Valer Hancaș: Dacă nu construiești pe timp de liniște, nu poți să clădești pe timp de furtună

Într-un an care a pus la grea încercare întregul peisaj economic, Kaufland a pariat pe continuarea investițiilor, iar strategia s-a tradus printr-un plus de 9% la nivelul cifrei de afaceri. Astfel, pentru 2021 retailerul mărește miza, bugetul de investiții ridicându-se la 375 de milioane de euro, o sumă record pentru piața locală. Mai multe informații din culisele retailerului german aflăm de la Valer Hancaș, Director Comunicare și Corporate Affairs Kaufland România.

Rezultatele financiare publice indică un plus de 9% pentru anul 2020. Cât de greu a fost să înregistrați acest avans în contextul pandemiei?
Într-adevăr, la nivel de business focusul este ca la final de an să îți evaluezi rezultatele financiare. În ultimii 3 ani am realizat că mult mai important decât cifra de afaceri este să analizezi în detaliu care este impactul companiei la nivelul întregii economii și societății în care activezi. Vorbesc de o abordare holistică ce are valențe net superioare, ce include și rezultatele financiare. Astfel, cel mai recent studiu de impact socio-economic, aferent anului calendaristic 2020 și realizat cu sprijinul KPMG, a relevat că, în 2020, activitatea Kaufland a generat în economia României o contribuție totală de 1,9 miliarde euro, ceea ce reprezintă 0,9% din PIB-ul României. Kaufland susține parteneriatele cu producători locali și în 2020 a lucrat cu peste 2.400 de furnizori din România. Compania derulează programe de sprijin al acestora și numai anul trecut a cheltuit peste 1,9 miliarde euro. Astfel, din fiecare leu cheltuit la casă, 67 de bani merg direct către afaceri românești. Valer Hancaș: Dacă nu construiești pe timp de liniște, nu poți să clădești pe timp de furtună

Cum se prezintă situația la capitolul profit? Rezultatul este în linie cu așteptările?
Este de la sine înțeles că în fiecare an ne stabilim o serie de obiective de business. Aceste obiective au fost depășite. Am reușit să generăm o creștere an de an, este una constantă, organică, de o cifră procentuală, este o creștere sănătoasă, nu e nimic artificial sau forțat. Este foarte important pentru noi că nu este o creștere de conjunctură.

Cât de mult a susținut expansiunea evoluția businessului în 2020?
În ciuda contextului pandemic, noi am continuat investițiile. Am deschis 10 noi magazine în 2020. Am terminat anul cu 138 de magazine, iar acum, în acest moment, deja avem 143. Însă dincolo de expansiune, ne-am dezvoltat puternic serviciile de livrări la domiciliu prin „Kaufland livrează”. Dacă la începutul pandemiei eram prezenți cu serviciul online doar în unele locații, ne-am extins accelerat și acum avem parteneriate cu Glovo, Tazz și FoodPanda. Ne-am extins și sortimentația disponibilă pentru livrări, am investit în logistica necesară creșterii acestor servicii.

Deși vorbim despre un an cu multe provocări, nu ați pus investițiile pe hold. Care sunt investițiile care au generat cele mai bune rezultate?
Vorbim despre un an în care am continuat să deschidem magazine, să modernizăm, să aducem tehnologii noi (casele express și K-Scan), să dezvoltăm programele asumate (Porc Născut și Crescut în RO), să lucrăm la infrastructurile de sustenabilitate (automatele Tomra, Broscuța) – toate aceste proiecte fiind dezvoltate chiar și în pandemie. Investițiile s-au ridicat la 300 de milioane de euro în modernizare și expansiune, o cifră semnificativă, în niște condiții extrem de incerte aduse de fenomenul mondial al crizei pandemice.

Cât de greu a fost să vă adaptați la noul cumpărător și care e cea mai importantă lecție a lui 2020?
2020 a fost un an care ne-a reconfirmat că dacă te adaptezi repede și acționezi ca un partener adevărat, poți fi mai bun. Majoritatea clienților s-au reorientat către un stil de viață mai sănătos. Calitatea a devenit factorul principal, cu cea mai mare creștere în importanță în timpul pandemiei, fiind urmată de preț. Migrarea către canale digitale s-a dovedit imperativă pentru multiple sectoare, implicit pentru retail. În plus, în pandemie s-a accelerat migrarea consumatorilor spre produse locale în detrimentul celor de import. Pentru noi, adaptarea la tot ce a însemnat 2020 a fost peste noapte. Am instalat măsuri de siguranță, am făcut scenarii logistice pentru a asigura aprovizionarea în orice situație, am răspuns cererii atipice a consumatorilor, am mărit stocurile, ne-am pregătit pentru scenarii care, din fericire, nu s-au întâmplat. A fost un tur de forță, dar noi eram obișnuiți cu un ritm rapid.
Lecțiile predate de 2020? Dacă nu construiești pe timp de liniște, nu poți să clădești pe timp de furtună.

Cum arată rezultatele pentru prima parte a lui 2021? Vorbim despre o performanță în linie cu ce v-ați setat la nivel de evoluție?

Interviul complet poate fi citit AICI.
Dragos Militaru Kandia Dulce evolutie businessului kandia dulcea producator de dulciuri ciocolata. vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro.
Dragoș Militaru, Kandia Dulce: Reziliența este cel mai potrivit cuvânt pentru 2025
După ce 2024 a lăsat un bagaj greu de dus pentru industria dulciurilor în urma unor „decizii neinspirate ale guvernanților”, anul acesta se...
Mircea Turdean General Manager Farmec
Inovații și dublarea numărului de magazine, planurile Farmec pentru viitor
Chiar dacă 2025 se anunță a fi un an complicat, acest scenariu nu îl descurajează pe producătorul clujean Farmec, din contră. Compania a...
Marco Hoessl CEO Kaufland Romania & Moldova planurile retailerului pentru Romania. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Planurile Kaufland România într-un peisaj hipercompetitiv
Patru-cinci miliarde de euro – acesta este bugetul alocat de grupul Schwarz pentru dezvoltarea businessului Kaufland din România în ultimii 20 de...
portret Albert Davidoglu CEO Macromex, detalii pe www.revistaprogresiv.ro
Vremea creșterilor pentru businessul Macromex
În ciuda provocărilor apărute constant în piață, businessul Macromex a reușit în ultimii patru ani să încheie cu rezultate peste...
Cornel Cărămizaru, Coca-Cola HBC România: Am intrat în acest an pregătindu-ne pentru incertitudine. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Cornel Cărămizaru, Coca-Cola HBC România: Am intrat în 2025 pregătindu-ne pentru incertitudine
„Adaptabilitate”, „regândirea strategiei de business”, „creștere incrementală pentru categoriile noi” sau „portofoliu relevant”...
Marco Höβl, Kaufland:„Am accelerat ritmul investițiilor sustenabile în trei direcții clare”
Marco Höβl, Kaufland: „Am accelerat ritmul investițiilor sustenabile în trei direcții clare”
Sustenabilitatea joacă un rol esențial pentru Kaufland și, pentru că orice viziune necesită consecvență, anul 2023 a consolidat direcțiile...