Inovații și dublarea numărului de magazine, planurile Farmec pentru viitor
Chiar dacă 2025 se anunță a fi un an complicat, acest scenariu nu îl descurajează pe producătorul clujean Farmec, din contră. Compania a bugetat sume importante pentru inovații la nivel de produs și va investi și în echipamente, linii noi tehnologice, inclusiv în mijloace de transport. În plus, planurile pentru următorii cinci ani vizează dublarea numărului de magazine proprii, susține Mircea Turdean, Director General Farmec.
2024 a continuat seria anilor provocatori pentru piața FMCG. Cum arată bilanțul dacă vă raportați la businessul Farmec?
Anul precedent a fost și pentru noi unul complicat, cu multe provocări venite pe fondul unui fenomen inflaționist cu efecte importante asupra bugetelor românilor. Situația economică, politică și socială actuală a creat o serie de provocări pentru piața bunurilor de larg consum, dintre care probabil cea mai semnificativă a fost creșterea prețurilor, influențată în mare parte de rata anuală a inflației.
În plus, anul 2024 a fost unul electoral, cu alegeri locale, parlamentare și prezidențiale (ulterior anulate), iar situația politică incertă a amplificat temerile consumatorilor, care au devenit și mai precauți în alegerile lor. Pe fondul unor creșteri generalizate ale prețurilor, consumatorii au căutat la raft promoții și au ales produsele mai accesibile. În ceea ce ne privește, am reușit să ne aliniem cerințelor consumatorilor într-o mare măsură, iar creșterile de preț aplicate au fost unele minime.
Concret, cum arată rezultatele financiare obținute în 2024? Depășiți recordul înregistrat în 2023?
2024 a fost un an provocator, însă unul dintre obiectivele noastre de business este acela de înregistra creșteri susținute, dar sănătoase. Ne dorim să avem anual o creștere a cifrei de afaceri cu circa 10%, iar rezultatele preliminare ale anului 2024 ne arată că am reușit să avem chiar o creștere ușor peste așteptări, de aproximativ 12%, peste nivelul record din 2023, de 358 de milioane de lei. În ceea ce privește profitul net, avansul a fost de 2%.
Care au fost deciziile cu cel mai bun impact pentru dezvoltarea Farmec pe parcursul anului trecut?
Extinderea permanentă a rețelei de magazine proprii Farmec și Gerovital, lansarea de noi game și modernizarea celor deja existente în portofoliul companiei, precum și creșterea capacităților de producție (prin achiziția de echipamente noi, automatizate) sunt acțiuni care ne-au ajutat să susținem rezultatele financiare înregistrate.
Cât de mult vă ajută faptul că operați pe categorii diverse în acoperirea nevoilor consumatorilor?
Cu siguranță acesta este un atu al nostru. Faptul că deservim o varietate de nevoi ale consumatorilor și că oferim produse dedicate acestora, produse calitative și la prețuri competitive pe piața românească, ne oferă un avantaj în fața competitorilor noștri. Activăm pe o piață unde concurența este acerbă, iar pentru a face față și pentru a ne menține cota de piață, ne asigurăm că aplicăm strategii adaptate momentului și că oferim produse noi, inovatoare, care au la bază ingrediente actuale, căutate și apreciate de consumatori.
Care sunt brandurile care au înregistrat cea mai bună evoluție în acest an?
Am raportat o evoluție pozitivă la nivelul tuturor categoriilor în care activăm, cele mai bune rezultate fiind înregistrate de produsele din categoria Face Care. Gerovital H3 Evolution, gama noastră „vedetă”, care împlinește 15 ani anul acesta, rămâne lider în preferințele consumatorilor noștri. Rezultate foarte bune a înregistrat și gama dedicată copiilor, Gerovital Kids, lansată în iunie 2023. De la lansare, gama înregistrează creșteri susținute, ceea ce ne bucură și ne transmite un feedback important din partea consumatorilor, care au adoptat-o imediat în rutinele de îngrijire ale celor mici. Și gamele Gerovital Stop Acnee sau Aslavital au înregistrat rezultate foarte bune în 2024, în creștere față de anul precedent, iar gamele de curățenie Nufăr și Triumf înregistrează constant creșteri susținute.
