The Beer Institute, kilometrul zero al berii artizanale românești
Sunt doar patru luni de când The Beer Institute și-a deschis porțile, iar cuvintele care ar putea descrie cel mai bine acest concept sunt „noutate” și „curaj”. Și chiar dacă vorbim despre un magazin construit în jurul unei categorii aflate la început de drum pe piața locală, antreprenorii din spatele proiectului nu se tem de acest lucru. Ba chiar din contră, am putea spune, dacă ne gândim că o nouă locație va fi deschisă până la finalul anului.
Putem număra pe degete conceptele de magazine specializate pe băuturi alcoolice și, în majoritatea cazurilor, este vorba despre vinuri. Cu toate acestea, există un început în toate, iar Adina Mugescu, antreprenoarea din spatele proiectului The Beer Institute, a încercat marea cu degetul investind 20.000 de euro într-un magazin dedicat berii artizanale. În spatele ideii, la fel ca în cazul multor altor antreprenori, a stat dorința de a dezvolta un business care să o reprezinte, dar și nevoia de a jongla mai ușor cu timpul. „Îmi doream să găsesc un echilibru între business și familie, însă voiam să fac ceva unic în piață. Și pentru că ne place berea artizanală, atât mie, cât și prietenei mele Andreea Săraru, ne-am gândit că am putea dezvolta împreună un business în zona aceasta, mai ales că nu exista un spațiu dedicat exclusiv acestui produs”, povestește Adina.
Și pentru că nu au avut niciun punct de reper, research-ul a dictat cumva decizia finală. „Am început cu telefoane, emailuri cu liste de prețuri, tot felul de informații care ne-au ajutat să înțelegem mai bine piața. A fost important pentru noi că am avut sprijinul berarilor care ne-au explicat cum văd ei lucrurile. Așa că am înțeles că nu este suficient să ai doar niște producători, e nevoie și de o piață de desfacere pentru a susține creșterea categoriei”, mai punctează antreprenoarea.
Călătorie în jurul României
Odată făcute temele pe cercetare de piață, cele două antreprenoare au început să schițeze conceptul, gândit în jurul unei idei clare: „un spațiu primitor care să pună produsul în centru”. Și pentru că nu a vrut să lase nimic la voia întâmplării, Adina a lucrat cu o firmă de arhitectură și design interior, iar rezultatul a fost în linie cu așteptările. „Spațiul nu este mare, însă ni s-a părut potrivit, și am putut amenaja și o zonă separată de tasting”, explică aceasta. Un rol important în alegerea spațiului l-au avut și amplasarea acestuia și vadul comercial, magazinul aflându-se în zona Dorobanți din Capitală, într-un centru comercial.
Dacă la capitolul concept a fost nevoie de o selecție atentă, în alegerea sortimentației antreprenoarea a mizat pe varietate. „Ne-am dorit să acoperim fiecare colț al țării și, la momentul deschiderii, aveam producători din toate zonele. Acum avem în jur de 30 de furnizori. Este o piață în creștere care se dezvoltă frumos. Spre exemplu, de la deschidere și până acum am listat trei producători noi”, susține tânăra. Astfel, pe lista de furnziori găsim nume cu notorietate precum Bere Zăganu, Sikaru, Clark’s sau Three Happy Brewers, dar și jucători aflați la început de drum, cum ar fi Kutuma sau Neuron Mash. Cât despre sortimente, clienții pot alege de la bere blondă la ipa, ale, bere neagră, roșie, dar și bere în stil belgian sau american.
Clientul nostru, stăpânul nostru
Și pentru că proiectul era un test atât pentru producători, cât și pentru fondatoarele The Beer Institute, retailerul a ales să meargă pe mâna clienților în ceea ce privește sortimentele listate, fără a pierde din vedere ceea ce și-a setat inițial, de a avea o varietate cât mai mare. „Constant avem 130 de etichete și spun «constant» pentru că sortimentele variază destul de mult. Pe perioada verii au fost multe beri de sezon, fructate, cu diverse arome, iar pentru sezonul rece vom vedea cu totul alte rețete. Însă am lăsat clienții să decidă ce sortimente preferă. Iar până acum nu am delistat niciun SKU”, mai punctează Adina.
