Ioan Ungur, managerul căruia antreprenoriatul corporatist îi vine ca o mănușă

Ioan Ungur este un ardelean atipic. Din cei 45 de ani ai săi, aproape 20 și i-a petrecut în industria alertă a bunurilor de larg consum, notorietatea sa crescând treptat, cu răbdare - un atribut specific locuitorilor din această zonă a României. A testat atât cultura corporatistă, cât și filosofia unui business antreprenorial și, în urmă cu cinci ani, a ales mixul perfect pentru el. Ioan Ungur, managerul căruia antreprenoriatul corporatist îi vine ca o mănușă

Un mix de experiențe

Traiectoria profesională a lui Ioan Ungur a început timpuriu, imediat după terminarea liceului, la vârsta de 18 ani. Primul său job a fost unul relativ simplu la vremea respectivă – gestionar în cadrul unei rețele de magazine din Târgu Mureș –, dar care a venit la pachet și cu provocări. Atunci a învățat ce înseamnă responsabilitatea și seriozitatea sau că încrederea este bună atunci când este ținută sub control. Sunt lecții pe care Ioan Ungur le-a aplicat sub diferite forme în toate joburile pe care le-a avut ulterior.

Odată venit la București, unde a urmat cursurile Academiei de Studii Economice, orizontul său profesional s-a lărgit, Ioan experimentând mai multe roluri în companii din industrii diferite: de la multi-level marketing, la asigurări și până la piața de capital. Apoi a ales industria bunurilor de larg consum, acest domeniu fiind constanta ultimilor 19 ani. „De atunci nu am mai întrerupt activitatea în FMCG, deși am fost curtat și am cochetat și cu alte industrii. Până la urmă am ales să rămân aici pentru că am găsit mixul perfect între relația cu oamenii, posibilitatea de a vedea rezultatele muncii mele și faptul că în fiecare zi găsesc provocări noi. Acestea sunt lucruri foarte importante pentru mine”, spune Ioan Ungur. La momentul respectiv, piața era una foarte fragmentată, dominată de retailul tradițional, iar la bază se aflau încrederea dintre indivizi și munca asiduă în găsirea de canale noi de creștere a businessului. Avantajul pe care Ioan l-a avut a fost poziția deținută în cadrul Unilever South-Central Europe, unde a lucrat timp de patru ani ca reprezentant vânzări și ulterior Trade Marketing Executive. „Prima lecție contează întotdeauna, primul job te definește”, punctează rapid Ioan.

A urmat apoi un ping-pong între mediul antreprenorial – timp de cinci ani Ioan Ungur a fost Director de Vânzări la producătorul de băuturi alcoolice Prodvinalco Cluj – și corporație (tot cinci ani a ocupat și funcția de Trade Marketing Manager la Mondelēz International). În 2015 a apărut oportunitatea unui job de Trade Marketing Manager în cadrul producătorului de lactate Albalact, poziție care nu a existat până atunci în structura businessului creat de antreprenorul Raul Ciurtin. Ceea ce a cântărit cel mai mult în decizia de a se alătura acestei companii a fost găsirea mixului ideal între cultura corporatistă și cea antreprenorială.

Definiția succesului în vânzări

Odată ce a preluat poziția de Trade Marketing Manager la Albalact, Ioan a avut rolul de a da o notă mai corporatistă modului în care echipa de vânzări își desfășura activitatea. Mai exact, a setat un mod operațional diferit pentru echipele de distribuție și cele din comerțul modern, decizie care a ajutat în procesul de integrare a Albalact în grupul francez Lactalis. „Am fost recunoscuți în cadrul grupului drept o companie cu valori foarte bine definite. Nivelul acesta de antreprenoriat corporatist este bine definit în companie. Mi se potrivește, există inițiativă, recunoaștere, susținere din partea grupului”, consideră Ioan.

La capitolul provocări apărute odată cu noua funcție de Director de Vânzări, în urmă cu un an și jumătate, acesta vorbește despre menținerea echilibrului la nivel de echipă, în condițiile în care orice schimbare poate veni la pachet cu o „ruptură”. „Ne-am menținut numărul de angajați, suntem în jur de 200 de persoane în vânzări. Fidelizăm membrii echipei prin cultura companiei, prin încredere și predictibilitate, lucrăm în echipă și ne ajutăm reciproc. De asemenea, ascultăm feedback-ul indiferent de ce natură este și de unde vine”, menționează Ioan. În viziunea sa, elementele care definesc în prezent un bun om de vânzări sunt curiozitatea, implicarea și bunul simț. „Asta face diferența pe termen lung într-o meserie în care ești foarte mult în contact cu oamenii”, punctează managerul.
O scurtă introspecție scoate la lumină un Ioan Ungur energic, orientat spre rezultate și, uneori, mult prea atent la detalii. „Trebuie să recunosc că în ultima perioadă am stat mai mult cu capul în excel-uri și powerpoint-uri pentru că sunt multe lucruri de făcut de când suntem în grupul Lactalis, suntem într-o etapă de integrare. Îmi este dor de teren și de câte ori am ocazia, chiar dacă durează doar o oră o vizită de magazin, nu evit să îmi rup din timp pentru a face asta. Când lucram în execuție știam clar ce am de făcut. Nu eram orientat spre întreaga categorie sau industrie. Acum, când intru într-un magazin încep să mă uit la toate categoriile, ce s-a mai întâmplat, cum arată, care este layoutul magazinului, care este fluxul de cumpărători, apoi mă concentrez pe categoria lactatelor, unde văd ce face concurența, noutățile, modul de execuție și modul în care echipa de vânzări implementează ceea ce am setat împreună. Sunt mult mai operativ acum”, povestește Ioan.

