs depășește două milioane de euro.
#expansiune
Mizăm pe continuitate, creștere și diversificare. Asta înseamnă direcționarea unor sume semnificative pentru identificarea de noi spații și zone pentru construcții destinate proiectelor de noi deschideri, dar și către remodelarea formatelor deja existente, astfel încât să acoperim optim și eficient prin sortimentație nevoile și preferințele clienților, atât în termeni de inovație cât și prin prezența la raft adecvat palierelor de bugete. Extrem de importante sunt menținerea standardelor de calitate și diversitate pentru zona de carne și preparate din carne și pește, ca și accelerarea ritmului de implementare a schimbărilor gândite pentru raioanele de legume-fructe. În funcție de format și localizarea geografică, o parte dintre Magazinele DIANA vor veni cu noutăți și în materie de servicii – coffee și hot dog corners.
#estimări
Crizele și perioadele dificile nu acordă preaviz, așa că provocarea rămâne să dezvoltăm o piramidă operațională și decizională solidă dar flexibilă. Vor continua să se resimtă efectele inflației, scăderea puterii de cumpărare, creșterile de costuri generate de factori care nu sunt sub controlul direct al retailerilor, interni și externi. Dincolo de impactul direct asupra activităților noastre, provocarea este de a previziona și schimbările în comportamentele de consum și cumpărare pe care le generează asupra diferitelor categorii de clienți și de a creiona strategii adaptative. Proiectele susținute în dezvoltarea echipei și digitalizare, sumele alocate pentru învestiții și „antrenamenele” dure din ultimii ani ne fac încrezători că cifrele estimate pentru 2023 pentru principalii indicatori vor fi double digit, cel puțin la fel de bune ca cele ale anului trecut. Nu excludem riscurile și provocările cum ar fi evoluția economică generală, schimbările de preferințe ale clienților, intensitatea concurenței, dar estimăm că vom atinge țintele propuse în ceea ce privește consolidarea poziției și notorietății rețelei Magazine DIANA în cele șase județe unde operăm.