Cosmin Băroiu, Mantis România: În industrie, toată lumea se uită cu entuziasm la soluțiile de automatizare

Soluțiile de warehouse management sunt indispensabile pentru jucătorii din piața de retail și FMCG, iar odată cu nevoia tot mai mare de automatizare – atât a proceselor tehnologice, cât și a activităților umane –, acestea câștigă și mai multă importanță în cadrul zonei logistice. Cosmin Băroiu, General Manager al Mantis România încă din anul 2019, explică ce presupune implementarea unei soluții WMS și cum va arăta piața locală în următorii ani. Cosmin Băroiu, General Manager Mantis România

Digitalizarea este un cuvânt-cheie în industria de retail și FMCG. Cum s-au schimbat tehnologia și soluțiile de warehousing în ultimii ani?
Sunt două direcții. În primul rând, vorbim despre migrarea către cloud, de a avea o abordare centralizată, de a instala aplicația în cloud – fie cel al clientului, fie unul centralizat –, astfel încât să se pună la dispoziția clientului un singur punct de contact. Asta implică și alte lucruri, precum cybersecurity, sau faptul că, din punct de vedere comercial, cloudul vine la pachet cu o abordare de tip software-as-a-service (SaaS). Astfel, mai degrabă decât să investești în achiziționarea unei soluții, poți alege varianta unei plăți lunare, recurente; este o schimbare de paradigmă comercială. Din perspectiva datelor se vede însă o schimbare, în sensul că piața devine mult mai deschisă la a exploata date. Companii care poate au strâns deja multe luni sau mulți ani de date în spate pot face analize statistice, dar și predictive, și pot face forecasturi în baza unui istoric, iar acestea pot fi combinate și cu AI-ul, la un moment dat. Noi am investit în a oferi clienților instrumente de analiză de date, de business intelligence, pe care le numim „warehousing data”. În România a devenit vizibilă tendința de a investi mai mult în automatizări industriale.

Care este rolul unui sistem WMS în cadrul acestui proces de automatizare?
În general, simplist vorbind, orice proiect care implică automatizări sau soluții intralogistice presupune ca sistemul WMS să aibă rolul lui și sistemele fizice, automatizările în sine, să aibă rolul lor. De cele mai multe ori, sistemul este cel care trebuie să coordoneze, să planifice activitatea, și provocarea mare vine atunci când sistemul trebuie să comunice cu aceste automatizări pentru a le da indicații despre ce trebuie să facă. Și aici se cere ca un WMS să fie cât mai deschis, cât mai compatibil, să știe limitele automatizărilor, pentru că altfel proiectele pot dura foarte mult până când se pune pe roate o soluție. Și sunt acum, de exemplu, tot felul de probleme, tot felul de roboți sau tehnologii de tip automation care vin cu propriul lor software, și atunci acea aplicație comunică direct cu WMS-ul și mai simplifică din operațiuni. Sunt însă cazuri în care WMS-ul trebuie să coordoneze până în cel mai mic detaliu activitatea – spre exemplu, modul în care funcționează un conveyor. Sunt foarte multe lucruri de făcut. În ceea ce ne privește, am investit pentru a fi pregătiți, fiindcă e clar că procesul se va accelera, e clar că depozitele vor fi din ce în ce mai automatizate, că vor fi din ce în ce mai puțini oameni care să facă muncă fizică directă. Ei vor fi înlocuiți de soluții tehnologice, fie că sunt roboți, fie că sunt alte lucruri. Investim de câțiva ani pentru a fi cât mai compatibili cu diferiții producători de automatizări; chiar ținem o librărie de conexiuni, să spun așa, pe care o întreținem, cu mari producători de automatizări, dar și cu cei care apar în piață și cu care interacționăm în diferite proiecte.

În contextul incidentului CrowdStrike, putem spune că lumea e puțin mai temătoare de ideea că totul va deveni din ce în ce mai automatizat?
În industria noastră nu se gândește neapărat lumea atât de departe, pentru că preocuparea este pe productivitate, pe eficientizare, pe costuri. În industria noastră, cumva, toată lumea se uită cu entuziasm la soluții de automatizare, toată lumea începe să obțină fonduri pentru asta de unde se poate. Nu cred că e o panică; în schimb, cred că devine de fapt o preocupare pentru o mai bună securitate.

