Idris Can, Pladis Global: Intenționăm să devenim un jucător important pe segmentul biscuiților cu ingrediente sănătoase

Din 2019, businessul Pladis Global în România este condus de Idris Can, acesta fiind responsabil pentru toată regiunea Balcanilor. Cu o experiență de 19 ani în cadrul grupului Ulker/Pladis, managerul a ocupat anterior diverse poziții de vânzări, trade marketing și business development în toate categoriile de dulciuri și băuturi în care activează compania. Care sunt planurile companiei pentru România, aflăm din primul interviu acordat presei de la preluarea conducerii. Idris Can, Pladis Global: Intenționăm să devenim un jucător important pe segmentul biscuiților cu ingrediente sănătoase

Cum arată bilanțul companiei pe 2019?
Am finalizat 2019 cu o cifră de afaceri în creștere double digit față de anul anterior (n.r. – compania a înregistrat în 2018 afaceri de 33,4 milioane lei). Am obținut această performanță ca urmare a extinderii portofoliului de biscuiți dulci în care Biskrem, brandul nostru vedetă în regiune, a înregistrat vânzări de top. Anul trecut am reușit să creștem atât vânzările cât și cota de piață Biskrem datorită lansării unui nou sortiment, biscuiți umpluți cu gem de piersici. Noul produs a fost introdus cu succes în toate canalele de vânzări și a beneficiat de o campanie de comunicare, dar și de un buget de activări.

În România suntem prezenți cu un portofoliu extins de sortimente, unele produse local în fabrica de la Popești-Leordeni, cum ar fi biscuiții cu umplutură Biskrem, sticksurile Clip sau biscuiții sendviș Tempo, altele importate de la fabricile Pladis din diverite țări, ca de exemplu biscuiții digestivi McVitie’s, ciocolata Albeni sau bomboanele de ciocolată Godiva.

Pladis Global, unul din liderii mondiali pe piața de biscuiți și produse dulci, a luat naștere în 2016, când Yildiz Holding, cea mai mare companie de produse alimentare din regiunea Europei Centrale și de Est, Orientului Mijlociu și Africii, a reunit sub o singură umbrelă companiile sale de bază: Godiva Chocolatier, United Biscuits, Ulker şi DeMet's Candy Company. Cu 25 de fabrici în 11 țări, Pladis Global are peste 16.000 de angajați, iar produsele sale ajung în fiecare an la circa 4 miliarde de consumatori de pe toate continentele. Noua entitate are în portofoliu branduri recunoscute pe plan internaţional precum ciocolata Godiva sau biscuiții McVitie's și Ulker, formând un business în valoare de peste 5 miliarde de dolari.
Din portofoliul companiei care are sediul în Marea Britanie mai fac parte branduri ca Jacob’s, go ahead!, Carr’s, Flipz, BN, Verkade, cu produse precum biscuiți dulci, napolitane, prăjituri, ciocolată, bomboane și gumă de mestecat. Deși Pladis ca și grup a fost format recent, are în spate experiența de 300 de ani în producția de dulciuri a familiei fondatoare.

Ce investiții aveți planificate pentru următorii ani?
Anul trecut am realizat investițiile necesare pentru modernizarea actualelor linii de producție și a întregii fabrici, mai exact am mărit capacitatea de producție, am automatizat procesele existente și am eficientizat astfel întregul proces de producție. Avem un buget de investiții pentru anii viitori care ne va permite să fabricăm pe plan local sortimente noi.

Cum au evoluat produsele din portofoliu în prima parte a acestui an?
În 2019 am reușit să majorăm cota de piață, vânzările și notorietatea brandului Biskrem. Datorită investițiilor în marketing și partenerilor noștri de business, Biskrem se bucura la sfârșitul anului trecut de un nivel de notorietate de 91% printre consumatori. Sperăm că își va menține poziția și în acest an. În plus, continuăm să investim în Albeni, brandul nostru principal în subcategoria de batoane de ciocolată. Albeni este un nume cu tradiție pe piața românească, rețeta de ciocolată cu lapte, caramel și biscuiți fiind foarte apreciată. În acest an am lansat două noi produse din gama Albeni, baton învelit în ciocolată albă și napolitană cu ciocolată cu lapte.

