Din stup în pahar, traseul unui business creat din trei ingrediente: Miedăria

Cei cinci stupi de albine primiți drept cadou de nuntă au reprezentat punctul de pornire în aventura antreprenoriatului pentru familia Negoț cu brandul Miedăria. După ce au încercat diferite modalități de a valorifica mierea, cei doi soți s-au oprit în cele din urmă la un produs mai puțin cunoscut în România, dar considerat băutură națională în Polonia. Astfel, cu o investiție inițială de 90.000 de euro, miedul produs în județul Buzău își face loc treptat în preferințele celor care caută o alternativă la bere sau cidru. Business afacere antreprenoriala Miedaria familia Negot sticla de mied antreprenor roman. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro

După experiența unui București prea aglomerat pentru gustul lor, Mihai Negoț și soția sa au lăsat joburile de importator piese auto din Marea Britanie și cel de hair-stilist și s-au mutat în Pătârlagele, județul Buzău. Veneau des pe Valea Buzăului pentru relaxare și deconectare și au decis să lase agitația Capitalei și să se ocupe de o livadă de două hectare pe care o dețineau aici și care avea potențial de dezvoltare. „Nu eram căsătoriți când ne-am relocat și la nuntă am primit cadou din partea unui verișor cinci stupi. Am hotărât să mai achiziționăm câțiva stupi și am plecat cu ei în pastorală. Așa am descoperit apicultura și mierea adevărată, cu gust autentic, foarte diferită de ceea ce găsim la raft”, povestește Mihai Negoț.

Au încercat să vândă prima miere obținută către procesatori, însă rezultatele nu au fost cele pe care le așteptau. Astfel, pasul următor a fost lansarea brandului Primitiv Foods în 2017, rezultat din combinația dintre miere și fructe uscate. „Era, de fapt, o dulceață din miere, realizată la rece, în șapte sortimente. Cu acest produs am ieșit pe piață și am participat la târguri. Un proces care s-a întins pe o perioadă de trei ani”, mai spune antreprenorul.
În acest timp, familia Negoț a călătorit mult, una dintre destinații fiind Marea Britanie, unde, la invitația unor prieteni, a participat la un curs, aflând ce este și cum se realizează miedul. Acesta a fost, de fapt, kilometrul zero al businessului Miedăria. „Vorbim despre o băutură fermentată din miere de albine. Fiecare pas ne-a adus mai aproape de acest business, cu potențial mai mare. Pentru miere era o piață destul de mare, însă este o competiție mare, cu prețuri destul de mici, cu miere contrafăcută. În loc să fermentăm cerealele, așa cum se întâmplă în cazul berii, sau fructele, ca în cazul cidrului, noi fermentăm mierea. Obținem o băutură alcoolică cu o alcoolemie scăzută, de 4,5%. Suntem singura miedărie din țară care face această alcoolemie mică. De altfel, la nivel național mai sunt doar două astfel de miedării, una la Timișoara și una la Cluj”, explică Mihai.

A urmat stabilizarea unor rețete și cei doi soți au început să strângă finanțare pentru acest proiect. Au reușit să găsească un investitor, au obținut fonduri bancare și au așteptat până în noiembrie 2022 să obțină autorizația de funcționare, un proces lent și care le-a testat răbdarea. „Datorită acestui business am învățat ce înseamnă reziliența, răbdarea, un plan de afaceri refăcut pe măsură ce alergi ca să știi spre ce alergi. Cât timp am așteptat actele a fost frustrant, m-am gândit să abandonez cursa și să mă angajez”, adaugă Mihai.

Traiectoria nu a fost însă aceasta, spațiul de 100 mp devenind nucleul Miedăriei în urma unei investiții inițiale de 90.000 de euro, sumă la care s-au adăugat alți 30.000 de euro pentru promovarea produselor.

