Les Saveurs de France, manifest pentru gastronomia franceză

Un concept construit în jurul gastronomiei franceze, cu produse care poartă semnătura unor bucătari cu stele Michelin, buticul Les Saveurs de France poate fi catalogat drept un pariu îndrăzneț în contextul actual. Deși vorbim despre un proiect care cere timp și așteaptă confirmarea cumpărătorilor, ținta de vânzări pentru 2023 este pragul de 100.000 de euro.

Stabilit de peste 15 ani în Franța, Marius Rădăcină a avut timp suficient să descopere și să se lase cucerit de „l´art de vivre” sau, pe românește, arta de a trăi a francezilor. Și pentru că a vrut să aducă acest stil de viață și de a mânca și în România, în 2022 a pus pe hârtie proiectul unui boutique construit în jurul gastronomiei franceze. „Pe o suprafață de 100 de kilometri în jurul orașului în care locuim sunt 11 restaurante cu stele Michelin. Am fost impresionat de combinațiile complexe, dar în același timp naturale și mi-am dorit să împărtășesc publicului din România acel «savoir-faire» gastronomic francez atât de cunoscut în întreaga lume”, spune fondatorul Les Saveurs de France.

De la idee până la proiect a fost nevoie de doar 12 luni, timp în care principala provocare a fost recrutarea de producători. „Dacă pentru concept în sine, alegerea locației și design lucrurile s-au așezat relativ ușor, la partea de sortimentație am avut ceva mai mult de lucru. Majoritatea colaboratorilor mei au produsele contractate de restaurante sau chefi Michelin, și nu numai, chiar înainte de a fi elaborate. Așadar, principala provocare a fost să conving primul producător că România este o țară care merită atenție. Cu o singură excepție, Groix&Nature, toate produsele listate sunt din sudul Franței, realizate artizanal de mici producători locali, cu care avem contracte de exclusivitate pentru România”, punctează Marius Rădăcină.

O sortimentație haute de gamme

Odată bifat primul producător, puterea exemplului a fost un argument suficient de puternic pentru a atrage și alți producători mici. „Acum avem listate în jur de 400 de repere, toate produse artizanale, haute de gamme. Și spun acest lucru pentru că o parte dintre produsele prezente pe raftul Les Saveurs de France sunt folosite în restaurante cu o stea/stele Michelin din întreaga lume, dar și pentru că chefi de renume mondial folosesc aceste produse în compozițiile creațiilor lor”, explică antreprenorul.

Astfel, pe rafturile magazinului și-au găsit loc pateurile și terinele de la Maison Telme, cu a sa creație exclusivă a Chefului Michelin Jany Gleize, usturoiul negru de la Maison Boutarin folosit, printre alții, de Georges White, Anne Sophie Pic, l'Auberge Paul Bocuse, dulcețuri Maison Gannac cu lămâi de Menton și al său Onctueux folosit de Alain Ducasse, triplu etoilat, dar și uleiurile Terre de Bonaventure, furnizorul de ulei de măsline pentru două restaurante din Franța și un restaurant din Singapore, toate trei cu stele Michelin. „Deși în ultimii ani segmentul de magazine specializate a luat avânt, îndrăznesc să spun că zona de gastronomie franceză nu a trezit interesul multor antreprenori. Anumiți competitori pe care îi avem au ales un concept diferit și s-au axat pe vinuri și brânzeturi. Eu am ales să aduc produse speciale, mai subtile, pe care consumatorii le-au încercat poate în vacanțe și la care nu aveau acces și în România”, susține antreprenorul.

Astfel, pe lângă pateuri și terine, uleiuri de măsline, gama de produse a fost completată de condimente, unde putem găsi celebrele ierburi de Provence și sarea de Camargue ce nu lipsesc din bucătăria niciunui chef Michelin, oțet, perle balsamice, produse cu trufe de la Maison Plantin, furnizor pentru Palatul Élysée, sosuri și pesto, dar și de dulciuri precum biscuiți, creme tartinabile, dulcețuri, miere, siropuri.

