Daniel Gross, PENNY: Experiența clientului este cea care va decide magazinul viitorului

Cu o rețea de peste 400 de magazine, PENNY mizează pe o politică de prețuri adaptată nevoilor clienților, chiar dacă acest lucru are inevitabil impact asupraprofitabilității. Dar și în aceste condiții, în 2024 retailerul a bifat cea mai mare creștere la nivel de grup pentru al zecelea an consecutiv. Dincolo de preț, PENNY mizează pe experiența in-store, acesta fiind atributul care stă la baza definiției magazinului viitorului, susține Daniel Gross, CEO PENNY România. Daniel Gross CEO PENNY retea de magazine discounter grup german Rewe ceo conducerea penny romania. vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro.

Cum s-a încheiat 2024 pentru PENNY din punct de vedere business? Ați bifat cel de-al zecelea an consecutiv de creștere?

Ne-am păstrat ritmul de creștere pe parcursul anului 2024 și am înregistrat din nou cea mai bună creștere la nivel de grup, pentru al zecelea an consecutiv. Și, pentru al treilea an consecutiv, estimările noastre arată că vom avea și cea mai bună creștere la nivel de piață locală. 2024 a fost un an cu creștere double-digit, în linie cu ceea ce ne-am propus, chiar dacă anul trecut a fost greu și, deși România a avut cea mai mare inflație din Uniune, potrivit Eurostat, acest lucru nu se aplică și pentru
businessul nostru, pentru că am terminat anul cu deflație. Prețurile noastre au fost în 2024 sub nivelul din 2023. Drept urmare, valoarea bonului mediu a scăzut. Însă avem creștere semnificativă în ceea ce privește numărul clienților. Ponderea vânzărilor în promo a fost mult mai mare, însă această strategie pune presiune foarte mare pe profitabilitate.

Ce se regăsește pe lista celor mai importante realizări la nivelul anului trecut?

PENNY este descoperit din ce în ce mai mult de clienți. Structural, noi nu facem nimic diferit față de ce am spus că vom face când am lansat conceptul PENNY., în urmă cu cinci ani. Suntem corecți în relația pe care o avem cu clienții, încercăm să ne pliem cât mai mult pe nevoile lor. Drept urmare, evoluția noastră pozitivă se datorează creșterii numărului de clienți, lucru care s-a păstrat și în 2024. Dincolo de creșterea like-for-like se adaugă, evident, și expansiunea. Însă, în 2024, jumătate din magazinele noi au fost inaugurate în luna noiembrie, astfel că aportul lor la nivel de business va fi vizibil real abia în acest an. Mai mult, în 2024 am început și lucrările pentru cel de-al cincilea depozit logistic, situat în Mihăilești, județul Giurgiu. Investiția este estimată la 35 de milioane de euro și lucrările ar urma să fie finalizate la jumătatea acestui an.

Cum au evoluat parteneriatele cu producătorii locali?

De-a lungul anilor am reușit să creăm o serie de parteneriate extrem de importante pentru noi, parteneriate pe termen lung. Cei mai mulți dintre furnizorii cu care lucrăm ne înțeleg, ne știu problemele, noi le știm pe ale lor și încercăm astfel să găsim calea de mijloc. În baza acestor parteneriate reușim să creștem volumele vândute în rețeaua PENNY. De altfel, spuneam că noi am avut în 2024 prețuri mai mici decât în 2023, prin urmare creșterea înregistrată a venit din volume.

În ceea ce privește proiectul 3RO, care este stadiul actual? Sunteți aproape de ținta pe care ați setat-o?

Am făcut pași importanți în ceea ce privește proiectul 3RO însă, din păcate, să aduci la raft produse care au ingredientul principal din România, sunt procesate și ambalate în țară, nu ține numai de noi. Ce este foarte important este că, în 2024, undeva la 53% din cifra de afaceri PENNY a fost generată de gama 3RO, care numără circa 800 de produse. Cum am ajuns la acest nivel? Noi comunicăm în rapoartele noastre câtă marfă produsă în România vindem iar anul trecut nivelul a fost de 53,8% și avem target de 60,8%. Este foarte multă marfă produsă în România care ori nu are ingredientul principal din țară, ori există destul de multă prelucrare intermediară în alte piețe. Asta înseamnă că valoarea adăugată e în altă parte. Acesta este și motivul pentru care 3RO este atât de important pentru noi, pentru că tot angrenajul economic se întâmplă în țară, aici rămâne valoarea adăugată.

Anul trecut ați atins pragul de 400 de magazine și ați deschis primul magazin autonom. Cum a evoluat acesta?

