Magazin de inspirație americană, deschis la un pas de centrul Capitalei
„Un concept de magazin de proximitate care să arate mai bine decât ceea ce există acum pe piață”. De la această idee a luat naștere U-Shop, un supermarket de inspirație americană pe care Augustin Drăgan, omul din spatele businessului, a vrut să îl pună pe harta retailului din București. O locație „de impuls”, după cum o descrie proprietarul, dar una în care brandurile românești să se regăsească tot mai des la raft.








Cu o experiență vastă în zona de achiziții, vânzări, import și distribuție, Augustin Drăgan a decis la începutul anului trecut că e timpul să facă pasul spre retailul alimentar. Avea în minte un concept de magazin pentru piața locală, unul inspirat de călătoriile sale în Statele Unite ale Americii. Ca să pună pe picioare U-Shop, l-a avut alături pe Sebi Vasilescu, vechi prieten cu background extins în zona comercială și actual Director de Operațiuni U-shop.
„În 2018 am cumpărat o clădire pe strada Făinari. La parter și subsol era un fost magazin Diverta, printre primele deschise în țară. Am păstrat magazinul, dar l-am reconfigurat pe o gamă office supply unde aveam experiență, precum și echipamente de retail pe care firma mea de servicii IT le vindea oricum. Acesta a fost primul pas spre retail”, relatează Augustin Drăgan, Managing Director U-Shop, menționând că avea deja în minte cum vrea să arate locația. Însă abia când l-a reîntâlnit pe Sebi Vasilescu și i-a povestit ideea sa de a dezvolta un concept de magazin de proximitate inspirat de Whole Foods, businessul a prins contur.
„Dacă nu îl reîntâlneam pe Sebi, probabil că nu aș fi început acest business pentru că nu aș fi avut resursele manageriale, de know-how și așa mai departe. În echipă cu el am dezvoltat acest concept”, declară Augustin Drăgan.
El voia pentru magazinele sale un design diferit deoarece în materie de sortimentație este condiționat de consumator, de lucrurile pe care și le dorește acesta și, cel mai important, pe care și le permite.
Magazinul din Ștefan cel Mare, cel mai nou din rețea, a fost gândit de la zero. Blocul în care se află a fost consolidat integral și, în urma consolidării, au rămas câteva spații aproape goale la parter. Unul dintre acestea i-a permis antreprenorului să își pună ideile în practică. Pe 1 iulie 2019 semna contractul pentru spațiu și în două luni magazinul era finalizat.
Amenajările au costat 20.000 de euro, echipamentele 15.000 de euro, la care se adaugă stocul de marfă evaluat la 20.000 de euro, suficient pentru o suprafață de vânzare de 75 de metri pătrați.
Sortimentația „ideală”, axată pe produse locale
În privința sortimentației, proprietarul spune că și-ar dori să pună mai mult accent pe zona de fresh, dar și pe produse locale. „Dacă nu ai legume și fructe, clientul merge la concurență să le caute și va cumpăra și restul lucrurilor de care are nevoie. În acest moment, la raft, accentul cade pe zona de food. Fără lactate, pe care noi le avem incluse la altă zonă, și fără legume, zona de food înseamnă în jur de 30 - 35%, băuturile 20%, lactatele, mezelurile și congelatele în jur de 10 - 15%, legumele și fructele 10%, curățenie și menaj 25 -30%”, explică Augustin Drăgan.
În total, în locația U-Shop din Ștefan cel Mare, sunt în jur de 2.500 de produse unice. Dacă vorbim despre valoarea bonului, media este în jur de 20 - 21 de lei la un număr de 250 de clienți pe zi. Un calcul simplu arată că locația generează vânzări de peste o sută de mii de lei lunar.
„Cei mai mulți dintre clienții noștri vin din comoditate, până la urmă aceasta este și ideea unui magazin de proximitate. Vin și cumpără două, trei produse și pleacă rapid. Sunt cumpărături de impuls. Sunt și cumpărători care vin pentru produsele românești pe care știu că le găsesc la noi”, susține proprietarul U-Shop. El afirmă că, deși și-ar dori să aducă mai multe produse românești în magazin, se lovește de diverse probleme. La legume-fructe, de exemplu, nu reușește să aibă o gamă diversificată de produse românești. Nefiind o rețea extinsă de magazine, nu poate să achiziționeze direct de la producători. În plus, unii producători nu furnizează constant aceeași gamă, iar în aceste condiții este dificil să construiască un portofoliu de produse.
„Avem însă alte produse românești la raft și facem eforturi constante să listăm o paletă cât mai largă. Vom extinde considerabil gama, deoarece apar tot mai mulți producători noi și, spre surpriza noastră, unii dintre ei ne abordează direct”, detaliază Augustin Drăgan.
Sortimentația U-Shop este disponibilă și online. Dacă la finalul anului trecut, proprietarului i se părea prematur să investească în magazinul virtual, pandemia l-a determinat să grăbească lansarea.
„Serviciile de livrare erau luate cu asalt, magazinele online la fel. Ne-am mobilizat rapid, din aprilie am început să investim în magazinul online și l-am lansat pe 15 mai. La doar o lună de la inaugurare, magazinul online a ajuns să aibă până la cinci comenzi pe zi, comenzi de minimum 150 de lei per bon. Dacă inițial aveam limitări în privința cantității, ne-am dat seama că e mai bine să renunțăm la acel prag. Am investit în tot ce înseamnă proces de livrare la temperaturi optime și acest lucru are rezultate, pentru că cele mai multe comenzi sunt pe segmentul de food, inclusiv fructe și legume, ba chiar și înghețată”, povestește proprietarul.
Listarea la bursă, între planurile de extindere
Planurile de viitor ale proprietarului sunt legate de magazinul online unde a identificat un mare potențial. El afirmă că va continua să investească în promovare și, pe măsură ce va dezvolta platforma online, va ști și care sunt cele mai bune cartiere pentru extinderea rețelei de magazine fizice. „Planul meu este să avem măcar un magazin mediu, adică în jur de 200 de mp, în fiecare sector. Până în 2021, ne gândim să ajungem la cinci locații și fiecare dintre ele să aibă vânzării medii de 10.000 de lei pe zi”, explică proprietarul U-Shop.
Augustin Drăgan nu exclude nici extinderea spre marcă proprie și detaliază chiar că la un moment dat și-a setat în minte un brand. Până la marca proprie, se concentrează pe extinderea rețelei, dar pentru acest lucru are nevoie de o finanțare considerabilă pe care pentru moment nu o poate asigura din surse proprii.
„Putem susține până la 10 magazine cu resurse proprii, dar după acest prag avem nevoie de finanțare pentru extindere. Probabil cea mai bună opțiune ar fi să ne listăm la bursă”, declară acesta. Acest pas, spune antreprenorul, le-ar asigura și o vizibilitate mai bună în fața furnizorilor, dar și a consumatorilor. Mai ales că 2020 a fost până acum un an bun pentru businessul U-Shop. Consumatorii s-au reorientat spre magazinele mici și spre online în același timp, iar magazinul virtual a devenit un susținător cu potențial mare al businessului.
„Ca plan de business, pentru 2020 estimăm o cifră de afaceri de cel puțin 4 milioane de lei. Pentru anul viitor însă, în funcție de evoluția pe online și numărul locațiilor noi, țintim o cifră de afaceri de 7-8 milioane de lei”, concluzionează Augustin Drăgan, proprietarul U-Shop.