Prin aceste lansări am răspuns cerințelor consumatorilor, vizavi de arome și experiențe noi.
În ansamblu, prima parte a anului ne-a adus multe provocări, dar în ciuda acestora, prioritatea noastră rămâne protecția și sănătatea angajaților, clienților și partenerilor de business, precum și o strânsă colaborare cu autoritățile locale. În paralel, scopul nostru este să asigurăm continuitatea businessului, mai ales că pandemia de coronavirus a adus schimbări de comportament în rândul clienților, iar vânzările de produse ambalate s-au majorat semnificativ în multe țări, nu doar în România. Astfel, volumul businessului nostru local a crescut cu 11% față de aceeași perioadă din anul trecut.

Cum a influențat pandemia industria de FMCG?
Industria bunurilor de larg consum se confruntă cu schimbări considerabile: cererea pentru produse ambalate a crescut brusc în țările afectate de pandemie, în timp ce cheltuielile pentru alimente consumate acasă s-au majorat și ele semnificativ. Un mod prin care consumatorii au încercat să micșoreze riscul contaminării a fost să reducă frecvența vizitelor la magazine, ceea ce a condus la creșterea valorii coșului de cumpărături. Unii consumatori au făcut supra-stocuri de apă și alimente. Alții au utilizat platformele de e-commerce pentru a cumpăra produse pe care de regulă le achiziționau din magazine. Noi am făcut față tuturor acestor schimbări având o abordare flexibilă pentru fiecare situație în parte, iar aici ne-a ajutat mult și expertiza globală a grupului Pladis. Drept rezultat, am furnizat neîntrerupt produse către piața locală, dar și către partenerii noștri internaționali.

Ce produse noi lansați în acest an?
Extindem gama de biscuiți digestivi dulci McVitie’s cu sortimente noi, inovând segmentul cu biscuiți sendviș și biscuiți cu cremă. Extinderea gamei presupune cinci rețete noi, toți biscuiții conținând fibre și ingrediente de calitate precum ciocolată neagră, lapte, fulgi de ovăz. De asemenea, gama McVitie’s Thins, lansată acum doi ani, a fost modernizată, cu ambalaje și gramaje noi. Avem așteptări mari de la această gamă, care vor fi susținute prin campanii de comunicare și acțiuni in-store. Credem că aceste produse vin perfect în întâmpinarea consumatorilor români care caută gustări de calitate la prețuri rezonabile.

Ce trenduri de consum ați remarcat în ultimele luni?
Atitudinea consumatorilor, comportamentele și obiceiurile de cumpărare se modifică. Unele schimbări au fost generate în mod evident de criza de coronavirus, precum și de modul în care shopperii s-au adaptat, ca de exemplu comportamentul de supra-stocare sau achiziția oricăror produse disponibile la raft. De asemenea, unii clienți au reorientat o parte a bugetului spre stocarea de produse de bază, ceea ce a afectat temporar vânzările celorlalte tipuri de produse. Vom vedea câte din aceste modificări se vor menține pe termen lung și se vor transforma într-un trend. În general, oamenii vor continua să caute produse de calitate la prețuri accesibile, produse sănătoase și de asemenea, dulciuri pentru momente speciale.

Ce perspective are Pladis pentru 2020 pe plan local?
Acesta este un an ieșit din comun, ceea ce înseamnă că trebuie să ne adaptăm în orice situație. În prezent suntem preocupați de evoluția pieței, mai ales în comparație cu anul trecut, și ne adaptăm strategia pentru a ne susține cotele de piață pentru brandurile vedetă. În același timp, lansăm produse noi, pe care le considerăm relevante pentru consumatori în această perioadă plină de provocări. În contextul acestor lansări ne așteptăm ca vânzările să se majoreze și să devenim un jucător important pe segmentul biscuiților cu ingrediente sănătoase.