Filosofia sa de business și cea de viață se completează armonios, fapt care l-a determinat pe Ioan Ungur să rămână în această industrie și să le transmită valorile sale și membrilor echipei pe care o coordonează. „Este motivant să vezi că echipa este stabilă, de încredere și că livrăm împreună rezultate. Le spun mereu oamenilor din echipă că este important să alegi să faci ceea ce îți place și mai ales cu cine îți place, să nu ai resentimente”, susține Ioan.

În acest context de business care poate deveni unul aglomerat, Ioan Ungur își găsește echilibrul în momentele în care aleargă sau participă la competiții de profil. „Alerg în orice condiții, am fost foarte activ la competițiile de profil organizate în ultimii 5-6 ani. Alergarea îți dă timp de introspecție, te modelează și îți dezvoltă capacitatea de a avea răbdare. Nu mai ești așa impulsiv în a lua decizii și în a discuta cu oamenii și ești mai atent, știi clar că finalitatea vine în timp. Alergările m-au învățat să fiu mai răbdător și cu mine însumi și să mă analizez”, afirmă managerul.

Ce urmează după FMCG

Chiar dacă poate părea o întrebare desprinsă dintr-un interviu de angajare, Ioan Ungur răspunde fără să stea prea mult pe gânduri că și următorii cinci ani vor sta sub semnul FMCG-ului și, implicit, al Albalact. Nici nu ar avea cum să fie altfel, dacă luăm în considerare numărul mare de proiecte planificate pentru perioada următoare. Astfel, dacă anul trecut focusul a fost pe intrarea pe categorii noi de produse – o strategie care a dat rezultate – în 2019 ținta este consolidarea poziției de lider de piață și a abordării de canale noi de vânzare. „Iar unul din obiectivele noastre este zona de food service, unde există un potențial în creștere. Nu vorbim de o creștere like-for-like neapărat, ci din distribuție, din deschideri de magazine. Comerțul tradițional rămâne foarte important pentru noi, deoarece avem distribuție directă prin echipa de vânzări. Proximitatea este esențială pentru zona de fresh și creșterea categoriei”, completează Ioan Ungur.

Optimist, însă destul de rezervat în a detalia planurile de dezvoltare pentru acest an, Ioan vorbește despre creștere și la nivelul lui 2019, inclusiv datorită lansărilor de produse pe anumite categorii. „Nu facem lansări speculative, ci ne gândim la dezvoltarea categoriei pe termen lung. Acesta este rolul Albalact. Cota de piață și dezvoltarea companiei vin la pachet. Într-o piață care se concentrează din ce în ce mai mult, cheia pentru a-ți păstra poziția este inovația și realizarea de acțiuni cu impact major în industrie”, crede acesta.

O schimbare importantă la nivelul categoriei ar putea fi reprezentată, în opinia lui Ioan Ungur, de migrația dinspre alte segmente de alimente înspre lactate, mișcare pe care nu o vede realizabilă în următorii 2-3 ani. „Lucrul care ar putea influența categoria vine din modul în care consumatorii vor adopta un trend nou de consum. Lactatele reprezintă o categorie foarte complexă, sunt subtitut și pentru alte tipuri de alimente. Ține însă de puterea de cumpărare, de consum”, explică Ioan Ungur. Tot el scoate însă din mânecă asul și încheie prin a afirma că, în Albalact, strategia este definită cu mult înaintea trendurilor din piață, producătorul fiind foarte flexibil în schimbarea tacticilor în funcție de tendințele din consum.

Roxana Tisăianu, FrieslandCampina România: Curajul este esențial pentru a crea ceva transformațional
Roxana Tisăianu, FrieslandCampina România: Curajul este esențial pentru a crea ceva transformațional
Deschidere, reziliență, smerenie și curaj. Acestea sunt trăsăturile pe care Roxana Tisăianu le consideră necesare pentru un lider și la care...
Raul Ciurtin și definiția antreprenoriatului fără complexe
Raul Ciurtin și definiția antreprenoriatului fără complexe
A pornit pe drumul antreprenoriatului mai mult cutezător și plin de speranță decât calificat pentru industria bunurilor de larg consum. Dacă...
Ioana Boghenco sau definiția unui macromanager
Ioana Boghenco sau definiția unui macromanager
Există o linie fină între a cita fragmente din cărți de leadership și a fi un lider real și autentic. Experiența de peste 20 de ani în...
Ioan Ungur, promovat în cadrul grupului Lactalis România
Ioan Ungur, promovat în cadrul grupului Lactalis România
Ioan Ungur, managerul care a ocupat poziția de Director de Vânzări al producătorului de lactate Albalact, a preluat rolul de Director de...