Despre succesul și dilemele unui CEO global

Vizita lui John E. Pepper Jr. în România m-a adus față în față, într-un interviu în exclusivitate, cu unul dintre cei mai admirați CEO globali, un model de lider de business care nu se sfiește să ne dezvăluie omul din spatele funcției, într-o discuție deschisă despre valori puse în slujba businessului și dileme cu care managerii se confruntă zi de zi în activitatea lor. Despre succesul și dilemele unui CEO global

John Pepper și-a început discursul la Inspiro – evenimentul de leadership organizat de Progresiv – cu o poveste despre modul în care și-a convins soția să se căsătorească cu el, mărturisind că este pentru prima dată când o spune unei audiențe din afara familiei sale.  Apoi ne-a mărturisit cât de mult contează familia pentru el: „Lucrul de care sunt cel mai sigur în viața mea este faptul că soția și cei patru copii ai noștri sunt și au fost întotdeauna sursa mea principală și constantă de bucurie, energie, stabilitate emoțională și încredere. Timpul petrecut cu copiii și ulterior și cu nepoții mei a reprezentat oxigenul care m-a ajutat să merg înainte în cariera mea.”

„Al doilea lucru de care sunt cel mai sigur în viață este datoria pe care o am față de oamenii care m-au format, fără de care nu aș fi ajuns ceea ce sunt acum. În urmă cu aproximativ zece ani, am făcut o listă cu acești oameni, am pus pe hârtie 10-15 nume – începând cu părinții, profesorii, persoanele care mi-au acordat încrederea lor și care m-au făcut să vreau mai mult de la mine însumi. De ce vă spun toate acestea? Pentru că și voi sunteți, la rândul vostru, pe lista cuiva. Nici nu vă dați seama cât de mult vă puneți amprenta asupra vieții celor din jurul vostru”, a mai spus Pepper.

Crezul său este că încrederea și dragostea sunt cele mai valoroase daruri pe care le putem oferi celorlalți. „Îmi amintesc un moment extrem de important pentru mine care s-a petrecut cu 15 ani înainte de a deveni CEO-ul global al Procter&Gamble: pe holul clădirii noastre de birouri m-am intersectat întâmplător cu CEO-ul de la acea vreme, iar el mi-a pus mâna pe umăr și mi-a spus: «John, să ai grijă de tine cât mai bine pentru că într-o zi s-ar putea să conduci această firmă.» Cuvintele sale au avut un efect extraordinar asupra mea pentru că la acel moment nici măcar nu speram o promovare mai departe de nivelul de middle management la care mă aflam.”

Discursul lui John Pepper transmite încredere, dar și empatie, ai impresia că parcurge cu privirea, rând pe rând, pe fiecare dintre oamenii care îl ascultă cuminți în sală. Pe chip i se citește bucuria de a împărtăși din experiențele și trăirile sale cu noi, deși peste 90% dintre cei prezenți în sală sunt oameni pe care nu i-a mai văzut niciodată în viața sa. Poveștile lui sunt despre oamenii cu care a interacționat în cei 40 de ani petrecuți la P&G, despre modul în care a construit echipe unite și performante mizând în principal pe încredere.

„Calitatea relațiilor dintre oameni este vitală pentru orice companie, iar aceste relații trebuie construite într-o cultură corporatistă bazată pe integritate, dorința de a inova și de a câștiga, încredere reciprocă, respect și afecțiune”, sintetizează John Pepper.

Cu o memorie de invidiat, își argumentează toate afirmațiile prin exemple cu situații reale din viața profesională, unele petrecute chiar în urmă cu 30-40 de ani. Mărturisește că a ținut un jurnal timp de 40 de ani, ceea ce probabil l-a ajutat foarte mult în scrierea cărții „What Really Matters”, publicată recent și în România cu titlul „Ceea ce contează cu adevărat”.

Din poveștile lui John Pepper în care ne regăsim cu toții într-o oarecare măsură pare că răzbate vocea înțelepciunii care, în același timp, mă face să-i admir modestia: nu vorbește despre reușitele lui, ci ale oamenilor pe care i-a format. Răspunde la întrebările primite din sală apropiindu-se de persoanele cu care intră în dialog.

Deși a petrecut aici doar câteva zile – timp în care a adunat multe sute de manageri la întâlnirile cu mediul de business local –, John Pepper a ținut neapărat să se întâlnească și cu studenții, astfel că a făcut vizite la două dintre universitățile mari din București.

Și presei de business i-a acordat o întâlnire exclusivă în care a adunat jurnaliștii în jurul său, creând practic o masă rotundă pentru a facilita interacțiunea cu fiecare dintre noi. Am aflat astfel mai multe atât despre succesul, cât și despre dilemele unui CEO global. Cel mai interesant este faptul că fiecare poveste a sa are o pildă, iar fiecare pildă este în principal despre oameni și relațiile dintre ei.