Miedăria: un proces simplificat

Cum este obținut miedul? În unitatea de producție din Pătârlagele vorbim de un proces care se întinde pe o perioadă de 12 zile până când produsul finit este ambalat și gata de livrare. „Avem apa pe care o încălzim, adăugăm miere, apoi drojdia care ajută la fermentare. Noi folosim o drojdie de tip Ale pentru a obține o alcoolemie mică. Se formează un must care poate fi consumat și ca atare. Apoi poți să te joci cu diferite combinații, poți adăuga fructe, condimente, ceaiuri. Avem un produs cu carbonatare naturală. Pentru miedul cu alcoolemie mică vorbim de o fermentare de circa opt zile, la care se adaugă trei zile condiționarea și o zi ambalarea”, detaliază Mihai.

Primul sortiment de mied lansat pe piață a fost Regina, o combinație inspirată din rețeta berii, fiind folosit hamei, un ingredient care îi conferea produsului o aromă de soc. A urmat apoi brandul Grădinarul, cu o aromă aparte de tarhon și busuioc, respectiv Trântorul, un produs cu arome de vișine și ienibahar, care poate fi consumat și cald.
Antreprenorul subliniază și caracterul sustenabil al afacerii prin faptul că Miedăria preia materia primă necesară de la apicultorii din zonă. „Noi facem parte dintr-un cerc propice pentru toată lumea și susținem apicultorii. Când bei o sticlă de mied ajuți la polenizarea unui milion de flori. Mai mult, este o băutură sustenabilă pentru că nu trebuie să dezrădăcinezi pământul, nu trebuie să plantezi monoculturi, să stropești culturile. Noi creăm biodiversitate și pe acest atu trebuie să ne concentrăm comunicarea. De asemenea, consumul de apă și energie este unul redus în cazul unității noastre de producție”, completează fondatorul Miedăria.

Aceste atribute au reprezentat biletul de intrare pentru produsele Miedăria în băcăniile și locațiile HoReCa, în special în cele situate pe Valea Buzăului. „Proprietarii acestor afaceri au mizat pe caracterul unic al produsului nostru pentru a-și diferenția oferta de cea a competiției. În numai șase luni de la lansarea miedului, eram listați în peste 60 de locații. Undeva la 60% din ce producem se duce în București, unde livrăm cu ajutorul unui distribuitor, restul în Timișoara, Cluj, Brașov”, declară Mihai.

La succesul înregistrat de brand în Capitală a contribuit și participarea fondatorilor la târguri unde consumatorii au putut face cunoștință cu produsele. Mai mult, soții Negoț au luat parte anul trecut la cel de-al doilea cel mai mare concurs de mied din lume, care a avut loc în Polonia, și unde sortimentul Regina a obținut medalia de aur. „A fost o recunoaștere importantă pentru noi în condițiile în care în Polonia miedul este considerat băutură națională. În Statele Unite ale Americii acest fenomen are o tradiție mai îndelungată, fenomenul debutând în urmă cu zece ani”, punctează Mihai.

În România, miedul își face loc treptat în preferințele consumatorilor și, dacă inițial, antreprenorii își setaseră ca target un consumator cu vârsta cuprinsă între 35 și 50 de ani, treptat s-au reorientat. „Am participat la evenimente pentru a ne promova și acolo ne-am dat seama că cei tineri sunt mai deschiși să încerce. Prin urmare, când am făcut planul pentru acest an, am scăzut vârsta spre 25-45 de ani, consumatori din mediul urban, în proporție de 60% fiind femei, care caută o băutură ușoară, diferită de bere. Mi se pare un produs care li se potrivește, un produs premium, o băutură amețitoare din miere de albine”, spune antreprenorul.

Cu toate acestea, Miedăria își va menține pentru moment focusul pe livrările spre băcănii, baruri și restaurante, fără a lista produsele în retailul modern. „Nu avem o capacitate de producție mare, probabil și prețul este mai mare, locațiile în care suntem prezenți cer branduri care nu sunt neapărat în marile lanțuri de magazine. Ne mai oprește faptul că nu avem o categorie, nu știu unde ar putea să ne plaseze pe raft”, adaugă Mihai.