Sustenabilitatea, parte din concept

Și pentru că „natural” este unul dintre conceptele de bază în gastronomia franceză, Marius Rădăcină a ținut ca și boutique-ul să reflecte acest crez. Astfel, majoritatea produselor listate sunt ambalate în borcane, iar celelalte sunt în ambalaj de plastic reciclat și reciclabil. „Am încercat să trans­pun această idee de tradițional, de relaxare și sustenabilitate, lucruri pe care simt că le transmite gastronomia franceză”, spune antreprenorul.

Astfel, conceptul a fost creația sa 100%, de la selecția sortimentației până la design și schițele de mobilier care a fost realizat 100% din lemn reciclat. „În primă fază, pentru că ar fi fost mult mai ușor, am încercat să produc în România mobilierul, însă nu am găsit niciun furnizor dispus să folosească lemn reciclat. Așa că m-am întors în Franța, unde producătorii au fost extrem de deschiși, și am dezvoltat totul conform așteptărilor. În plus, pe lângă dulapuri, am ales să reciclez lădițe de lemn și să le folosesc în locul rafturilor clasice, iar pata de culoare o reprezintă cutiile de biscuiți de peste 50 de ani, dar și alte obiecte decorative pe care le-am adus din Franța”, adaugă acesta.

Cât despre investiția în proiect, fără a include primul stoc de marfă, Marius Rădăcină a alocat peste 100.000 de euro. „Este un concept atipic pentru un centru comercial, însă feedbackul dezvoltatorilor a fost unul extrem de bun. Deși am avut mai multe propuneri, am ales Promenada Mall pentru că m-am gândit la traficul de clienți și la faptul că aici sunt în proximitatea cumpărătorilor pe care acest concept de magazin îi targetează”, precizează el.

Țintă de 100.000 de euro pentru primul an

Deși este încă mult prea devreme pentru a face un bilanț în adevăratul sens al cuvântului, primele trei luni de funcționare a magazinului indică faptul că există potențial de creștere. „Pentru că magazinul este la nivelul -1, nu toți vizitatorii ajung și la noi, și din cei care ajung, ponderea celor care cumpără este destul de mică. Dar suntem abia la început și oamenii au nevoie de timp să afle de noi, să ne cunoască și, ceea ce este cel mai important, să fie deschiși să afle poveștile din spatele acestor produse și cum le pot asocia cu alte produse sau vinuri. Pentru aceasta, vom organiza, începând cu luna septembrie, Seri Private, în cadrul cărora vom invita personalități din gastronomie sau oenologie din Franța pentru a împărtăși publicului din România din experiența lor în ceea ce înseamnă asocierea între diferite produse ale noastre, dar și între produsele ce se găsesc în buticul nostru și vinuri”, spune Marius Rădăcină.

Astfel, pe lista de priorități se regăsește promovarea conceptului, iar acest lucru vizează dezvoltarea în social media, dezvoltarea unor parteneriate cu influenceri, dar şi contracte pe zona corporate. În plus, pe lista pentru viitor se regăsește și expansiunea, ținta fiind o locație în Cluj și alte două magazine în București, în locații stradale. „Mizez pe politica pașilor mărunți pentru că nu am un investitor în spate. Cred că există potențial, și spun acest lucru raportându-mă la valoarea medie a coșului de cumpărături care este de 200-250 de lei. Desigur, am avut și coșuri de 1.800 de lei, dar aceea a fost o achiziție de cunoscători și aș spune că este mai degrabă o excepție de la regulă. Cu toate acestea, odată ce înțeleg produsele și cum se pot asocia, oamenii nu se tem de achiziție și nici de preț, chiar dacă paleta variază de la 40 de lei până la 850 de lei”, concluzionează Marius Rădăcină.

Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la...
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Ciprian Roșca, Cramele Recaș: 2024 va fi ultimul an în care vom merge cu pași mici
Ciprian Roșca, Cramele Recaș: 2024 va fi ultimul an în care vom merge cu pași mici
Provocările par să fi devenit o tradiție a ultimilor ani, astfel încât 2024 nu putea face excepție de la regulă. Intrarea în vigoare a SGR...