Mai mult decât atât, retailerul mizează pe dezvoltarea unei relații cu clienții. „Ne-am dat seama că se delimitează, în principal, două tipuri de cumpărători: aceia care nu au încercat niciodată berea artizanală, dar sunt curioși tocmai pentru că s-a deschis un nou magazin artizanal și vor să încerce, și clienții cunoscători – aceștia din urmă având cea mai mare pondere. Și ar mai fi turiștii, care fie consumă, fie iau la pachet diverse beri pentru cadouri. Avem clienți cu care ne cunoaștem și stăm la povești în magazin pentru că ne vizitează des”, completează proprietara The Beer Institute. Pentru că nu și-au dorit ca prețul să reprezinte o barieră în achiziție, Adina spune că au ales să lase prețurile cât mai jos. „Toate prețurile sunt calculate astfel încât să fim cu câteva procente sub HoReCa. Ne-am dorit să avem prețuri accesibile tocmai pentru a încuraja consumatorii să încerce cât mai multe sortimente și strategia noastră dă rezultate pentru că avem o rată mare de încercare pe sortimentele noi”.
Cifre încurajatoare
Deși au trecut doar patru luni de la inaugurare, fondatoarea The Beer Institute spune că magazinul a avut o evoluție peste așteptări până la acest moment. „Zilnic ne trec pragul între 50 și 80 de clienți. Avem însă și zile în care organizăm evenimente și atunci depășim 100 de clienți. Cât despre valoarea cumpărăturilor, depinde de profilul clienților. Cei care sunt la prima încercare cheltuiesc în medie 30 de lei, în timp ce pentru consumatorii experimentați, bonul depășește 100 de lei”, precizează aceasta.
Astfel, evenimentele au crescut în importanță de la o săptămână la alta. Dacă la început acestea au pornit de la sesiunile de degustări organizate de producători, acum The Beer Institute găzduiește evenimente de lansare, dar și evenimente de socializare (Beer Community Meetup). Ținta mea este de a avea 1-2 evenimente pe săptămână.
Pentru că, din punctul lor de vedere, investiția în acest concept de magazin este un pariu câștigat, Adina plănuiește deja a doua deschidere de magazin The Beer Institute. „Evoluția primei locații ne-a dat încredere. Și, deși sunt doar patru luni de când am inaugurat primul magazin, locația deja se susține singură, din vânzările realizate. Așa că vom încerca din nou marea cu degetul și ne-am propus ca pe 1 decembrie anul acesta să inaugurăm al doilea magazin, în complexul Agora Floreasca”, explică antreprenoarea. Și mai interesant este faptul că acționarele retailerului vor să strângă banii printr-o campanie de crowdfunding. „În acest moment nu avem un profit atât de mare cât să putem susține investițiile în cea de-a doua locație, așa că ne-am gândit că putem să venim cu ceva nou în piață. Sunt disponibile cinci pachete pentru cei interesați, cu valori de la 100 de lei, la 25.000 de lei, cu beneficii diverse: credite pentru bere, «experiență behind the bar», dar și sesiuni de beer tasting”, explică antreprenoarea.
What’s next?
Deși businessul este încă la început, fondatoarele The Beer Institute au planuri mari. „Vom aștepta pragul de șase luni, să vedem exact cum performează cele două locații și dacă, la acel moment, totul va fi în regulă, ne gândim să ducem conceptul în afara Bucureștiului. Ne dorim să creștem acest concept”, adaugă antreprenoarea.
Cât despre posibilitatea de a intra în zona de producție, Adina spune că nu exclude un proiect de acest tip, însă în acest moment nu reprezintă o prioritate. „Dacă va fi fezabil, vom merge probabil pe dezvoltarea unei mărci proprii, iar unul dintre berarii parteneri va produce pentru noi. Credem foarte mult că atunci când îți alegi o direcție, trebuie să rămâi focusat”, conchide acționara The Beer Institute.