Jorge Araya, un manager multicultural construit
Chilianul Jorge Araya lucrează de 30 de ani pentru aceeași companie, British American Tobacco oferindu-i posibilitatea de a lua contact cu multiple naționalități și state – de la țara de origine, Chile, până la Brazilia, SUA, Mexic. Această experiență multiculturală l-a construit pe managerul actual, unul care crede că rolul unui lider este, în principal, cel de a uni echipele și de a crea un mediu sigur, ce încurajează creativitatea și unde angajaților nu le este frică să greșească și să învețe din greșeli.
Și-a început cariera în compania BAT în Chile, în 1995, iar în ultimii 30 de ani a ocupat diverse funcții de conducere, printre care se numără cea de director al brandurilor BAT în Mexic, Director de Marketing în Chile, Director de Marketing în Brazilia și Director de Marketing al regiunii Americi. BAT este singura companie pentru care a lucrat, întrucât încă de pe vremea studenției și-a dorit să facă parte dintr-o companie internațională și, în mod special, orientată spre consumator. Acestea au fost principalele două argumente care au cântărit în favoarea acestui job.
„Compania se comporta precum o familie și asta m-a determinat să rămân. Am învățat mult de-a lungul timpului. Ce m-a marcat, și mă simt norocos pentru asta, este faptul că mi-am început cariera în vânzări. În țara mea acest lucru însemna să mă urc într-o mașină, cu țigarete depozitate pe bancheta din spate, și să opresc în fiecare magazin, să le vând și să colectez banii. Baza acestui business și contactul direct cu consumatorii din magazine au însemnat cea mai umilă și mai utilă lecție a carierei mele. Absolvisem universitatea și credeam că știu totul și că sunt gata pentru un job bun. Dintr-odată, eram în postura de a duce produsul direct consumatorilor, indiferent de condițiile meteo și de trafic. Asta se întâmpla zilnic și mi-a permis să creez o relație cu partenerii de afaceri, să obțin informații de la retaileri, să construiesc încredere. Acest lucru mi-a schimbat viața și mi-am modificat concepția despre cum să îți clădești o carieră. Este ușor să pui date într-un Excel, însă oamenii din teren sunt cei care fac lucrurile să se întâmple. Pe mine asta m-a ajutat să fiu o persoană mai bună și un bun profesionist în companie”, își amintește Jorge Araya.
A construi încredere reprezintă un aspect care și-a păstrat actualitatea, un atribut care „unește organizația, care creează un mediu sigur, unde creativitatea se poate dezvolta, unde oamenii se simt în siguranță și vin cu idei, unde oamenilor nu le este frică să greșească și să învețe din greșeli”, crede executivul BAT. „Este foarte important ca liderii să creeze acel mediu în care oamenii pot fi și vulnerabili fără să se simtă compromiși sau slabi. Aceasta este încrederea, ea unește echipa. Pentru mine este singura cale prin care poți obține tot ce e mai bun de la o echipă. Când ajungi la acest nivel este o revelație”, completează Jorge Araya.
Acesta este și unul din obiectivele sale din postura de Director General BAT România și Director al Ariei Europa de Sud-Est, poziție ocupată de la începutul acestui an. Înainte de a se muta în România, Jorge a fost Vicepreședinte executiv de marketing în cadrul Reynolds, fiind responsabil pentru toate funcțiunile de marketing din SUA, între care consumatori, comerț și marketing digital. Din poziția actuală, Jorge și echipa sa de management coordonează activitatea BAT din România și alte douăsprezece piețe: Italia, Turcia, Bulgaria, Ucraina, Serbia, Albania, Macedonia, Bosnia şi Herțegovina, Muntenegru, Slovenia, Croația și Kosovo.
Un stil de leadership „ascultativ”
Dacă ar fi să creioneze propriul stil de leadership, Jorge Araya se consideră un lider implicat, prezent, care nu impune și care ascultă. „Nu sunt liderul care vorbește doar despre ce avem de făcut, ci unul care explică de ce trebuie făcut un anumit lucru și ce rămâne pentru fiecare individ în parte din proiectul la care a participat. Experiența acumulată în cele șapte țări m-a învățat să ascult pe cât de mult posibil. De fiecare dată când ajung într-un loc nou, îl asemăn cu o foaie albă de hârtie. Las în urmă tot ce am acumulat și ascult, analizez, umplu acea foaie albă. Lumea ar fi un loc mai bun dacă am fi mai umili, dacă am învăța de la toți oamenii câte puțin și nu neapărat de la oamenii din poziții de conducere. Trebuie să fii într-o permanentă căutare a sfaturilor utile. Nu am simțit niciodată presiunea de a avea toate răspunsurile la întrebări. După ce am reușit să depășesc această limitare, m-am putut bucura din plin de fiecare experiență”, punctează executivul.
