Cum vrea DelicioUS! să sprijine companiile care importă produse și ingrediente din SUA

Într-o piață tot mai competitivă și ofertantă precum industria de retail & FMCG, conceptul DelicioUS!, lansat de Departamentul de Agricultură al Statelor Unite, vine să sprijine producătorii și retailerii care au nevoie de vizibilitate și promovare pentru a-și crește afacerile. Andra Nistor, Marketing Specialist în cadrul Departamentului de Agricultură al Statelor Unite, ne-a povestit cum funcționează platforma DelicioUS!, cum ajută concret retailerii și importatorii și cum pot aceștia din urmă să beneficieze de suport. Cum vrea DelicioUS! să sprijine companiile care importă produse și ingrediente din SUA

Când și cum a luat naștere conceptul DelicioUS!?

Conceptul DelicioUS! a luat naștere acum doi ani în urma unui brainstorming, să spunem, la întâlnirea regională cu colegii din toată Europa. Ne-am dorit un brand comun, mult mai prietenos cu consumatorii, un brand care să arate povestea ingredientelor din Statele Unite începând de la cultivare, creștere și până în farfurie. Prin DelicioUS! ne dorim foarte tare să arătăm consumatorului partea frumoasă și interesantă a agriculturii americane, poveștile din spatele mâncărurilor preferate, cât și rețete noi, adaptate pentru toate gusturile, pentru care folosim ingrediente de calitate. În momentul de față, proiectul DelicioUS! România este primul implementat într-o limbă locală, urmând ca pe viitor să îl extindem și în celelalte țări.

Prin ce se diferențiază platforma DelicioUS! față de alte proiecte similare care intermediază legătura dintre bucătăria SUA și jucătorii din industria locală?

Platforma DelicioUS! nu este un simplu website care vorbește despre mâncare, ci are mai multe componente. Una dintre componente este dedicată consumatorului final. Aici ne dorim să arătăm foarte mult diversitatea produselor disponibile pe piața din România, modul de fabricare, povestea din spatele cultivării fiecărui ingredient, tendințe noi și aspecte inedite din stilul de viață American. Cealaltă componentă este adresată companiilor. Ne dorim să fim legătura dintre companiile românești și producătorii din SUA nu doar în ceea privește partea de import, ci și prin partea de comunicare cu consumatorul român.

Pe lângă zona de ospitalitate, vă adresați și celor din retail & FMCG. Concret, cum ajută acest proiect producătorii și retailerii locali care au în portofoliu produse sau ingrediente locale?

Unul din rolurile pe care și le asumă acest proiect pe lângă comunicare, intermediere și, să spunem într-un sens mai larg, educație culinară este de a veni în ajutorul retailerilor și importatorilor din România din punctul de vedere al marketingului. Sunt foarte multe produse și ingrediente provenite din SUA disponibile pe piața din România, iar consumatorul final este posibil să nu fie la curent cu toate. Acesta este unul din motivele pentru care am dezvoltat platforma DelicioUS!. Primul motiv este de a aduce în atenția consumatorului toate aceste produse, iar al doilea este de a facilita legătura dintre consumator și produsul final prin comunicarea disponibilității la raft. În momentul de față, pe site-ul nostru se poate vedea că fiecare produs despre care discutăm în articole sau rețete are o trimitere către magazinele fizice sau online de unde poate fi cumpărat. Este modul nostru de a ajuta retailerii și importatorii din punctul de vedere al vânzării, dar este și modul de a ajuta consumatorul să ajungă mai repede la produsul dorit.

Cum pot retailerii și importatorii să apeleze la serviciile DelicioUS!? Ce criterii există și ce fel de companii sunt acceptate în programul de promovare?

Există un sigur criteriu pe care retailerii și importatorii trebuie să îl îndeplinească. Și anume ca produsele și ingredientele din portofoliile lor să fie produse în Statele Unite. Pe scurt, dacă o companie fie retailer, fie importator are în portofoliu produse și ingrediente din Statele Unite noi ne dorim să îi ajutăm pe partea de comunicare. Vorbim aici atât de comunicare online pe platforma DelicioUS!, cât și de evenimente și parteneriate offline. Cum pot retailerii și importatorii să apeleze la serviciile DelicioUS! este foarte simplu. Pe pagina www.delicious-usa.ro am creat secțiunea de contact, unde orice companie cu produse americane în portofoliu sau care intenționează să își lărgească portofoliul cu produse americane ne poate scrie. De acolo urmează să lucrăm împreună pe partea de content și să găsim cea mai bună modalitate de promovare a produselor lor.

Care este concret ajutorul oferit de către Departamentul de Agricultură al Statelor Unite și care este scopul instituției în cadrul acestui proiect?

Să luăm concret un retailer/importator care are în portofoliu cinci sute de produse. Suntem conștienți că nu se poate aloca un buget de marketing pentru promovarea fiecărui produs. Planul nostru este să venim în întâmpinarea lor pentru produsele made in USA și să alocăm noi acest buget, nu numai prin platforma DelicioUS!, ci și prin alte activități de promovare offline. Sunt foarte mulți ani de când lucrăm cu importatorii din România, însă până anul acesta toată comunicarea noastră a fost B2B. Schimbarea comportamentului din ultimii doi ani și creșterea consumului de online ne-a făcut să ne adaptăm și să ne dorim o comunicare mai strânsă, nu doar cu companiile ci și cu consumatorul final, pentru că el este cel care are nevoie de toate informațiile.