Un loc special în strategia noastră îl joacă Godiva, brandul nostru premium de ciocolată pentru sectorul de retail. Brandul a fost deja lansat în Europa de Vest în anii trecuți, iar în prezent luăm în considerare să lansăm Godiva și pe piața locală, în această toamnă, deoarece dorim ca iubitorii de ciocolată din România să poată achiziționa aceste produse. Astfel, vom demonstra angajamentul nostru de a dezvolta un portofoliu de produse cu valoare adăugată și care oferă experiențe memorabile shopperilor. Produsele Godiva, liderul global al pieței de ciocolată premium, estimată la 18 miliarde de dolari, sunt disponibile într-o gamă extinsă de arome și ambalaje. Fondat în 1926 în Belgia, Godiva deține și operează peste 400 de magazine proprii în lume, produsele fiind disponbile și în circa 10.000 de magazine specializate. Pe lângă clasicele bomboane de ciocolată, produsul ambasador al brandului, portofoliul Godiva include cafea, cacao, trufe, biscuiți, lichior de ciocolată, fructe în ciocolată, coșuri cadou.

Care este potențialul canalului de e-commerce?
În ciuda faptului că în România pentru FMCG online-ul încă este un canal puțin important, în comparație cu celelalte industrii, vânzările online au explodat în Europa. E-commerce-ul poate oferi o experiență de cumpărături mult mai personalizată, iar în acest context, este un canal cu potențial mare pentru bunurile de larg consum.

Referitor la celelalte canale, România, la fel ca alte piețe din regiune, se înscrie pe același trend de creștere a cotei de piață a comerțului modern, pe fondul deschiderii în ritm accelerat de noi magazine de către jucătorii internaționali. Totuși, în categoria de dulciuri, comerțul tradițional deține o cotă semnnificativă. Noi ne urmăm clienții la toate punctele de vânzare și avem grijă ca produsele noastre să fie disponibile la raft peste tot.

În ceea ce privește rețelele tip discount, acestea s-au extins agresiv în ultimii ani. Discounterii încep să adopte un model de business din ce în ce mai sofisticat, având în ofertă permanent branduri, arătând un focus mai mare pe sortimentație și pe sustenabilitate, realizând campanii de preț, revizuindu-și gamele de mărci private și modernizându-și constant magazinele. De asemenea, ei au schimbat dinamica pieței, forțând micșorarea marjelor de profit. În orice caz, dezvoltarea rețelelor de discount are un impact major în industrie, atât asupra competiției, cât și asupra distribuitorilor.

Ce oportunități de creștere are categoria de dulciuri?
Are un potențial mare de dezvoltare, ca multe alte categorii din România. Consumul este mai mare decât în unele țări din Vestul Europei, românii fiind mult mai deschiși să încerce produse noi, care să răspundă tuturor nevoilor: proximitate, un stil de viață sănătos, răsfăț. Sunt sigur că vom vedea în următorii ani o evoluție pozitivă a categoriei de dulciuri.

Biscuiții, o categorie în care puterea brandurilor își spune cuvântul
Biscuiții, o categorie în care puterea brandurilor își spune cuvântul
Dacă pentru categoria de biscuiți 2023 a fost un an bun nu același lucru se poate spune despre anul care urmează. Chiar dacă biscuiții au fost...
Biscuiții dulci și napolitanele, o piață în revenire, dar încă dependentă de contextul social
Biscuiții dulci și napolitanele, o piață în revenire, dar încă dependentă de contextul social
Pe o piață bazată pe puterea brandului și prea puțin sensibilă la promoții, modificarea comportamentului de consum rescrie ratele de creștere...