Din Eden, un business pornit din pasiunea pentru natură și tradițional
Satul Polovragi, județul Gorj, este locul în care a prins rădăcini Din Eden, o afacere antreprenorială cu siropuri naturale, extinsă de la local la național în doar doi ani. Pandemia a contribuit la această evoluție, la fel și deschiderea consumatorilor pentru comenzile online. Pornit în urmă cu șapte ani cu o investiție de 200 de euro și multă răbdare, businessul este pregătit acum să treacă într-o nouă etapă de dezvoltare.
Din Eden este povestea unui business care are în spatele său un tânăr care se visa inițial ofițer de marină. Destinul, așa cum îi place lui să spună, l-a purtat în Polovragi, un mic sat de munte din județul Gorj, unde a ajuns să producă siropuri naturale după rețete tradiționale. Andrei Paul Cornea, fondatorul businessului, are 31 de ani și de 7 ani s-a mutat din București la Polovragi, după ce a testat viața pe mare și a realizat că nu era ce își dorea să facă în viitor. De altfel, el spune că „a schimbat direcția” și toate au căpătat alt sens când unul dintre prieteni a venit cu o propunere complet diferită.
Primii pași în lumea afacerilor
„Am fost întrebat daca aș vrea să am grijă și să administrez o casă dintr-un mic sat din zona Olteniei de sub munte, în comuna Polovragi mai exact. De acolo a început totul”, spune Andrei. Nu s-a gândit niciodată că va porni pe drumul antreprenoriatului, dar lucrurile au venit de la sine. Iubea drumețiile pe munte și, în timpul plimbărilor pe care le făcea, obișnuia să se oprească pentru a culege plante și fructe de pădure pe care le fotografia și apoi căuta pe internet informații despre proprietățile și beneficiile lor. „Am fost surprins de gustul siropului din petale de trandafir și apoi al celui din muguri de brad și pin, ambele primite cadou de la un vecin. Curios și dornic să aflu cum sunt produse, am căutat rețete locale și m-am pus pe treabă”. Spune că i-a plăcut atât de mult ce a ieșit, încât și-a dorit să împartă cu cei apropiați. Feedbackul pozitiv l-a făcut să ia și mai în serios posibilitatea unei afaceri în această direcție. „Lipsa resurselor financiare și ideea unei posibile întoarceri în Capitală m-au făcut să nu pierd timpul, așa că am continuat producția și am început comercializarea acestora pentru a putea continua viața la munte”, spune Andrei. Siropurile despre care povestește fondatorul Din Eden erau produse prin infuzie, la foc de lemne, într-un ceaun de fontă, de 50 de litri, împrumutat de la vecini. Legat de materia primă, a fost destul de greu la început din cauza resurselor financiare pe care nu le avea. A fost nevoie de răbdare și de mult ajutor din partea prietenilor pentru că a cules manual materia primă din flora spontană. Din Eden a început cu o investiție de 200 de euro, bani cu care fondatorul a cumpărat recipientele și o parte dintre ingredientele necesare, și cu un sirop din muguri de brad și pin și cel din flori de păpădie. Au urmat apoi variantele din flori de soc și din mentă sălbatică. Cu timpul, portofoliul Din Eden a crescut constant și a ajuns astăzi la 20 de sortimente de sirop și șase sortimente de dulceață.
Pandemia, momentul de boom pentru businessul Din Eden
Înainte de pandemie, contactul Din Eden cu clienții săi era unul fizic, prin prisma evenimentelor la care participau. Odată cu pandemia și mutarea activității în online, a trebuit să se adapteze și să se facă și altfel cunoscuți.
În momentul în care a văzut potențialul de scalare al afacerii, Andrei Cornea a decis că este momentul pentru rebranding, pas de care era nevoie înaintea extinderii piețelor de desfacere dincolo de planul local.
