Roi, afacerea cu miere care așteaptă gustul dulce al profitului
Roi este un business care a pornit din dorința Alexandrei și a lui Andrei Mureșan de a crea ceva cu propriile mâini, dincolo de ecranele în fața cărora cei doi își desfășoară meseria de designeri. O alternativă la mierea de import, afacerea celor doi antreprenori a pornit la drum cu 10.000 de euro și așteaptă ca, după 2024, să găsească și gustul profitului după investiții în producție și extinderea portofoliului.
Alexandra este designer de meserie, atât designer de branduri, cât și designer într-o companie de IT, în timp ce soțul său, Andrei, este designer 3D. „Stăm amândoi foarte mult în fața ecranelor, deși amândurora ne place să facem lucruri cu mâinile. Ideea a pornit de la a crea ceva propriu, făcut de noi. Părinții lui Andrei au stupină în județul Mureș și ne tot ziceau că ei au mierea, dar nu știu ce să facă cu ea. Atunci noi am zis că dacă tot avem experiență cu atâtea companii, să încercăm să dezvoltăm ceva al nostru. În toamna anului 2022 am venit cu această idee și cam jumătate de an am tot testat produse și am creat rețete. Când am văzut că e validă ideea, ne-am hotărât să deschidem o firmă”, povestește Alexandra.
Dacă inițial direcția a fost aceea de a crea produse cosmetice, cei doi antreprenori s-au confruntat cu provocări pe partea birocratică și s-au reorientat spre produse din miere crudă și creme tartinabile. „În România se consumă foarte puțină miere, cu toate că se produce foarte multă. Suntem printre primii în țările europene la producție și ultimii la consum. Românii aleg de multe ori produse pe bază de zahăr pentru că sunt mai ieftine și mai la îndemână, le găsim peste tot în magazine. Atunci când aleg să consume miere o cumpără deseori din supermarketuri, acolo unde găsim de cele mai multe ori miere importată, iar riscurile ca aceasta să fie contrafăcută, potrivit unui studiu făcut de EFSA (Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară), sunt de 50%. Cu brandul Roi, încercăm să facem mierea mai atractivă și mai vizibilă pentru un public care nu are contact direct cu lumea apicultorilor, nu participă la târguri tradiționale și nu frecventează piețe unde găsești, în general, genul acesta de produse, la calitate superioară”, mai spune Alexandra.
Cei doi antreprenori nu au bătut pasul pe loc în ceea de privește ritmul de dezvoltare a businessului. Astfel, dacă în toamna anului 2022 au început să testeze și să perfecționeze diferite rețete, în primăvara lui 2023 au continuat cu înființarea firmei, iar în toamna anului trecut au lansat magazinul online. Investiția inițială în brand, materie primă, utilaje și packaging a fost de aproximativ 10.000 de euro, susținută din fonduri proprii.
„Cele mai mari provocări pe care le-am întâmpinat până acum au ținut în principal de procesele birocratice și de contactul cu statul. Ni se pare că este destul de dificil să fii antreprenor în România, deoarece calci pe un teren instabil și e greu să îți faci planuri pe termen mediu și lung. În afară de asta, provocările ce vin cu logistica, ambalarea, producția ne pun mintea la treabă, dar ne place să găsim soluții și să încercăm lucruri noi, așa că luăm fiecare zi ca atare și încercăm să ne bucurăm de proces”, explică Alexandra.
Mierea este extrasă manual din stupina familiei situată într-un sat din județul Mureș, care s-a dezvoltat de la patru stupi la 40 în prezent. Dacă la început sortimentația era formată din șase produse, în decursul unui an Roi a ajuns la un portofoliu de 12 produse, incluzând și cutii de cadou premium sau alte obiecte de design. Producătorul are în acest moment colecția Esențiale, care cuprinde diferite sortimente de miere crudă (miere de salcâm, miere de rapiță, miere polifloră și miere de tei), și Răsfăț (cremă de miere cu fistic și vanilie bourbon, cremă cu arahide sărate și afine, cu nucă și scorțișoară, cu alune de pădure și cacao, cu migdale și roșcove).
