Filgud, de la stil de viață la business cu perspectivă pe termen lung

Pe Andrei Roșu mulți îl cunosc ca pe un sportiv de anduranță și multiplu recordman mondial. Este însă și antreprenor, unul care a reușit să își transforme stilul de viață în business sustenabil pe termen lung. În urmă cu zece ani lua decizia de a renunța la alimentele pe bază de proteină animală și, cum opțiunile la acea dată erau limitate, a pus pe picioare propriul laborator de producție care anul trecut a generat peste un milion de lei. Acum businessul a intrat într-o nouă etapă de dezvoltare, iar estimările pentru anul viitor sunt de zece ori mai mari. Filgud, de la stil de viață la business cu perspectivă pe termen lung

Preocuparea pentru un stil de viață sănătos, cât și cea pentru protejarea mediului înconjurător sunt doi dintre pilonii care stau la baza businessului Filgud. „De zece ani nu mai consum produse de origine animală, o decizie influențată de mai mulți factori. Când am văzut că rezist mai bine la efort, în sportul de anduranță, fără astfel de alimente, decizia a fost destul de simplă. A contat și aspectul etic, impactul asupra mediului pe care îl are industria de creștere a animalelor”, povestește Andrei Roșu, fondatorul Filgud. Și-a dorit totuși să reinterpreteze gustul lactatelor și al brânzeturilor bazând rețetele pe proteine de origine vegetală. „Toate produsele noastre sunt bogate în proteine, ne-am propus asta de la bun început pentru că ce găsești la raft este foarte sărac în proteine sau au un gust cu care nu ești obișnuit pentru că multe au la bază uleiuri, un lucru nu foarte sănătos. Am ținut să avem o proporție foarte mare de proteine în produsele noastre și am reușit”, explică Andrei. Ca să ajungă la nivelul de astăzi, fondatorul Filgud și-a completat pasiunea și cu un curs de bucătărie vegană. În 2018, timp de trei luni, Andrei a învățat cum poți să produci alternative pentru proteina animală fără să sacrifici gustul. Lucrarea sa de absolvire a fost chiar o brânză din caju, un produs tartinabil. „De multe ori, când ofeream prietenilor sau familiei astfel de brânzeturi, nu făceau diferența de gust și când le spunem ingredientele nu credeau. Le explicam că se face foarte simplu, dar spuneau că nu au timp să facă acasă. Dacă ar găsi în magazine așa ceva, ar înlocui fără nicio problemă brânzeturile și lactatele clasice. Atunci am zis că am putea să le producem noi”, își amintește Andrei. S-a asociat cu o prietenă de familie care avea experiență în acest domeniu și au început să lucreze cu o agenție pentru tot procesul de branding. Un an de zile a durat până când au picat de acord pe modul în care ar trebui să arate produsele finale și, totodată, până au ales numele. „Nu am vrut să facem rabat, ni s-a părut important ca mesajul pe care îl transmitem prin denumire și prin ambalaj să fie în concordanță cu ceea ce vrem să transmitem noi. Să avem la raft niște alimente care să te facă să te simți bine din toate punctele de vedere”, explică Andrei.

Inovația, must have pentru dezvoltare

Filgud a debutat cu cinci produse în portofoliu: lapte de migdale, iaurt de caju, o specialitate ecologică din caju similară cu feta, un tartinabil din caju cu ceapă și mărar și pasta de amarant cu ceapă roșie care imită foarte bine icrele. Portofoliul a fost completat ulterior cu două specialități nobile din caju similare camembertului și un tartinabil din caju cu roșii uscate și rucola. Din cauza termenelor de valabilitate scurte, a fost nevoie și de o adaptare rapidă a portofoliului. Au renunțat la producția laptelui de migdale și al iaurtului din caju, produse care vor fi însă relansate curând într-o formă nouă. „Lucrăm la o variantă de iaurt cu niște bacterii protectoare și rezultatele sunt bune, dar testele durează. Laptele probabil că îl vom produce undeva în străinătate, acolo există și capacități de a-l pasteuriza și de a-l pune în ambalaj protector care să ajute să reziste mai mult la raft. Lucrăm inclusiv la alte alternative pentru brânzeturile franțuzești nobile, dar și telemea, ricotta. Ce mi-aș dori eu foarte mult este ca în patru - cinci ani să avem alternativă pentru principalele tipuri de brânzeturi și lactate care sunt la raft”, explică fondatorul Filgud. Extinderea de gamă reprezintă o prioritate pentru Filgud, dar aceasta nu este făcută cu orice preț. Orice nou produs trebuie să fie sustenabil și, totodată, să aibă gust. „Eu mă bucur în primul rând că am mereu frigiderul plin cu ce îmi place și faptul că mă bazez pe produsele mele mă și împinge să inovez pentru că, oricât de bun ar fi un produs, dacă îl mănânci zilnic, te saturi de el. Și atunci, lucrăm permanent la produse noi, la extinderea gamei”, adaugă Andrei Roșu. În acest moment, pe lista produselor în teste se află și o terină, iar rezultatele sunt promițătoare. Chiar dacă va fi un produs mai scump, prețul va fi sub nivelul clasicului foie gras. Un alt tartinabil care ar urma să completeze gama este unul cu turmeric, ardei și țelină. „Am început să producem și lansăm și o granola pentru că noi, la sfârșitul zilei, rămânem cu mult caju, migdale, amarant. Le băgăm în deshidrator și iese o granola extraordinară care poate fi mâncată și ca un snack. Este fără ovăz, deci fără gluten, de asemenea, este fără zahăr”, spune Andrei.

