De la fructe proaspete la conserve bio: cum crește sustenabil Froopt.ro

Într-o piață în plină dezvoltare, Froopt face un pas important spre consolidare, lansând ECOBuun, un brand dedicat conservelor ecologice. Extinderea portofoliului și colaborarea cu peste 80 de furnizori locali certificați ECO reflectă strategia companiei de a valorifica potențialul agriculturii bio, ceea ce se traduce în vânzări de peste jumătate de milion de euro în acest an, susține Ioana Pantelimon, Fondator și Managing Director Froopt. Ioana Pantelimon, Fondator și Managing Director Froopt

Ați lansat de curând EcoBuun, un brand ECO de conserve. Ce a determinat lansarea acestui brand și care a fost investiția inițială?
Am lansat EcoBuun inspirată de dorința de a crea un lanț complet de producție, sustenabil și responsabil, în care fructele și legumele ecologice de la producătorii locali să fie valorificate și transformate în produse de lungă durată. Prin EcoBuun ne-am propus să oferim o gamă de conserve ce reflectă nu doar standarde înalte de calitate, ci și sprijinul direct pentru agricultura ecologică locală și pentru fermierii care aleg să cultive fără substanțe chimice dăunătoare. În vara acestui an am început să punem în practică ideile pe care le aveam legate de proiect. Un total dedicat acestui proiect, până acum, este de aproximativ 13.000 de euro pentru trei sortimente lansate. Am început cu o colaborare alături de două fabrici specializate în procesarea de conserve ecologice de legume și fructe. Această abordare ne permite să ne validăm produsele pe piață și să înțelegem reacțiile consumatorilor. În funcție de aceste rezultate, intenționăm să analizăm fezabilitatea unei producții proprii, cu echipamentele necesare deținute direct de noi.

Cum intenționați să vă diferențiați pe piața locală, având în vedere cât de dezvoltată este această nișă?
EcoBuun se diferențiază printr-un angajament ferm față de sustenabilitate. Folosim exclusiv fructe și legume din agricultura ecologică. Întregul proces de fabricație se petrece tot în fabrici care procesează doar produse ecologice. În 2023, piața gemurilor, dulcețurilor și conservelor de legume din România a continuat să înregistreze o creștere moderată, dar se menține relativ mică, în special pentru segmentul premium și cel bio. Nișa conservelor bio este dinamică, cu tot mai mulți consumatori preocupați de sănătate și de un stil de viață sustenabil. Acest segment devine tot mai relevant pe măsură ce oamenii caută produse alimentare fără aditivi și pesticide, fără zahăr adăugat, fără sare adăugată. Oferta de conserve eco sau bio rămâne limitată din cauza costurilor mai mari de producție și a cerințelor stricte de certificare care sunt costisitoare.

Concret, cum arată portofoliul de conserve nou lansat, ce capacitate de procesare aveți și unde?
Am lansat patru produse până la acest moment: dulceață de caise ECO, dulceață de prune ECO, dulceață de piersici cu nectarine ECO și dulceață de fructe de pădure ECO, toate fără zahăr adăugat, din fructe proaspete, locale, de la fermierii cu care am colaborat în acest sezon de vară. Toate produsele noastre sunt în serii mici, limitate, produse strict din fructele disponibile în acord cu sezonul în care ne aflăm. Am produs în jur de 2.000 de borcane până acum. Sunt produse la fabrica Sana Plant și ferma Șendrea din județul Dâmbovița.

Ce rezultate ați raportat până acum și care sunt canalele de vânzare pentru aceste produse?
Încă este prematur să vorbim de împărțirea vânzărilor. Abia am listat produsele în magazinul online Froopt.ro. Urmează să le listăm în băcăniile cu care colaborăm deja. Nu suntem prezenți în marile lanțuri de retail deoarece caracterul limitat al loturilor produse nu se pretează la astfel de vânzări, cel puțin nu în acest an. Dorim să rămânem concentrați pe nișa de clienți care ne caută și pe Froopt.ro, cei preocupați direct de alimentația sănătoasă, de produsele obținute curat.

Cum a ajutat faptul că Froopt.ro a intrat în portofoliul Netopia Ventures în ceea ce privește dezvoltarea businessului și creșterea numărului de furnizori?
Intrarea în portofoliul Netopia Ventures a fost un factor important pentru expansiunea noastră, a ajutat la implementarea mai rapidă a proiectelor, dezvoltări în website, îmbunătățiri în depozit, fluxuri de lucru. Acest parteneriat ne-a oferit și sprijin pentru dezvoltarea logisticii și extinderea colaborării cu fermierii locali, extinderea gamei de produse.