Pildele lui John Pepper

Puterea comunității. Cele mai puternice și de succes companii sunt cele care reușesc să le transmită angajaților săi sentimentul de apartenență la o comunitate. Acesta este un factor motivațional extrem de puternic. „Un fost coleg care a plecat din P&G în ciuda insistențelor mele de a rămâne mi-a mărturisit, după ani buni de la despărțire, motivul pentru care a luat decizia respectivă: nu se simțea ca acasă în P&G. Cuvintele lui m-au pus serios pe gânduri”, își amintește Pepper. În cazul său, faptul că a simțit întotdeauna că și-a găsit locul la P&G este probabil lucrul care l-a determinat să rămână fidel companiei timp de 40 de ani. „Cu mulți dintre colegii mei am legat, în timp, prietenii foarte frumoase, ne vizităm și acum familiile”, a mai spus fostul CEO.

John Pepper a vorbit și despre un moment din cariera sa în care ajunsese destul de aproape de a pleca din P&G pentru că primise o ofertă de job foarte atractivă. Soția sa i-a pus trei întrebări simple care l-au determinat să ia decizia de a rămâne în companie: Îți place ceea ce faci? Te simți bine în companie? Simți că ai posibilitatea de a avansa în continuare în carieră?

Sfatul său pentru cei care vor să se dezvolte în compania în care lucrează este de a veni în permanență cu idei și de a propune noi moduri de lucru sau abordări care nu au mai fost testate anterior, precum și de a investi în lucruri care îi pot face și mai utili pentru business. „De exemplu, în Statele Unite, fie că lucrează pentru organizații mari sau mici, oamenii obișnuiesc să investească în mod constant în cursuri de leadership sau în dezvoltarea unor abilități noi, din propriile resurse.” Pepper a mai mărturisit și că, de-a lungul timpului, a învățat multe despre leadership din lectura biografiilor unor oameni mari, nu doar din business, ci și din politică și din istoria lumii, fiind pasionat de istorie.

Fiecare om contează. „Toți contăm. Toți! Și toți vrem să simțim că contăm pentru compania la care lucrăm”, a subliniat John Pepper. El a mărturisit că în momentul în care a intrat în echipa de top management a P&G și-a asumat misiunea de a da tot ce e mai bun din el însuși și de a-i ajuta și pe ceilalți să facă același lucru. Practic, a fost o misiune asumată de a se pune în slujba celorlalți: a familiei, a consumatorilor, a comunității din interiorul companiei și a celor din exteriorul său.

De unde vine instinctul bun. O realitate a vremurilor actuale este faptul că multe companii nu mai angajează oameni foarte buni, specialiști în diverse domenii cu vârste peste 45-50 de ani, din simplul motiv că nu-și permit să-i plătească, preferând în shimb să recruteze tineri sau chiar studenți pe care să-i formeze.

„Companiile care merg pe această strategie de a înlocui manageri seniori cu experiență valoroasă în domeniile lor cu tineri fără experiență de lucru își asumă un mare risc: acela de a-și compromite viitorul prin concentrarea pe o strategie de reducere a costurilor pe termen scurt. Este o greșeală să subestimezi valoarea angajaților seniori pentru că succesul unei companii ține de  excelența în execuție și de un bun instinct de business, iar aceste două lucruri nu pot veni decât odată cu experiența”, a atras atenția John Pepper.

Sfatul său pentru angajații trecuți de 50 de ani care se simt în pericol de a-și pierde jobul din cauza acestui fenomen este de a nu lăsa factorul tehnologic să le distrugă cariera. „Trebuie să investiți în dezvoltarea unor abilități noi și să vă puneți la punct cu noile tehnologii, pentru a vă face mai utili companiei.”

Echilibrul dintre muncă și viața personală. În perioada primului său mandat de director general, relocarea în Italia împreună cu familia a fost una dintre cele mai mari provocări pentru întreaga familie din cauza programului său foarte încărcat. „Am reușit să-mi fac timp pentru lucrurile cu adevărat importante din viața mea personală organizându-mi mult mai bine activitățile de la birou.

Unul dintre obiectivele principale ale fiecărei zile a fost să ajung acasă la cină pentru a lua masa împreună cu familia, iar copiii mei au apreciat foarte mult acest lucru. Îmi amintesc și că am decis de unul singur să renunț la golf atunci când ni s-a născut primul copil. În acest fel am câștigat 4-5 ore suplimentare petrecute cu familia mea în weekend”, rememorează John Pepper.

El a atras atenția asupra faptului că fiecare companie trebuie să respecte viața personală a angajaților săi și să nu le testeze prea mult rezistența la stres. „Cred că avansul tehnologic a făcut posibile multe îmbunătățiri la acest capitol: multe companii nu mai prezintă «sindromul» numărării orelor petrecute la birou, au devenit mai flexibile prin introducerea concediilor de paternitate și a opțiunii de a lucra de acasă o zi pe săptămână”.

John Pepper a fost prezent in Romania prin intermediul companiei Wave Division.

Magor Csibi, Trend Consult: „Retailul joacă un rol de pionierat prin transparentizarea salariilor”
Magor Csibi, Trend Consult: „Retailul joacă un rol de pionierat prin transparentizarea salariilor”
O industrie puternic tradițională, dar și unul dintre cei mai mari angaja­tori la nivelul întregii țări, retailul este un sector ce poate...
Ioana Boghenco sau definiția unui macromanager
Ioana Boghenco sau definiția unui macromanager
Există o linie fină între a cita fragmente din cărți de leadership și a fi un lider real și autentic. Experiența de peste 20 de ani în...