Carrefour, în fața unui an cu ambiții mari

După un an în care integrarea cora a reprezentat proiectul cu cea mai mare amploare, 2025 va aduce pentru Carrefour România o accelerare a ritmului de expansiune pe segmentul formatelor mici de magazine, păstrând însă în centrul strategiei potențialul canalului de hipermarket, a punctat Gilles Ballot, CEO-ul companiei. Carrefour, în fața unui an cu ambiții mari. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro

Cum a arătat 2024 pentru Carrefour România prin prisma investițiilor realizate și a rezultatelor obținute?

2024 a fost un an al investițiilor și al proiectelor mari, cel cu amploarea cea mai mare fiind integrarea cora. Am reușit să integrăm toate echipele într-un mod fluid în acest sistem. Astfel, astăzi avem 15 magazine integrate. Clienții fostelor magazine cora se pot bucura de sortimentația de peste 35.000 de produse disponibile în Universul Carrefour, precum și de produsele noastre marcă proprie, deși mai sunt procese care în continuare necesită integrare.

Ne-am consolidat businessul anul trecut prin investiții în digitalizare, în deschiderea de noi magazine – am inaugurat în ultimele 16 luni patru hipermarketuri noi. Am avut un an de dezvoltare accelerată și pe formatele mici, unde am deschis mai multe magazine decât în trecut. Am avut 43 de deschideri anul trecut, dintre care 28 de magazine noi și 15 conversii de locații. Acest lucru ne-a permis să depășim pe plan local 450 de magazine. Vom continua în același ritm și în acest an sub formatele Market și Express.

Pe lângă expansiune, ne-am concentrat foarte mult și pe zona de e-commerce, pe care o avem drept pilon strategic și în 2025, în condițiile în care suntem lideri pe zona de e-commerce alimentar, fiind prezenți pe platformele Bringo, Glovo și Tazz. Online-ul crește în fiecare an ca pondere în total business.

Cu ce provocări v-ați confruntat anul trecut? Câte din ele se vor menține și în 2025?

Piața de retail este foarte dinamică, fiind dominată de discount și convenience. Pentru noi, cele două segmente au o dimensiune mică, dar considerăm că formatul de hipermarket, aflat în centrul strategiei noastre, compensează. Din punct de vedere legislativ, cea mai mare provocare a fost reprezentată de zona fiscală. Suntem o industrie cu o rată de rentabilitate mică, iar impozitul de 1% pe cifra de afaceri ne afectează.

Spre ce formate de magazine s-au îndreptat cu precădere cumpărătorii români în 2024?

Dacă ne raportăm la businessul Carrefour, cea mai mare creștere este vizibilă în canalul online, urmat de
convenience și discount. Pe segmentul online, anul trecut am adăugat Tazz ca partener, asigurând o penetrare mai amplă a produselor Carrefour la comenzile de e-grocery. Și formatele de hipermarket și supermarket au avut creșteri, chiar dacă mai mici. Per total, în linie cu tendințele pieței, se observă clar un interes în creștere pentru formatele de proximitate, datorită accesibilității și facilității procesului de achiziție.

Care au fost zonele care au atras cele mai importante investiții anul trecut?

A fost un an-record la capitolul investiții pentru Carrefour România. De departe cea mai mare investiție a mers spre integrarea magazinelor cora. În afară de asta, am investit și în componenta digitală, în aplicația noastră Carrefour, care va împlini în curând trei ani de la lansare. Avem 2,9 milioane de clienți înscriși în aplicație, respectiv 2 milioane de clienți activi care utilizează lunar aplicația. Iar acest lucru a fost posibil, întrucât am investit constant în adăugarea noilor servicii pentru nevoile consumatorilor precum Scan&Pay sau digitalizarea voucherului SGR și a bonului fiscal. Ascultăm feedbackul clienților, ei reprezintă busola noastră. Un alt pilon important este investiția în colegi. Ne mândrim cu faptul că am început anul cu peste 17.000 de colegi în cele peste 450 de magazine la nivel național. Ne dorim să construim un mediu de muncă plin de oportunități de creștere și dezvoltare, motiv pentru care am și dezvoltat diverse programe interne – precum Școala de Lideri, Digital Retail Academy și Academia de #MeseriASI, care să contribuie la dezvoltarea continuă a echipei noastre.

Din ce zone credeți că vor veni cele mai mari presiuni anul acesta?