Magazinul autonom a depășit cu mult estimările noastre. Vânzările înregistrate cresc de la o săptămână la alta. La începutul lunii decembrie, spre exemplu, datele ne arătau un procent de 7% peste business case, o dovadă foarte clară că a fost foarte bine primit de către clienți. Însă nu facem roll-out pentru alte magazine, cel puțin nu acum. Învățăm din ceea ce se întâmplă, ne uităm atent la ce anume funcționează foarte bine în cazul magazinului autonom și poate fi implementat și în cadrul magazinelor standard. Credem totuși că este prea devreme să ne gândim la o a doua locație autonomă. Dincolo de detaliile tehnice, o rețea de magazine autonome trebuie să fie sustenabilă și din punct de vedere business.

Diferă comportamentul de cumpărare în magazinul autonom față de locațiile standard?

Cu siguranță nu este un magazin standard PENNY. Plecând de la suprafață, care este de 350 de metri pătrați față de o medie de 800 cât avem în mod normal, nu avem parcare, plata se poate face doar cu cardul. Vedem diferența de clienți și din structura a ceea ce se vinde. E clar un magazin de proximitate, dar sortimentația pe care o avem în această locație acoperă atât nevoile celor care trec de la metrou, de la facultate sau vin din zona de birouri, cât și nevoile clienților PENNY standard. Altfel nu am reuși să atingem cifrele pe care le-am atins cu acest magazin. Și, subliniez încă o dată, în magazinul autonom plata se face doar cu cardul în acest moment. Iar la nivel de rețea, avem o medie de 30% a plăților cu cardul, procent care urcă la 40% în București. Experiența clientului este cea care, la final, decide cum o să fie modelul magazinului din viitor. Dar îl văd aproape de acesta autonom.

Ce estimări aveți pentru anul acesta având în vedere contextul socioeconomic actual?

Consider că avem un an provocator în fața noastră și, totodată, cred că puterea de cumpărare va avea de suferit. Dacă acest lucru se întâmplă, evident că vom resimți și noi la nivel de vânzări și vom avea de luptat mai mult pentru a ne menține dezvoltarea.

Ce buget aveți la dispoziție pentru viitorul apropiat și care sunt proiectele pe care le veți implementa?

Am anunțat bugete foarte mari, cel puțin până în 2029, fiind vorba despre un miliard de euro. Dar planurile noastre nu se opresc în 2029. Tot ce facem, de la modul în care construim magazinele, depozitele, toate certificate drept construcții sustenabile, la bugetele pe care le alocăm pentru panouri fotovoltaice, proiect în care avem deja 105 magazine, la echipamentele pe care le folosim în magazine, toate acțiunile noastre au sustenabilitatea în centrul strategiei de dezvoltare. Am spus de mai multe ori și voi continua să o spun: investițiile în sustenabilitate sunt mai mari, dar beneficiile lor se vor resimți rapid. Dacă ne referim la sustenabilitate prin prisma sortimentației, 3RO va rămâne pentru mult timp cel mai important pilon, întrucât cu cât scurtezi lanțul de aprovizionare, cu atât impactul tău asupra mediului e mai mic. Nu în ultimul rând, am investit și în infrastructura necesară Sistemului Garanție-Returnare. În 2023, suma s-a ridicat la 21 de milioane de euro, iar în 2024 am alocat alte aproximativ cinci milioane de euro pentru achiziția de RVM-uri.

De unde vin oportunitățile de creștere la nivel local? Pe ce piloni vă bazați creșterea pe termen mediu?

Vom continua planul de expansiune în același ritm, adică 35 - 40 de magazine pe an. Avem încă multe cartiere și orașe în care nu suntem prezenți. Dacă ne uităm doar la București, aici suntem cu o cotă de piață mult sub media PENNY. În momentul de față atragem 40% din populație în magazine. Iar potențialul e mult mai mare. Dacă România își păstrează trendul de dezvoltare, vom vorbi despre expansiune mult timp de acum. Am zis în 2014 că o să facem 400 de magazine până în 2025. Am atins această bornă în 2024. Ce cred eu că se va întâmpla în viitor este că nu vom mai avea magazine așa cum le cunoaștem acum, ci mai degrabă o să avem centre comunitare omnichannel. Nu în ultimul rând, vom continua să dezvoltăm segmentul de private label. Planul a fost ca, până la finalul anului 2024, să ajungem la 35% în ceea ce privește ponderea private label.

Penny mizează pe noi concepte de magazin și alocă 150 milioane euro pentru investiții în 2024
Penny mizează pe noi concepte de magazin și alocă 150 milioane euro pentru investiții în 2024
După ce în 2023 retailerul Penny a bifat un număr record în ceea ce privește deschiderea de noi magazine, rețeaua națională fiind extinsă cu...
Penny România, cea mai bună creștere la nivel de grup pentru al nouălea an consecutiv
Penny România, cea mai bună creștere la nivel de grup pentru al nouălea an consecutiv
Penny România a încheiat anul 2023 cu o cifră de afaceri de peste 8,32 miliarde de lei, reprezentând un avans de 16% față de anul anterior....