Leszek Wacirz, Country Manager Nestlé România: Dacă vorbim despre oportunități de dezvoltare, România are un viitor frumos

La aniversarea de 25 de ani de prezență pe piața locală, Leszek Wacirz, Country Manager Nestlé România, afirmă optimist că situația se va îmbunătăți în a doua jumătate a anului, iar pe termen mediu retailul local va evolua frumos, în contextul în care trebuie să ajungă la nivelul țărilor dezvoltate din UE. Leszek Wacirz, Country Manager Nestlé România: Dacă vorbim despre oportunități de dezvoltare, România are un viitor frumos

Atipic ar putea fi cuvântul care descrie anul 2020 pentru industria FMCG. Cum a arătat 2020 pentru Nestlé România?

2020 a venit cu nenumărate provocări pe măsură ce am trecut prin diverse etape ale pandemiei. La început nu știam ce e coronavirusul, nu știam ce să credem și cum să acționăm. În martie a fost acel val de shopping de panică, iar acest fenomen a adus cu sine provocări majore pentru tot lanțul valoric din sectorul alimentar, atât pentru noi ca furnizor, dar și pentru retaileri. Însă industria a performat bine. Responsabilitatea noastră, atât față de consumatori, cât și față de retaileri, a fost să livrăm produse. Au existat multe momente impredictibile, a fost dificil să asigurăm trecerea produselor peste granițe.

Așa cum vedem acum lucrurile, această situație va dura cel puțin până în Q1 sau Q2 2021, deci trebuie să ne pregătim să operăm așa până la finalul celui de-al doilea trimestru. Sunt semne de optimism și cred că este esențial să vezi partea pozitivă a lucrurilor în ciuda provocărilor. Dar este o provocare globală pentru tot ceea ce înseamnă out-of-home business. Interacțiunea fizică în magazine este limitată, interacțiunea dintre noi toți este limitată. Este o economie cu contacte și interacțiuni limitate.

Din perspectiva rezultatelor financiare, a fost un an bun 2020?

Nestlé România face parte din regiunea EMENA, care a raportat o creștere single digit pe primele 9 luni din 2020, până la 15 miliarde de CHF. România joacă un rol important în această regiune, iar rezultatele locale sunt în linie cu acelea înregistrate în regiune.

Frumusețea Nestlé constă în diversitate, avem un portofoliu foarte variat. Evoluția din 2020 a urmat trendurile din piață: sunt categorii care s-au dezvoltat, cum ar fi cafeaua, hrana pentru animale sau produsele Nestlé Health. Consumatorii au gătit mai mult acasă, iar asta s-a văzut în cifrele categoriei de produse culinare. Pe de altă parte avem categorii de produse care au scăzut cu double digit, cum sunt cele destinate HoReCa. Per ansamblu, 2020 a fost un an de creștere pentru noi.

Ați precizat că 2020 a fost un an de creștere. Care au fost categoriile care au raportat cele mai bune performanțe?

Cafeaua, deoarece în loc să servească o cafea la terasă sau restaurant clienții au băut cafea acasă. Iar noi, cu portofoliul nostru, care include Nescafé, Nescafé Dolce Gusto, Nespresso și Starbucks, putem oferi consumatorilor posibilitatea de a savura acasă exact aceeași experiență ca în HoReCa. Creșterea a fost determinată în principal de Nescafé Dolce Gusto, care a înregistrat un avans de 20%. De asemenea, a performat bine și Nespresso, chiar dacă s-a confruntat cu provocări mari în contextul în care multe companii și-au închis birourile. Am întâmpinat provocări și în ceea ce privește produsele de impuls. În schimb, categoria de hrană pentru animale a avut rezultate bune și a crescut mult în această perioadă. S-a majorat numărul oamenilor care au adoptat animale de companie, deoarece un câine sau o pisică schimbă atmosfera în casă.

Ce oportunități de dezvoltare vedeți în acest an în categoria de cafea?

Cafeaua e o categorie foarte frumoasă. În România motivația de a bea cafea ține de socializare, deci cana de cafea este mai mare. Ce vedem în piață este că varietatea sortimentelor este suficient de mare pentru a acoperi toate cererile consumatorilor, care sunt foarte diferite. Dacă mă refer la portofoliul nostru, pe viitor vom explora mai mult ceea ce am lansat în 2020, adică gama Starbucks, iar focusul va fi pe produsele disponibile în retail. Avem capsule compatibile cu aparatele Nespresso și Dolce Gusto, avem cafea boabe și cafea măcinată. Deci consumatorii pot avea propriul lor Starbucks la ei acasă. Dacă ne uităm la portofoliu, suntem un jucător important în piață si putem oferi consumatorilor o varietate foarte mare de produse. Suntem prezenți cu Starbucks în retailul modern, vom continua lansarea în traditional trade. Am lansat brandul acum două luni, deci e devreme să vedem performanțele sale. Ne dorim să acoperim toate nevoile consumatorilor, atât prin gama de produse, cât și prin distribuție.

HoReCa a avut clar de suferit anul trecut. Cum se împart vânzările în retail și care sunt canalele care au fost pe trend ascedent? 