Care sunt soluțiile pe care le oferiți companiilor din zona retail & FMCG?
În zona de retail și FMCG avem clienți încă de la intrarea Mantis în România. Ce ne diferențiază este faptul că aplicația este foarte stabilă și, în general, filosofia Mantis față de produsul nostru, Logistics Vision Suite, este să fie cât mai stabil și cât mai flexibil. Eforturile concentrate de-a lungul anilor au rezultat în posibilitatea de a livra rapid proiectul, o scalabilitate mult mai mare a aplicației și o flexibilitate mult mai mare. Filosofia sau abordarea Mantis este puțin diferită, în sensul în care filialele, precum și Mantis România, nu au resurse de dezvoltare software; dezvoltarea produsului și strategia de produs sunt coordonate la nivel central. Noi avem echipe pentru a livra proiecte, ne pliem pe cerințele clienților și livrăm proiectul la cheie. E o platformă destul de matură, trecută prin mulți ani de experiență în proiecte și trecută prin multe industrii. Și atunci rolul acelui departament central de programare este, de fapt, strategia de produs, stabilitatea produsului, să corecteze probleme la nivel centralizat, mai degrabă decât să implementeze, să se implice direct în finalizarea unui proiect.

Cât durează, în medie, procesul de înrolare?
În general, sunt niște etape care se parcurg într-un proiect și sunt destul de standard. Lucrăm pe o meto­dologie, ne mai abatem, dar structura e dată de o metodologie care presupune și să stabilim cerințele funcționale ale clientului, poate nevoia de a deveni o interfață a altor sisteme. E greu ca un WMS să funcționeze singur, trebuie să comunice cu alte sisteme de la client, fie că vorbim de ERP sau de management de transport, poate chiar și un CRM sau un SFA. Poți să ai un proiect relativ simplu și să faci analiza în două săptămâni, sau unul greu, cu impact major și cu multe funcționalități, în care aceasta poate să dureze luni de zile.

Ce așteptări aveți pentru piața soluțiilor de WMS din România și pentru piața de logistică în general, în următorii ani?
Mă aștept ca în Europa să intre jucătorii mari din Statele Unite pentru că momentan doar Europa de Vest are o „amprentă” a acelor companii. Sunt foarte mulți producători de soluții software pentru supply chain și mă aștept ca aceștia să vină pe piețele din Est, inclusiv în România. Mă aștept, de asemenea, la o creștere vizibilă în ceea ce privește investițiile în automatizări. Deja se vede, dar va fi și mai clar, modul în care companiile se vor duce către implementarea diferitelor soluții de automatizare, fie că vorbim de cele mai accesibile sau de cele ultracomplexe și scumpe. România încă are de recuperat în ceea ce privește experiența și investițiile în automatizări logistice, spre deosebire de Polonia, de exemplu, unde am observat un avans. Mă mai aștept să se accelereze criza de resurse umane, pentru că e o problemă tot mai mare a celor care operează depozite. Cred și că va crește numărul de spații de depozitare acoperite, pentru că în România nu există suficient spațiu din acest punct de vedere. Pentru jucătorii din zona WMS mă aștept să crească inclusiv cei care se adresează companiilor mici spre medii, unde pot opera soluții cu funcționalități reduse, dar care sunt accesibile ca preț – cred că acolo e o nișă unde lucrurile vor sta destul de bine.

Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
RPA, de la tehnologie de nișă la mainstream
RPA, de la tehnologie de nișă la mainstream
Tailent, dezvoltator de soluții RPA (Robot Process Automation), și-a propus să „liberalizeze” automatizarea proceselor repetitive prin...
Bogdan Gross, re:innovation: Contextul actual determină ca optimizarea proceselor de retail să devină esențială
Bogdan Gross, re:innovation: Contextul actual determină ca optimizarea proceselor de retail să devină esențială
Optimizarea și planificarea proceselor de retail cu ajutorul soluțiilor tehnologice pe baza unor algoritmi de inteligență artificială sunt...
Soluțiile de tip WMS, element esențial în eficientizarea depozitelor
Soluțiile de tip WMS, element esențial în eficientizarea depozitelor
Pe măsură ce industriile de transport și logistică devin tot mai digitalizate, iar zona de e-commerce presupune o accelerare a proceselor de...