Deși ați lansat DelicioUS! de curând, câți retaileri/producători sunt înrolați în program în momentul de față?

Într-adevăr, platforma este foarte nouă. Am lansat-o pe 16 august anul acesta și deja avem un feedback foarte bun din partea partenerilor. Nu aș vrea să folosesc cuvântul „înrolat” pentru că aici nu vorbim despre un excel în care toată lumea își listează produsele. Ne dorim să lucrăm cu fiecare companie în parte și să creăm content pentru fiecare produs. Content scris, foto, video, interviuri, povești, astfel încât consumatorul să știe de ce alege să consume un vin din California, un steak de Black Angus sau o pungă de fistic. Punem accent pe calitate, pe trasabilitate, pe disponibilitate. Iar un consumator informat este un consumator loial. Proiectele Departamentului de Agricultură al Statelor Unite nu se întâmplă în vederea unei vânzări directe, chit că în orice business, acesta este scopul final. Ne dorim în primul rând să educăm publicul din România, astfel încât el să facă cele mai bune alegeri în momentul în care își dorește să se bucure de o masă de calitate, atât acasă, cât și în oraș.

Cum stă piața locală la capitolul importuri de alimente/ingrediente din SUA?

Dacă vorbim despre importuri totale de alimente/ingrediente, anul trecut România a importat puțin peste 10 miliarde de dolari. Aici vorbim atât de cereale sau alte ingrediente pentru procesare, cât și despre produse din carne, fructe, sau băuturi. Exporturile Statelor Unite către România înseamnă cam două procente din cifra de mai sus. O valoare foarte mică dacă ne comparăm cu produsele importate din țări ale Uniunii Europene. Acest lucru se datorează, bineînțeles, unui cumul de factori – de la partea logistică, la tarife mai mari și până la lipsa comunicării disponibilității pe piața din România. Aici încercăm noi să înclinăm balanța prin proiectul DelicioUS!.

Din perspectiva importurilor din Statele Unite, ce nișe/zone sunt cele mai reprezentative? Aveți anumite industrii unde sperați să crească cota celor care comercializează produse americane?

Dacă vorbim despre cele mai reprezentative importuri din Statele Unite, trebuie să spun că cea mai mare pondere în categoria materiilor prime agricole o are soia. Dacă vorbim despre produse adresate direct consumatorului, adică ceea ce promovăm pe platforma DelicioUS!, putem menționa vinurile și băuturile spirtoase, migdalele și arahidele, peștele și fructele de mare, cartoful dulce, carnea de vită. Unde sperăm să crească cota de importuri? Aș spune la carnea de vită și pește. Știm foarte clar că România are un consum foarte scăzut față de media europeană pentru aceste produse. Un român consumă în medie șapte kilograme de pește pe an față de 24 kg media europeană. Dacă vorbim despre carnea de vită, consumul este de 10% din consumul total de carne în România, față de 40% consumul din Uniunea Europeană.

Cum sperați să schimbați percepția bucătăriei americane pe plan local?

O parte din consumatori limitează bucătăria americană la fast food. Tocmai acest lucru ne dorim să îl schimbăm. Da, bucătăria americană include și conceptul de fast food. Dar este mai mult de atât. Depinde unde privești. Bucătăria americană este și un vin din California, un somon sălbatic din Alaska, un steak de Black Angus, o porție de cartofi dulci, o bere craft sau o pungă de fistic pe care o ronțăi la un film. Sunt foarte multe produse și ingrediente pe piața din România provenite din SUA pe care cei mai mulți le-au încercat deja fără să vadă țara de origine de pe etichetă. Avem un drum lung de parcurs pentru a deveni “product of choice” și suntem dedicați să ajungem acolo.

Cum vedeți evoluția industriei locale de retail & FMCG și de unde ar putea proveni creșteri pe viitor?

Ultimii aproape doi ani ne-au schimbat tuturor comportamentul, modul de cumpărare, dar ne-au făcut și mai atenți la alegerile pe care le facem. În momentul de față suntem conștienți de creșterea retailului pentru că în urma restricțiilor impuse de pandemie, multe familii au început să gătească acasă. Lucru care s-a văzut și în cifre, România ajungând pe locul șapte în Europa la creșterea retailului, cu o piață evaluată la 31 miliarde dolari anul trecut. Dacă vorbim despre logistică aș spune că o mai mare creștere poate veni din aplicațiile de delivery ale retailerilor. O perfecționare a aplicațiilor din punctul de vedere al listării produselor poate genera un consum mai mare pe diverse branduri, nelimitând astfel consumatorul la o listă predefinită de produse disponibile online. De asemenea, să nu uităm că marile orașe sunt suprasaturate de magazinele fizice, astfel că o creștere semnificativă se poate face prin retailul deschis în zonele rurale.

Grigore Horoi, Grupul Agricola: În contextul dat, nu va mai fi fezabilă o creștere a businessului de peste 10%
Grigore Horoi, Grupul Agricola: În contextul dat, nu va mai fi fezabilă o creștere a businessului de peste 10%
După ce în 2022 Grupul Agricola a atins borna de un miliard de lei cifră de afaceri, miza pentru 2023 este continuarea trendului ascendent....
DelicioUS!, prima platformă dedicată gastronomiei americane din România
DelicioUS!, prima platformă dedicată gastronomiei americane din România
DelicioUS! lansează prima platformă din România dedicată exclusiv gastronomiei americane. Proiectul își propune să intermedieze legătura...