Primii pași spre comerțul modern

Filgud a apărut în retailul modern în toamna anului trecut și listarea a însemnat doar câteva magazine mari. Pe lângă rețelele internaționale, produsele au fost disponibile și în aproape o sută de magazine din România, majoritatea băcănii și magazine naturiste. „Am început la scară mică, două - trei magazine la început. Pentru că nu avem o capacitate prea mare de producție, am agreat să ne listăm doar în anumite locații din București”, completează Andrei. Parteneriatul cu retailerii a decurs foarte bine, așa că Filgud a trecut la următorul nivel: creșterea producției. Businessul a atras un investitor important care a preluat 20% din firmă și, cu ajutorul aportului său de capital, producția se va muta într-un spațiu mult mai mare. „În următoarele două luni estimăm că vom fi gata cu amenajările și instalarea unei linii de producție care ne va permite să creștem de 10 - 12 ori producția. Atunci putem să ne extindem prezența la raft și în alte locații ale rețelelor internaționale”, spune fondatorul businessului Filgud.

Potrivit lui, extinderea la raft înseamnă prezența în 40 – 50 de noi locații la nivel național. Totodată, compania lucrează și cu principalele platforme de delivery care se transformă în timp în canale de distribuție foarte bune pentru produsele Filgud, mai ales în orașele mari. „Dacă ar fi să sintetizez dezvoltarea noastră, eu aș spune că au fost trei momente cheie. A fost prima etapă în care putem scala pentru că am dovedit deja că produsele noastre sunt cerute, dar nu putem să fim prezenți peste tot. Pentru a fi prezenți peste tot aveam nevoie de această investiție care se întâmplă acum. Ulterior, dacă reușim să rămânem pe piață și produsele noi vor merge foarte bine, dorim să ne extindem și în afara țării și va fi nevoie de o fabrică, ceea ce numim noi «etapa industrială» a dezvoltării noastre, probabil că în următorii doi ani. Atunci va fi nevoie de o investiție mult mai mare, adică milioane de euro. Și apoi, etapa pe care și-o dorește orice start-up, să ajungem o marcă internațională capabilă să se listeze la bursă”, explică Andrei Roșu. De altfel, dacă ar fi să vorbim despre investiția inițială, calculele nu sunt nici pe departe simple pentru că businessul nu a pornit cu o sumă fixă de bani cu care a fost demarat proiectul.

Citește mai multe AICI. 

Oana Bejan
Danone, despre provocările unei categorii care vrea să-și mențină atractivitatea
Pe o piață a lactatelor care a înregistrat în primul trimestru o creștere single-digit în valoare, dar care încă „se zbate” din punctul...
Marco Giudici, Lidl: Vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii șase ani
Marco Giudici, Lidl: Vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii șase ani
Raportat la evoluția Lidl România de până acum și la planurile de viitor ale companiei, Marco Giudici, CEO-ul companiei, descrie România ca...
15 branduri românești s-au asociat pentru a promova categoria produselor plant-based
15 branduri românești s-au asociat pentru a promova categoria produselor plant-based
15 branduri românești cu o cifră de afaceri cumulată de 10,5 milioane euro s-au asociat pentru a promova categoria produselor plant-based și...
Laptele vegetal, o categorie în care beneficiile pentru sănătate au detronat presiunea inflației
Laptele vegetal, o categorie în care beneficiile pentru sănătate au detronat presiunea inflației
O categorie la început de drum în România, aleasă în special datorită beneficiilor pentru sănătate, alternativele la lapte, pe bază de...
Lăptăria cu Caimac, dezvoltare generată de inovații și capacitatea de a atrage noi consumatori
Lăptăria cu Caimac, dezvoltare generată de inovații și capacitatea de a atrage noi consumatori
La cinci ani de la lansarea pe piața locală, Lăptăria cu Caimac a reușit să ajungă la o cifră de afaceri de aproape 73 de milioane de lei,...
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
După finalizarea investiției de șapte milioane euro într-o nouă unitate de producție, Artesana face trecerea spre o nouă etapă de dezvoltare,...