Investiții în creșterea businessului Miedăria

Pe termen scurt și mediu, planurile pentru Miedăria sunt clar trasate și vizează noi investiții în promovare, producție și extinderea către o nouă linie de business. Față de primul an de funcționare, unitatea și-a majorat capacitatea de producție cu 73%, putând realiza anual până la 70.000 de sticle.

Dacă anul trecut Miedăria a vândut 40.000 de sticle ajungând la un prag de afaceri de 90.000 de euro, pentru 2025 Mihai Negoț estimează că va vinde circa 65.000 de sticle. Pentru a atinge acest obiectiv, antreprenorul va investi 30.000 de euro în promovare plătită, intensificând comunicarea pe rețelele de socializare. „Lucrăm cu un specialist pe zona online și acest lucru se vede, comunicarea s-a îmbunătățit vizibil. Am văzut că există un interes în online, este mai ușor să promovezi produsele în acest mediu, să afle cât mai multă lume despre mied. Mai mult, anul acesta vrem să încercăm online-ul și să deschidem un canal de vânzare în această zonă”, susține antreprenorul.

Acesta va aloca suma de 5.000 de euro pentru achiziția unui nou fermentator pentru a avea o mai mare stabilitate în procesare și pentru a mări capacitatea de producție. Și sortimentația va beneficia de o extindere cu un nou produs – un mied tonic – o aromă răcoritoare pentru perioada verii. „De asemenea, mă gândesc la un mied cu miere caramelizată, rezultatul fiind un cognac mai ușor. Și încercăm să stabilizăm partea aceasta de produs fără alcool, folosind drojdii speciale”, completează antreprenorul.

Planurile sale includ și deschiderea unei locații în București unde să poată prezenta miedul, alături de alte produse similare din alte țări și vinuri naturale. Însă obiectivul cel mai ambițios va fi atins peste doi ani, atunci când proprietarii Miedăriei vor să inaugureze o unitate nouă de producție și să intre în zona turismului, cu un spațiu de cazare și activități pentru cei interesați de cum este obținută această băutură. „Până anul viitor vom rămâne în această locație, unde vom crește capacitatea de producție, iar în timpul acesta vom construi o nouă fabrică. Suntem aproape de finalizarea achiziției spațiului. Vorbim de o hală de 500 mp. Elementul de noutate va fi partea de cazare pentru că vrem să maximizăm pe cât posibil potențialul acestei zone și să ne adresăm tuturor celor pasionați de domeniul apiculturii și de experiențe inedite. Suntem la intrarea în geoparcul UNESCO din ținutul Buzăului. Vom avea un muzeu al albinelor, stupi pentru cei care vor să vadă cum se produce mierea, o pensiune unde te poți odihni pe un pat de albine – așa cum se întâmplă deja în Prahova. Putem face rafting pe râu, drumeții. Pentru acest proiect vom ajunge la un milion de euro investiție. Suntem la două ore distanță de București, deci potențialul este enorm”, mai spune Mihai.

Andrei Ursulescu
Scandia își securizează creșterea printr-un amplu proces de reorganizare
În urmă cu 14 ani Scandia însemna o fabrică în Sibiu și 550 de angajați, iar în prezent businessul numără șapte unități de producție...
Roi, afacerea cu miere care așteaptă gustul dulce al profitului
Roi, afacerea cu miere care așteaptă gustul dulce al profitului
Roi este un business care a pornit din dorința Alexandrei și a lui Andrei Mureșan de a crea ceva cu propriile mâini, dincolo de ecranele în...
Tonic Blend, un pariu îndrăzneț, dar cu riscuri calculate
Tonic Blend, un pariu îndrăzneț, dar cu riscuri calculate
Dacă în urmă cu câțiva ani kombucha ar fi putut trece drept un cuvânt exotic, necunoscut pentru consumatorii români, în prezent există...
Apicola Costache, un business cu rulaje de milioane de euro din miere
Apicola Costache, un business cu rulaje de milioane de euro din miere
Cu o istorie de aproape două decenii, Apicola Costache a evoluat de la o stupină mică, de familie, la un business cu rulaje de zece milioane de...