„Am lucrat foarte mult la noua noastră imagine și identitate, lucru care ne-a ajutat să punem în valoare produsele. Pandemia ne-a scos din segmentul de comerț cu amănuntul pe care îl făceam în cadrul diferitelor evenimente din țară. Am fost nevoiți să regândim și să ne adaptăm la noile provocări, așa că ne-am mutat o mare parte din activitate în mediul online, lucru care ne-a fost de mare folos”, explică Andrei.
Câștigarea încrederii oamenilor și a partenerilor a fost una dintre marile provocări. A fost nevoie de timp, perseverență și transparență pentru ca oamenii să prindă încredere în proiectul Din Eden. Iar rezultatele s-au văzut, căci, în 2020 businessul a ajuns la o cifră de afaceri de aproape 450 de mii de lei, în creștere cu peste 300% față de 2019. Și profitul a crescut considerabil pe parcursul pandemiei. Concret, de la puțin peste 5.700 de lei în urmă cu trei ani, la finalul anului 2020, acesta se apropia de 103.000 de lei. „Vânzările în mediul online au avut o creștere foarte rapidă datorită contextului pandemic. Cele mai căutate produse au fost cele care au ajutat la întărirea sistemului imunitar și la apărarea sistemului respirator, respectiv siropul de cătină, cel din muguri de brad și pin și cel de pătlagină”, povestește fondatorul Din Eden. În acest moment, comenzile venite prin site-ul propriu reprezintă circa 35% din vânzările totale lunare. Colaborările cu alte platforme online, cât și cu partenerii din retailul fizic generează restul de 65% din vânzări. Prin intermediul parteneriatelor cu lanțurile locale de retail sau comercianți mici și băcănii, Din Eden a reușit să ajungă în fiecare regiune a țării și antreprenorul își dorește, totodată, ca produsele să fie prezente și în retailul modern pentru a fi cât mai ușor de găsit pentru clienții lor. Asta pentru că produsele se adresează celor care caută produse românești manufacturate, sunt interesați de proveniența materiei prime folosite, de metodele de procesare și sunt dornici să afle întregul proces de trasabilitate. „Cu siguranță respectă produsele românești curate și afacerile mici de familie, unde se pune multă atenție și suflet. Clientul pune în special accent pe calitate și dorește să cunoască povestea din spatele businessului”, completează Andrei.
Siropurile, o nișă cu potențial de creștere
În ultimii ani au apărut tot mai mulți producători locali care și-au dorit să activeze pe această nișă a siropurilor locale, iar pandemia a sporit atenția consumatorilor vizavi de alimentele consumate. Efectul? O creștere considerabilă pentru produsele cu rol de suport pentru sistemul imunitar. „Cu siguranță există potențial de creștere în continuare și ne dorim ca producătorii noștri să reușească să acopere nevoia oamenilor și să dezvolte afaceri de familie sustenabile. Este nevoie de o revenire puternică a produselor românești într-o piață plină de produse străine. Credem cu tărie în tradiția lucrului bine făcut și avem încredere în potențialul nostru ca popor”, declară Andrei. Pentru a susține dezvoltarea Din Eden, fondatorul spune că vor extinde portofoliul astfel încât să acopere cât mai mult din preferințele și cerințele clienților. Pentru ca acest lucru să se întâmple, este nevoie de noi investiții atât în extinderea spațiului de producție, cât și a capacității de procesare. Pentru această etapă de dezvoltare, fondatorul a aplicat pentru fonduri europene, iar valoarea proiectului se ridică la 120.000 de euro. Investiția va implica o nouă hală de producție, echipamentele necesare și angajarea a cel puțin două persoane. Proiectul ar urma să fie finalizat în 2023. Și, spune Andrei, deși trăim o perioadă în care este ușor dificil să facă planuri pe termen lung și trebuie să fie foarte atent la deciziile pe care le ia, își dorește ca în acest an să fie prezenți atât pe piața internă, cât și externă și să se bucure de noi parteneriate sănătoase. „Ne bucurăm că am reușit să prindem rădăcini pe piața românească și dorim să continuăm acest proiect foarte drag nouă. Povestea merge mai departe”, concluzionează Andrei Cornea.



