Bacanalia, un concept care face upgrade la cămara bunicii
Un spațiu autentic, în care consumatorii să poată descoperi condimente și dulciuri vrac de calitate – acesta este crezul Bacanalia, un concept de magazin lansat în urmă cu doi ani de patru antreprenori care propun cumpărătorilor o incursiune în cămara bunicii, însă într-o variantă modernizată. Povestea a prins la public, iar cele șapte locații, cifra de afaceri de patru milioane de lei la nivelul anului trecut și continuarea expansiunii confirmă acest lucru.







În octombrie 2023, Lucian Naş, fost Director General al producătorului de lactate Bonas, Andreea Moldovan, Raluca și Mihai Horumbă lansau conceptul Bacanalia, în Piața Mărăști din Cluj-Napoca, investiția în prima locație ridicându-se la 30.000 de euro. La distanță de doar o săptămână apărea pe hartă un nou magazin de condimente și dulciuri la vrac, iar în 2024 expansiunea a continuat cu alte patru locații. În prezent, Bacanalia înseamnă patru magazine în Cluj-Napoca, două în Baia Mare și unul în Turda.
„Alegerea nișei a venit natural. Am observat că în zona noastră lipsea un concept axat pe condimente vrac și produse naturale, aduse de la producători locali sau internaționali. Ne-am implicat foarte mult pe partea de concept și design. Am gândit acest spațiu ca o incursiune în cămara bunicii”, a spus Andreea Moldovan. Cea mai recentă locație a fost inaugurată în urmă cu două luni, în galeria comercială a unui magazin Kaufland din Baia Mare. „Această deschidere a venit în urma unei analize realizate de Kaufland cu privire la performanța primului magazin din Baia Mare. Au văzut că suntem serioși, avem un concept original, care generează vânzări. Așa ne-au oferit o a doua locație, într-un alt Kaufland în centrul orașului. Ne doream să avem două magazine în Baia Mare”, a explicat antreprenoarea.
Investiția în spațiul de aproximativ 100 de metri pătrați a fost de 40.000 de euro. Designul este unul aerisit, cu mobilier din esențe naturale și cu insule de produse, în centru fiind amplasate dulciurile vrac, sortimente care conduc în topul vânzărilor. „Am început cu condimente vrac, fructe uscate sau confiate, am încercat să aducem cât mai mulți producători locali cu etichetă curată, din Cluj, București, Baia Mare, Oradea, precum și produse de import, cum ar fi curmalele sau mango uscat. În plus, am încercat să aducem de la producătorii români produse adiacente condimentelor precum sosuri, dulceață fără zahăr, sucuri naturale, ceaiuri. Vindem foarte bine dulciuri – biscuiți vrac, drajeuri din ciocolată, praline – și fructe uscate”, a afirmat Andreea Moldovan. Din oferta Bacanalia nu lipsesc nici condimentele exotice, cum ar fi ras el hanout, baharat, multe tipuri de curry și mixuri de condimente realizate lângă Cluj de către un colaborator.
Prețul, element diferențiator
Pe lângă oferta variată de produse, clienții Bacanalia sunt atrași în magazin și de prețul competitiv, în cazul unor condimente (piper negru boabe sau boia dulce) acesta fiind și cu 20% mai mic față de marii retaileri.
„Avem o clientelă variată, din toate categoriile sociale și de vârstă, avem clienți care vin pentru o experiență culinară, dar și persoane care caută produse de bază. Unii aleg să cumpere produse în valoare de cinci lei pentru a testa sau completa o rețetă, alții pleacă din magazinele noastre cu bonuri consistente, de peste 200 de lei. Un astfel de coș de cumpărături poate conține fructe uscate, fără zahăr, zacuscă făcută ca acasă de producători din Moldova și condimente. Valoarea bonului depinde însă și de sezon. De exemplu, coșul din luna mai este foarte diferit față de cel din luna decembrie”, a precizat cofondatoarea Bacanalia.
În ceea ce privește traficul înregistrat în magazin, media este de circa 200 de clienți pe zi, număr care poate crește la 250-300 de persoane la final de săptămână. În acest sens, antreprenorii au investit în comunicare online, dublată de promoții săptămânale la diferite produse din sortimentație.
Provocări și planuri de extindere
Chiar dacă cifrele susțin dinamica pozitivă a businessului, provocările nu au lipsit de pe traseul Bacanalia, Andreea Moldovan nominalizând la acest capitol identificarea acelor furnizori care pot oferi constanță în calitatea produselor și gestionarea eficientă a personalului din magazine. Acestea sunt și zonele de business în care fondatorii Bacanalia s-au implicat mai mult: au călătorit în diferite zone ale țării pentru a descoperi noi furnizori, au participat la degustări de produse și au investit în pregătirea personalului pentru a îmbunătăți relația client-vânzător.
Pentru acest an, planurile vizează lansarea magazinului online Bacanalia, în paralel cu continuarea colaborării cu platforma eMAG. „Am început să vindem online în luna februarie, am listat cinci produse și am ajuns în prezent la 15. Vrem însă să finalizăm magazinul online Bacanalia și să intensificăm promovarea în mediul online. Am pregătit în acest sens un buget de investiții de circa 60.000 de euro”, a explicat Andreea Moldovan.
Mai mult, în luna iulie Bacanalia va deschide în Oradea primul magazin în franciză, existând cereri pentru acest concept și din alte zone ale țării. Pentru a atrage capital de imagine și resurse financiare necesare păstrării ritmului de creștere propus, fondatorii Bacanalia au în plan pentru anul viitor listarea companiei la Bursa de Valori București.
„Lucrăm intens și la dezvoltarea sortimentației de produse marcă proprie, care în prezent generează 10-15% din vânzări. Am lansat anul trecut sub umbrela marcă proprie diferite dulcețuri fără zahăr și miere, iar anul acesta vom avea sosuri iuți. De curând, am introdus în magazine și primele noastre borcane cu condimente marcă proprie. Acei clienți care se întorc cu borcanul în magazine beneficiază de 10% discount pentru refill”, a subliniat antreprenoarea. Dacă obiectivele pentru acest an vor fi atinse, businessul va ajunge la pragul de șapte milioane de lei și un profit de 300.000 de lei, triplu față de 2024, a precizat Andreea Moldovan.