Iar experiențele vin însoțite atât de succese, cât și de eșecuri. Față de ultimele, Jorge se poziționează cu multă relaxare. „Scriem următorul capitol al cărții în fiecare zi, este un business dinamic, lansăm produse noi și investim sume considerabile în cercetare. Este un proces care vine cu multe învățăminte, dar uneori vine și cu greșeli. Mediul trebuie să fie suficient de sigur pentru ca noi să putem face greșeli și pentru a stimula învățarea. Dacă nu încerci, nu treci râul. Bineînțeles că nu vrem să facem aceeași greșeală de două ori. Iar fără a avea încredere unii în alții, o companie este paralizată, nimeni nu își va mai asuma riscuri”, crede Jorge.
Evoluție cu pași rapizi
Uimit de modul în care s-a transformat compania de-a lungul timpului, Jorge Araya crede cu tărie că producătorul poate avea un impact masiv asupra societății și asupra consumatorilor. „Câteodată îmi doresc să mărim viteza cu care ne mișcăm pentru a ne atinge obiectivele. Efortul este masiv, însă vom ajunge acolo”, consideră Jorge. În viziunea sa, în următorii zece ani, o parte importantă a businessului BAT va fi susținută de noile categorii de produse, cu risc scăzut. „Lucrăm intens cu oamenii noștri de știință pentru a le dezvolta și vedem un grad foarte bun de acceptare în rândul consumatorilor. Este un business fascinant acum, va fi și mai fascinant în viitor. Dacă înainte activam într-o singură categorie, țigaretele, acum suntem foarte diversificați. România se îndreaptă în direcția bună, este o piață cu o gestionare bună a nivelului accizelor, autoritățile ne susțin în demersul nostru, iar consumatorii adoptă aceste produse la o rată încurajatoare”, afirmă Jorge.
În paralel cu orientarea consumatorilor spre produse cu un risc scăzut, pandemia a accelerat un fenomen la nivel local – recalibrarea priorităților angajaților. „Dacă nu mă pun în locul angajaților, dacă nu îi tratez așa cum mi-ar plăcea mie să fiu tratat, dacă nu ascult ce așteptări au, așteptări care s-au schimbat dramatic, atunci nu fac ce trebuie ca lider. Oamenii sunt mai atenți la scopul unei companii, dacă valorile sale sunt în linie cu valorile individuale, dacă fac ceva bun pentru societate lucrând pentru respectiva companie sau muncesc doar pentru salariu. Schimbarea este mult mai profundă. Ceea ce motivează acum oamenii s-a schimbat, ei se conectează acum diferit cu companiile. Nimeni nu va rămâne într-o companie dacă valorile organizației nu sunt în linie cu cele individuale”, argumentează executivul.
Puterea exemplului personal
În această ecuație, pentru angajați este important să existe un echilibru constant între business și viața personală. „Dacă aș putea întoarce timpul, nu aș schimba nimic pe agenda mea profesională, nu am visat niciodată să lucrez în locurile în care am lucrat, să îndeplinesc rolurile care mi-au fost alocate, oamenii pe care i-am cunoscut. A fost minunat și pentru mine și pentru familia mea. Dacă ar fi să schimb ceva totuși, ar fi să aloc mai mult timp oamenilor, să vorbesc mai mult cu ei despre business sau despre ei, la nivel personal”, afirmă Jorge.
Managerul BAT încearcă să creeze un ritm sănătos de funcționare a companiei, iar puterea exemplului cântărește greu. „În afara biroului fac mult sport, joc tenis și merg la sală, citesc multă beletristică și istorie. Îmi mai place să mă plimb și să plec de la birou devreme. Mă ajută să mă echilibrez, să gândesc. Nu mă vei vedea trimițând un e-mail peste weekend, nu voi contacta pe nimeni după program, nu voi seta întâlniri dimineața devreme sau seara. Asta ajută compania să își formeze un ritm sănătos de funcționare. Putem face lucrurile într-un mod simplu, nu avem nevoie de prezentări lungi sau discuții interminabile. Nu e nimic extraordinar, ci doar uman”, crede Jorge.
Chiar și cea mai importantă reușită profesională are o doză considerabilă de „uman”, întrucât Jorge Araya se declară mândru de ascensiunea în carieră a oamenilor pe care i-a influențat de-a lungul timpului, fie și cu un simplu sfat. „La nivel personal, faptul că am călătorit atât de mult împreună cu familia mea a ajutat la dezvoltarea multiculturală a fetelor mele, care se adaptează ușor la diferite medii, vorbesc mai multe limbi străine. Le-am pregătit cât de bine am putut pentru lumea de azi, pentru o lume în care contează toleranța, unde trebuie să apreciezi și să valorifici diferențele, pentru o lume în care trebuie să te implici, acolo unde găsești valoarea în diferențe”, conchide Jorge.