Din perspectiva noastră toate canalele de vânzare au avansat, cu viteze diferite. Am remarcat mai puține vizite la hypermarket, dar mai multe produse puse în coș la o vizită. Clienții sunt focusați pe family bags și multi pack și foarte deschiși la promoții. Canalul de proximitate a crescut, pe fondul mobilității limitate. Hypermarketurile livrează foarte bine, poți comanda orice și în 2 ore se va livra. Noi avem circa 80% din vânzări în modern trade, dar per ansamblu am crescut pe toate canalele.

Dacă vorbim despre interacțiunea cu echipa, ce fel de lider ați fost și care este cea mai importantă lecție învățată?

Eu sunt o persoană pozitivă și pentru mine a fost un an în care am învățat mult. Ca CEO în aceste vremuri trebuie să uiți de planurile pe termen lung și să faci planuri pe termen scurt și mediu. Trebuie să fii rezistent și agil, să te adaptezi rapid. E dificil să faci previziuni de business, deci trebuie să fii capabil să îți adaptezi cu ușurință acțiunile. Prioritatea a fost și va rămâne siguranța angajaților, acest lucru nu este negociabil. Eu personal cred că poți avea toate școlile de business din lume, dar nu există nicio școală care să pregătească managerii pentru o pandemie. Pentru Nestlé este prima oară în 150 de ani când trecem prin așa ceva. Sunt de patru ani în România, înțeleg limba română, avem 500 de angajați, iar echipa este foarte performantă, dornică să ofere suportul necesar clienților și să se sprijine unii pe alții. Trebuie să avem grijă unii de alții în acest moment, așa că am adoptat un stil de ”caring leadership”.

Ce priorități aveți în 2021?

Siguranța și sănătatea echipei, dar suntem preocupați și de situația retailerilor, ei sunt partenerii noștri. O altă prioritate este creșterea, avem un portofoliu foarte mare și divers și vom continua să investim. În plus, anul viitor vom sărbători 25 de ani de prezență Nestle în România, deci va fi un an special pentru noi. Un mediu social cu interacțiune redusă obligă companiile să interacționeze diferit cu consumatorii.  Primele șase luni din acest an nu vor fi diferite, dar cel puțin vom ști cum să acționăm. Dacă vor fi semne pozitive, legate de vaccin și de involuția pandemiei, atunci cred că va fi o explozie de emoții pozitive, ceea ce se va reflecta în comportamentul consumatorilor, care își doresc să interacționeze, să iasă la restaurant, să meargă în vacanță. Din punctul de vedere al shopperilor, focusul lor va fi pe a face cumpărături în mod inteligent. Dar ne lipsește normalitatea, iar eu cred că lucrurile vor reveni la normal în Q3-Q4.

Pentru că ați adus în discuție retailerii, cum vedeți peisajul de retail în acest an ?

Nu știe nimeni exact care dintre canalele de vânzare vor crește în acest an. Comerțul online a accelerat în 2020, dar dacă în acest an consumatorii vor putea merge liberi în magazine și vor putea interacționa, va mai crește oare? Sigur, shoppingul online va rămâne pe trend ascendent, dar nu în ritmul din 2020. Operăm într-un mediu de business extrem de dinamic, iar un plan pe 2-3 ani nu funcționează. Canalele de vânzare care au crescut în 2020, dar nu vor crește neapărat și în 2021.

În ansamblu, retailul din România este foarte avansat, iar viteza de adaptare la schimbări e remarcabilă. Comerțul independent va rămâne independent, trebuie doar să fie mai organizat și spun asta bazându-mă pe experiența din Polonia, deoarece România și Polonia sunt piețe foarte similare. Mai ales acum, consumatorii apreciază proximitatea. Dacă vorbim despre oportunități de dezvoltare, România are un viitor frumos, în contextul în care trebuie să ajungă din urmă țări mai dezvoltate, iar retailul va urma acest trend.

Care vor fi în 2021 brandurile vedetă din portofoliul Nestlé România ?

Starbucks este un brand foarte puternic, dar trebuie să investim în continuare în el. Însă brandul principal va fi ”Nestlé, 25 de ani în România”. Sper că toate categoriile vor performa bine, deoarece, repet, prima jumătate a anului nu va fi foarte diferită. Categoria de hrană pentru animale va continua să crească, cea de produse culinare va evolua, deoarece gătim acasă, iar cea de dulciuri se va dezvolta dacă restricțiile de distanțare nu vor mai exista. Nutriția pentru sugari sper că va avea rezultate bune după pandemie, cerealele și categoria de mic dejun vor avansa deoarece oamenii vor mânca acasă atât timp cât vor lucra acasă. Sper că se va redeschide și HoReCa, iar atunci categoria out of home se va relansa.

Dan Nistor, Nordic Group: Trebuie să resetăm modul în care gândim viitorul
Dan Nistor, Nordic Group: Trebuie să resetăm modul în care gândim viitorul
După un 2023 ca un roller-coaster, dar care în final s-a dovedit a fi un an bun pentru businessul Nordic Group, 2024 se anunță a fi un „mare...
Cum și-a securizat Strauss România terenul de creștere pe o piață sensibilă la factori externi
Cum și-a securizat Strauss România terenul de creștere pe o piață sensibilă la factori externi
După o perioadă cu provocări multiple, piața de cafea a intrat pe un trend pozitiv. Pentru Strauss România, acest lucru s-a tradus printr-o...