Evoluăm într-un context afectat de presiuni din sfera politică, dar nu cred că vom vedea un impact major pe consum. În afară de asta, ne concentrăm anul acesta pe consolidarea poziției pe piața de retail din perspectivă comercială. Anul trecut am avut multe proiecte, însă în prima parte a acestui an vom finaliza integrarea cora și, per total, ne vom concentra pe îmbunătățirea experienței consumatorilor noștri, cu o atenție deosebită pe food to go și snacking. Vedem mai mulți furnizori care au venit cu inovații anul acesta și asta ne dorim: să fim mai buni pe inovație. Vrem să oferim cumpărătorilor un sortiment cât mai divers și atractiv. De asemenea, vrem să fim în continuare atractivi și din punct de vedere preț, prin urmare vom continua politica noastră comercială și promoțională pentru a satisface nevoile clienților noștri prin oferte atractive.

Cu ce noutăți veți veni în ceea ce privește expansiunea?

Venim cu ambiții mari, nu voi înainta un număr, ci vă dezvălui că vom avea mai multe deschideri decât în 2024 în formatele mici, Market și Express, în sistem integrat sau franciză. În 2024 a fost o inovație pentru noi să deschidem un magazin Market de tip rezidențial cu o suprafață de peste 1.700 mp și o sortimentație de peste 11.000 de produse, iar în toamnă am inaugurat un magazin mai mic, de 500 mp, potrivit pentru comunitățile mai mici, din zone rurale sau urbane mici. Cred că inovația va veni anul acesta din zona conceptelor de proximitate.

Cum vedeți mișcările din piața de retail și cum vor impacta evoluția din acest an?

Ne uităm și analizăm fiecare oportunitate care apare pe piață. Vrem să îmbunătățim service level în special pe formatele mici și vom încerca să eficientizăm modelul logistic pentru aceste magazine pentru a ne asigura o dezvoltare sănătoasă pentru conceptele Market și Express. Avem planuri pentru segmentul de proximitate, nu vorbesc neapărat de un concept nou de magazin, vom avea mai degrabă concepte comerciale noi în categorii precum food to go și snacking. Dacă vorbesc despre hipermarket, vom avea o îmbunătățire a experienței clientului în categorii atractive precum bio, pet food, bere sau cosmetice.

Ce planuri aveți în ceea ce privește parteneriatele cu furnizorii locali?

În prezent, 93% din furnizorii noștri sunt români. Cred că avem un caracter local mai accentuat decât alți competitori. În România lucrăm cu 1.450 de furnizori locali, dintre care 600 ultra-locali pentru ca produsele să parcurgă mai puțin de 50 km până la raft. În plin sezon, 95% din produsele proaspete din brandul „La Piață” provin de la furnizori români. Mai mult, am încheiat parteneriate cu 11 cooperative agricole, incluse în programul Grădina Noastră, precum și alți 17 parteneri locali din toate regiunile țării, care dezvoltă 28 de filiere locale. Am dezvoltat totodată și programe pentru brânzeturi și vinuri românești pentru a răspunde mai bine nevoilor consumatorilor români pentru produse Made in RO. Avem și marca Drag de România, care cuprinde 180 de produse, dezvoltate împreună cu 50 de producători locali. Anul trecut am lansat peste 40 de SKU-uri din această gamă.

Ce oportunități vedeți pe plan local pentru acest an și dincolo de acest orizont?

În centrul strategiei noastre se află, în continuare, hipermarketul, unde vedem o creștere a numărului de clienți și vom încerca să menținem evoluția și pentru acest an, mizând pe atractivitatea produselor noastre proaspete. Vedem potențial de creștere și în formatele mai mici și în zona de online. Conform studiilor, previziunile arată mai puțin atrăgător față de anul trecut din punct de vedere creștere pentru e-commerce, însă pentru noi situația este diferită și estimăm că vom înregistra o creștere de două cifre în online.

Gilles Ballot_CEO Carrefour Romania
Gilles Ballot, Carrefour România: Avem un plan ambițios de creștere în 2024
După ce 2023 a adus o cifră de afaceri de 14,35 miliarde de lei pentru grupul Carrefour pe plan local, retailerul este încrezător în ceea ce...
expansiune
Investițiile în concepte noi mută expansiunea pe plan secund în retailul local
Deși cu un ritm de expansiune semnificativ mai lent prin comparație cu anul precedent, prima jumătate a acestui an a fost una a premierelor bifate...