„Cele mai populare produse sunt cremele tartinabile din miere crudă din colecția Răsfăț, în special crema de miere cu fistic sărat și vanilie bourbon. Prețurile de vânzare variază între 28 și 34 lei pentru produsele individuale și între 92 și 120 de lei pentru cutii cadou premium sau alte pachete”, punctează antreprenoarea.
Pe lângă magazinul online, produsele Roi pot fi achiziționate în prezent și din cafenele, băcănii sau magazine de specialitate din București, Cluj și Satu Mare. Pe măsură ce numărul parteneriatelor a crescut, și capacitatea de producție s-a majorat, de la 20 de produse pe lot la 50–100 de borcane de miere pe lună. Cât privește media vânzărilor lunare, aceasta se situează în jurul valorii de 1.000 de euro. „Afacerea a început să meargă de la sine și am început să ne recuperăm investiția inițială. E un lucru la care nu ne-am gândit și suntem foarte mulțumiți că bifăm acest indicator. Având în vedere că 2023 nu a fost un an întreg, nu vreau să ne pronunțăm că suntem pe profit. Vom vedea la finalul lui 2024, dar mă aștept să fim pe profit”, crede Alexandra.
Dacă ar fi să realizeze un profil al consumatorului, fondatoarea Roi îl încadrează în intervalul 25–45 de ani, cu responsabilitate față de mediu și susținător al produselor locale. „Este dispus, de asemenea, să plătească și un preț mai mare pentru un produs calitativ. Activăm pe o piață competitivă, cu mulți apicultori și foarte multe branduri. Dar în zona mai premium nu sunt foarte mulți. Noi ne diferențiem prin atenția la detalii, prin brandul modern, atent conturat, sau prin inovația de care am dat dovadă când am creat brandul și portofoliul. Pentru noi este un plus faptul că interesul pentru produse locale și cererea cresc tot mai mult în ultima perioadă și credem că este loc pentru toată lumea. Acest trend reprezintă un plus: și pentru economia locală, și pentru oameni – cumpără și consumă produse mai bune –, așa că e
win-win pentru toată lumea”, adaugă Alexandra.
Dezvoltare pas cu pas
Pentru anul acesta fondatorii Roi își propun în primul rând să direcționeze investițiile spre extinderea capacității de producție, să consolideze relațiile B2B pe care le au și să dezvolte unele noi. Totodată, antreprenorii își propun să investească în zona de marketing și să își consolideze poziția în piață. Mai mult, până la final de an Roi își va completa portofoliul cu o nouă colecție. Vorbim, per total, de un buget de investiții de circa 10.000 de euro.
Pe de altă parte, cei doi tineri au pe lista de obiective dezvoltarea colaborărilor și dincolo de granițele României. În acest moment, Roi colaborează cu un brand care vinde online produse locale românești pe piața din Marea Britanie.
Cât despre o posibilă colaborare cu zona IKA, Alexandra nu o exclude, prin prisma beneficiilor cu care vine la pachet – rulaje mai mari, proceduri mai clare –, însă nu crede că businessul lor se potrivește ca valori cu acest canal de vânzare. „Cred că am avea mai degrabă oportunități în zona lanțurilor de magazine care comercializează produse organice, produse artizanale. Ar exista mai multă concordanță cu valorile și cu identitatea brandului nostru”, completează antreprenoarea.
Pentru acest an, Alexandra se așteaptă la provocări ce vor veni pe fondul modificărilor legislative constante. „Încercăm să nu lăsăm garda jos pe acest plan, deoarece ultimul an a fost destul de instabil din punctul acesta de vedere. Dar în lista de provocări includem și gestionarea creșterii afacerii, menținerea focusului pe calitate și sustenabilitate”, conchide Alexandra.