Concret, cum arată bilanțul pentru primele zece luni din 2024 și ce estimări aveți pentru întregul an?
După o creștere de 40% a businessului în 2023, până la 480.000 de euro cifră de afaceri, în primele zece luni ale acestui an am simțit provocări semnificative, care și-au lăsat amprenta asupra rezultatelor noastre financiare. Estimările inițiale de creștere s-au dovedit prea optimiste și ne așteptăm acum la o creștere mai modestă a cifrei de afaceri până la finalul anului 2024, undeva la 15%. Costurile logistice au crescut constant, în timp ce mărirea TVA pentru produsele ECO și modificările fiscale pentru companii, inclusiv taxele către bugetul de stat și cele pentru autorizații, ne-au afectat direct. De asemenea, condițiile climatice imprevizibile au perturbat ciclurile agricole – încălzirea timpurie din acest an a redus disponibilitatea anumitor culturi și, implicit, a afectat aprovizionarea.

Cu câți furnizori locali colaborați în prezent și pe ce tipuri de produse?
Colaborăm în prezent cu peste 80 de fermieri locali certificați ECO. Selecția partenerilor noștri depinde de sezonalitate și disponibilitatea produselor. Prioritizăm fermierii locali cât timp ne permit sezonul și condițiile de recoltare, pentru a asigura prospețimea și calitatea produselor românești. În perioadele de extrasezon, pentru a completa gama de produse, colaborăm și cu ferme din Grecia.

Ce planuri de dezvoltare aveți în continuare și ce buget de investiții ați alocat în acest sens?
Avem planuri ambițioase de dezvoltare, printre care lansarea unui produs de tip abonament fructe și legume ECO, pe Froopt.ro. Clienții își vor putea seta în site un abonament personalizat de fructe și legume ECO, alegând produsele dorite și frecvența de livrare, pentru a se bucura de produsele noastre în mod constant, fără grija comenzilor recurente. Vizăm, de asemenea, dezvoltarea gamei ECOBuun. Pe termen lung dorim să extindem această gamă cu noi rețete autentice și gustoase, produse integral în sistem ecologic. Pe lângă diversificarea ofertei, vizăm și îmbunătățiri la nivelul platformei de vânzare online, pentru a oferi clienților o experiență optimizată și intuitivă. Extinderea gamei de produse și optimizarea logisticii depozitului sunt, de asemenea, priorități pentru eficientizarea fluxurilor și asigurarea disponibilității produselor.

Cum vedeți 2025 și cu ce scenarii de business lucrați?
Pentru 2025 se estimează o creștere a cererii pentru produsele BIO în România, chiar dacă evoluția economică și puterea de cumpărare a consumatorilor vor rămâne sub presiune. În România, consumul mediu de produse BIO, per an, în 2022 a fost de doar 4 euro/persoana. Dacă vom compara cu Germania – unde consumul mediu/persoana/an a fost de 100 euro, reiese un uriaș potențial de creștere. Inclusiv piața de produse alimentare vândute online este în creștere. În acest an se așteaptă să ajungă la 3-4%, comparat cu țările nordice, unde s-a ajuns deja la 17%. Inflația, care a scăzut ușor în 2024, ar trebui să continue să se reducă în 2025, însă impactul scumpirilor și al impozitelor în creștere ar putea influența ritmul de redresare a consumului. Observăm că românii sunt mai prudenți în achiziții și se orientează mai mult spre promoții, ceea ce ar putea limita adoptarea produselor premium, inclusiv BIO, în cazul anumitor categorii de cumpărători. Cu toate acestea, produsele BIO continuă să înregistreze o cerere în creștere datorită conștientizării beneficiilor pentru sănătate și mediu, în special în rândul consumatorilor cu venituri medii și mari. În acest context, rămânem prudenți în estimări și ne concentrăm pe consolidarea portofoliului de produse lansate în acest an. Ne axăm pe noul sistem de abonamente, care va permite clienților să primească produsele dorite cu regularitate, și pe extinderea gamei de conserve sub brandul propriu ECOBuun. Aceste inițiative ne vor ajuta să ne adaptăm cererii din piață și să oferim produse sustenabile și accesibile pentru o gamă mai largă de consumatori.

Andrei Ursulescu
Scandia își securizează creșterea printr-un amplu proces de reorganizare
În urmă cu 14 ani Scandia însemna o fabrică în Sibiu și 550 de angajați, iar în prezent businessul numără șapte unități de producție...
Teren fertil pentru scumpiri în categoria de fructe și legume
Teren fertil pentru scumpiri în categoria de fructe și legume
Cu o creștere de 16,7% în termeni valorici și o scădere de 1,1% în termeni volumici, categoria fructelor și a legumelor pare să fi rămas în...
Froopt, magazin online de fructe și legume ecologice, intră în portofoliul Netopia Ventures
Froopt, magazin online de fructe și legume ecologice, intră în portofoliul Netopia Ventures
Froopt, magazin online de fructe și legume ecologice, a intrat în portofoliul Netopia Ventures, fond de investiții ce face parte din grupul de...
Trendul care a dat naștere conceptului online Froopt
Trendul care a dat naștere conceptului online Froopt
Digitalizarea și interesul tot mai mare al consumatorilor pentru produse locale sunt premizele pe care a fost creat magazinul online Froopt. Lansat...