Cum arată planurile din perspectiva portofoliului? Luați în calcul și dezvoltarea unor game noi?
Portofoliul nostru de produse este unul foarte variat, însă strategia companiei include lansarea de produse noi și modernizarea periodică a celor actuale. Anul 2025 a început cu relansarea cunoscutei game Aslavital. Noutatea constă în două ingrediente noi, cu efecte imediate: SKINectura™, substanță care are capacitatea de a susține fermitatea pielii, și argilă 100% naturală.
Mai sunt consumatorii români dispuși să încerce produse noi sau rămân fideli celor pe care le-au folosit deja?
Consumatorii români sunt deschiși să încerce produse noi, mai ales dacă ele conțin ingrediente de actualitate, cu beneficii dovedite. În ceea ce ne privește, cercetătorii Gerovital testează în permanență formule și ingrediente consacrate, care sunt în atenția publicului consumator de astăzi, iar în final acestea sunt introduse în produsele noastre noi.
Ce sume alocați anual pentru inovații? Totodată, aveți proiecte de investiții în derulare?
Bugetele noastre de investiții sunt unele importante, iar anual alocăm sume în creștere pentru proiectele strategice pe care le avem în derulare. Pentru anul acesta, de exemplu, ne propunem să achiziționăm noi echipamente de producție, care să ne permită să automatizăm și mai mult activitatea. De asemenea, extinderea rețelei de magazine proprii Farmec și Gerovital, care numără, în prezent, 31 de unități, este un proiect important, pentru care alocăm anual bugete în consecință. Ne dorim ca, în următorii cinci ani, să dublăm numărul magazinelor noastre, iar asta înseamnă că va fi nevoie să alocăm bugete de investiții corespunzătoare. În plus, în ceea ce privește inovațiile, alocăm anual bugete importante în zona de cercetare-dezvoltare și lansare de noi game. Inovația este foarte importantă pentru noi, motiv pentru care bugetele care se îndreaptă către inovații sunt constant în creștere.
Ce rol joacă magazinele proprii la nivel de business și ce potențial vedeți în viitor pentru acest canal de vânzare?
Rețeaua de magazine proprii joacă un rol foarte important în întregul business Farmec. Strategia noastră este aceea de a continua extinderea rețelei, iar pentru următorii cinci ani ne dorim o dublare a numărului de magazine Farmec și Gerovital. Magazinele proprii sunt locul în care consumatorii interacționează cu toate produsele din portofoliul companiei, pe care le pot testa. Nu în ultimul rând, în magazinele noastre, specialiștii Gerovital sunt pregătiți să ofere consultanță personalizată pentru produse și să recomande rutine de îngrijire dedicate pentru nevoile fiecărui consumator care ne trece pragul.
Ce așteptări aveți pentru 2025 și cum arată lista de priorități pentru viitorul apropiat?
Ne așteptăm ca 2025 să fie un an la fel de complicat precum au fost și ultimii, însă acest lucru nu ne demotivează, ci dimpotrivă. Facem tot posibilul să ne menținem poziția pe piață și să venim cu inovații pentru consumatorii noștri. Estimăm și pentru acest an un avans double-digit al cifrei de afaceri. Cât despre planurile pentru viitorul apropiat, ne propunem să continuăm extinderea rețelei de magazine de brand, iar colegii noștri cercetători lucrează deja la noi rețete ce vor fi transpuse în produse noi.
Ce amenințări se întrevăd la orizont dacă vorbim despre perioada următoare?
Contextul socioeconomic actual este unul destul de incert, iar alegerile prezidențiale de anul acesta vor influența într-un procent important lucrurile. Inflația, războiul de la graniță și incertitudinea politică actuală sunt amenințări reale (și) pentru businessuri, însă istoria recentă arată că am reușit să ne adaptăm tuturor contextelor și să găsim cele mai potrivite soluții.



