Interbrands Orbico duce platforma EB2B în etapa 2.0

Comerțul tradițional și zona de distribuție au un viitor atât timp cât țin pasul cu digitalizarea, eficientizarea și acordă consumatorului atenția cuvenită, susțin Andreea Constantinică, Business Unit Director, și Laurențiu Lăcătușu, Commercial Director în cadrul Interbrands Orbico, companie care continuă dezvoltarea platformei eB2B pentru a extinde acoperirea și portofoliul de produse. Laptop revista

Au trecut doi ani de la lansarea platformei B2B. Cum arată bilanțul acestei perioade?

Într-adevăr, au trecut doi ani intenși, cu platforma într-o continuă dezvoltare, cu rezultate excelente și cu mari oportunități pentru perioada următoare. Considerăm că prima etapă, cea în care am înrolat clienții din portofoliu în platformă, i-am ajutat să înțeleagă beneficiile ei, am stabilizat și dezvoltat noi funcționalități, s-a încheiat cu succes. Urmează etapa a doua, cea în care vom extinde acoperirea și portofoliul de produse din platformă.

Andreea Constantinica 002 1

Cu ce provocări v-ați confruntat și cum le-ați transformat în oportunități?

Viziunea asupra digitalizării și managementul schimbării. Digitalizarea este viitorul și face parte din viața noastră, dar gradul de integrare este diferit între zona de business și cea privată. A fost necesar un efort susținut pentru a digitaliza comerțul tradițional, pentru a ne ajuta partenerii să înțeleagă cum poate arăta viitorul și cum businessul tradițional se poate transforma și adapta noilor realităţi. Când vorbim despre managementul schimbării, ne referim atât la colegii, cât și la partenerii noștri. De multe ori, ceea ce te-a dus din punctul A în punctul B nu mai este la fel de eficient și suficient să te ducă la următoarea destinație și ai nevoie de un nou vehicul.

Ce rezultate financiare ați raportat pentru acest proiect anul trecut și ce estimări aveți pentru acest an?

Platforma a reprezentat aproximativ 30% din canalul Independent Proximity, iar pentru anul acesta estimarea este că vom fi aproape de 40%.

Care sunt următorii pași în dezvoltarea platformei și atingerea rezultatelor?

Primul pas a fost înrolarea clienților existenți din portofoliul nostru, clienți pentru care am conceput platforma, familiarizarea acestora cu funcționalitățile ei și lansarea primelor comenzi. A doua etapă este cea în care deschidem platforma către toți clienți din canalul de Independent Proximity, etapă care a început pe 1 iunie, adresându-ne tuturor clienților din comerțul tradițional, din canalul Independent Proximity. Procesul de înrolare a fost recalibrat, împreună cu procedurile interne, astfel încât experiența de utilizare a platformei devine accesibilă, indiferent de gradul de digitalizare al partenerilor.

telefon Interbrands

Adaptarea continuă la realitățile pieței de FMCG necesită o viteză de reacție crescută, iar platforma ne oferă un grad de flexibilitate imposibil de atins în mediul offline, ceea ce elimină barierele convenționale din distribuția clasică. Prin intermediul platformei, suntem mai aproape de obiectivul nostru, de a aduce valoare pentru partenerii noștri, dar și pentru echipa noastră.

Ce investiții au presupus acești pași?

Adaptabilitate, timp, reziliență, agilitate, curaj, precum și, bineînțeles, investiții importante din punct de vedere financiar. Vorbim de investiții la nivel de grup, nu doar pentru România, de aceea nu putem discuta despre sume izolate. Dezvoltarea constantă a funcționalităților platformei este un proces în derulare, funcția „scanner”, care ajută clienții să scaneze produsele direct la raft pentru a eficientiza timpul de generare comandă, fiind un exemplu recent de funcționalitate nouă.

Ce obiective v-ați setat pe termen mediu?

Ne dorim ca platforma noastră de eB2B să devină nucleul distribuției de FMCG pentru întregul canal de proximitate și fundația pentru consolidarea comerțului independent. Strategia noastră ne ajută să maximizăm acoperirea canalului de proximitate independentă, astfel încât orice client din această zonă a FMCG-ului să poată avea acces la serviciile oferite de platforma Interbrands Orbico.

Laurentiu Lacatusu

Câți comercianți aveți în prezent în platformă și care sunt avantajele de care beneficiază cei ce doresc să se înscrie?

Avem înrolați în platformă aproximativ 9.000 de comercianți, iar numărul crește constant în fiecare lună. Cred că cel mai mare avantaj este dat de flexibilitatea platformei, de faptul că poate fi accesată 24/7, iar clienții pot să își planifice activitățile în cel mai eficient mod posibil, cu ajutorul unei interfețe prietenoase cu utilizatorul.

La fel de important este și elementul comercial felul în care sunt implementate campaniile și promoțiile pentru produsele prezente în platformă.

Câte branduri sunt înscrise în platformă și ce categorii se bucură de cea mai mare popularitate?

Avem peste 50 de branduri listate în platformă, iar în perioada următoare o să extindem numărul acestora.

Referindu-ne la categorii, mixul între zona de food și cea de non-food este influențat de brandurile prezente în platformă; momentan avem un echilibru, dar cum am spus, sunt mulți factori care influențează acest aspect.

Care sunt principalele provocări la care vă așteptați pentru acest an pentru evoluția platformei B2B?

În general, când vorbim de schimbarea unui model împământenit, provocările apar în zona de mentalitate și de management al schimbării. Faptul că „liberalizam” accesul la un sistem de distribuție național, că oferim flexibilitate clienților noștri, că își pot planifica comenzile într-un mod inovator, că își pot gestiona stocurile mai bine, schimbă fundamental regulile distribuției clasice, ducând la un nou nivel un model rafinat în ultimii 34 de ani. Pe lângă provocările legate de platforma de eB2B, să nu uităm și de mediul de business volatil din ultima perioadă, de schimbările dese din legislație și de lipsa predictibilității.

Cum vedeți potențialul comerțului online pentru piața de retail din România? Corelat cu evoluția comerțului online, cum vedeți dezvoltarea pieței locale de distribuție?

Părerea mea legată de comerțul online este structurată în două dimensiuni. Cea din zona de B2C, unde vedem o evoluție constantă și robustă în ultimii ani și observăm un trend crescător atât din punctul de vedere al numărului de tranzacții, cât și din perspectiva valorilor. A doua dimensiune este cea a comerțului online B2B, unde există un decalaj față de B2C. Cred că în următorii ani eB2B va avea o creștere mai accelerată faţă de B2C, iar nevoia de digitalizare, de eficientizare, de flexibilitate va contribui la această transformare a comerțului online. Consumatorul final devine mai sofisticat, mai complex, accesează și folosește comerțul online, B2C, tot mai mult și în categorii diversificate, dar păstrează un echilibru între zona de online și cea de offline. Astfel, comerțul tradițional și zona de distribuție au un viitor cât timp țin pasul cu digitalizarea, eficientizarea și acordă consumatorului atenția cuvenită.

Articol susținut de Interbrands Orbico

Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Viitorul cash&carry este reprezentat de dezvoltarea multicanal, cu procese integrate și automatizate, consideră Adrian Ariciu, CEO METRO...
Tehnologia, parte din ADN-ul Interbrands Orbico
Tehnologia, parte din ADN-ul Interbrands Orbico
Interbrands Orbico, liderul industriei locale de distribuție, lansa în urmă cu un an propria platformă de comerț online pentru clienții de tip...