Cum își securizează Alka un nou an de creștere în context pandemic

În acest an businessul Alka va sta sub semnul unei creșteri-record a cifrei de afaceri, bifând un plus de peste 20%. Impredictibilitatea costurilor și cea economică, dar și zona de supply chain sunt însă o provocare majoră cu care piața pleacă la drum în 2022, astfel că Ady Hirsch, CEO-ul companiei, mizează pe noi investiții pentru a securiza evoluția pozitivă, dar și pe o abordare de business actualizată. Cum își securizează Alka un nou an de creștere în context pandemic

Vă propun să începem cu un scurt bilanț al businessului pentru 2021. Care a fost cuvântul-cheie pentru Alka în acest an?   

Sunt două cuvinte cheie - strategie și sănătate. Din perspectiva pură de business, viziunea noastră spune că trebuie să știi, în linii mari, unde vrei să ajungi în viitor și cum vei ajunge acolo. Astfel, Alka are un plan strategic definit, început în 2019 până în anul 2025. În anul 2021 am continuat implementarea acestei strategii, inclusiv recuperarea anumitor gapuri din 2020. Dar fiind și un an de pandemie, lucrurile legate de sănătatea și protejarea colegilor ne-au preocupat foarte mult. Din perspectivă pur financiară, anticipăm că vom închide anul cu o creștere a cifrei de afaceri de 22%, până la 275 milioane lei. Țin să menționez că, deși anul 2020 era un an de criză pe fondul contextului pandemic, Alka a reușit să crească și atunci, continuând evoluția pozitivă din ultimii 11 ani.

Cu ce provocări v-ați confruntat în acest an și ce soluții ați găsit pentru a le depăși?

Pandemia nu a fost o surpriză anul acesta. Ce a avut un impact foarte mare a fost creșterea cu costurile de producție, majorări pe care nu le-am mai întâlnit până acum. Contextul mondial și european pun provocări esențiale asupra supply chain-ului. Dacă în trecut provocările cele mai mari au fost să creăm cerere și disponibilitate pentru produsele noastre, acum, pe lângă acestea, există provocări esențiale pentru a le produce la cantități necesare, la timp, și cu costuri predictibile. Pentru unele am găsit soluții, altele necesită investiții și există și provocări care te forțează să-ți ajustezi modul de lucru și abordarea de business.

Care au fost motoarele de creștere pentru business în 2021 și zonele care au atras cele mai importante investiții?

Snackurile sărate, o categorie în care pofta învinge creșterea prețurilor
Snackurile sărate, o categorie în care pofta învinge creșterea prețurilor
Cu o creștere susținută în valoare, dar și cu un avans moderat în volum, categoria snackurilor sărate a demonstrat reziliență în fața...
Alka, investiții de 25 mil. euro în fabrica din Ploiești și afaceri de 77 mil. euro în 2022
Alka, investiții de 25 mil. euro în fabrica din Ploiești și afaceri de 77 mil. euro în 2022
Alka Group, unul dintre cei mari jucători din industria locală de FMCG, a încheiat recent cea de-a două etapă de dezvoltare a fabricii din...

Investim în permanență în eficientizare și calitatea businessului. Am făcut asta și în acest an. Însă cea mai mare investiție o avem în derulare, cu impact anul viitor. Este vorba de extinderea fabricii din Ploiești, unde vom mări capacitatea de producție și gama de produse realizate acolo. Vorbim de o investiție de peste 10 milioane de euro, dedicată categoriei de produse coapte, sărate, care vine ca răspuns la creșterea cererii pentru aceste produse în România și peste hotare. În ceea ce privește motoarele de creștere pentru 2021, partea de produse coapte, sărate, a reprezentat cel mai important pilon, atât local, cât și la export. Pe plan local am lansat și două branduri în această categorie – Soocitzi și Meteoritzi. Am evoluat foarte bine și pe categoria de cafea out-of-home, iar brandurile Chupa Chups și Mentos, pe care le distribuim local, au crescut peste media companiei.

Ce modificări a adus contextul pandemic asupra businessului Alka și a consumatorului de snackuri din România? Menționați atât aspecte pozitive, cât și negative.

Pandemia a produs o serie de schimbări în obiceiurile și ritualurile consumatorilor de snackuri atât la nivel internațional, cât și în România. Deși s-au pierdut o serie de ocazii de consum „on the go”, consumul de snackuri s-a mutat „in home” și o mare parte dintre consumatori declară că mănâncă snackuri cel puțin la fel de mult sau mai des decât înainte de pandemie. Snackurile s-au transformat din „plăceri vinovate” în ocazii de consum în orice moment al zilei, atât între mese, dar și ca alternativă pentru mesele principale tradiționale. Bineînțeles că nu toate categoriile de snackuri sau toate formatele au evoluat la fel, cele mai afectate fiind snackurile care erau consumate înainte de pandemie cu precădere la birou, la școală sau pe drum, în ambalaje mici.

Dacă vânzările de snackuri sărate au avut o evoluție pozitivă, cum a performat divizia „dulce” a businessului Alka?

Am experimentat creșteri modeste pe zona de dulciuri, suntem însă mulțumiți de evoluție. Dacă înainte Alka era cunoscută cu preponderență pentru dulciurile din portofoliu, în ultimii ani s-a produs un echilibru între cele două divizii, care ne ajută și pe partea de sezonalitate – vânzările de dulciuri au tendința să scadă pe timpul verii, iar partea de produse sărate este mai stabilă.

Citește mai multe AICI. 

Alka Group alocă 5 mil. euro pentru investiții în acest an
Alka Group alocă 5 mil. euro pentru investiții în acest an
După un avans de 30% al cifrei de afaceri în 2022, Alka Group vizează pentru acest an afaceri de circa 470 milioane lei, estimări alimentate și...
Mihai Ciurtin, Intersnack: 2023 va fi un an în care complexitatea și provocările se vor păstra
Mihai Ciurtin, Intersnack: 2023 va fi un an în care complexitatea și provocările se vor păstra
Deși pentru multe categorii 2022 a reprezentat un blocaj, piața de snackuri sărate se numără printre privilegiații care au reușit să crească...
Snackurile sărate, o piață în creștere prin puterea inovației
Snackurile sărate, o piață în creștere prin puterea inovației
Cu un nivel anual de peste 100 de mii de tone și o valoare de mai bine de 700 milioane de euro, snackurile sărate s-au aflat pe un trend ascendent...
Ady Hirsch, Alka: 2022 este un an de vârf din perspectiva investițiilor. Depășim 15 mil. euro
Ady Hirsch, Alka: 2022 este un an de vârf din perspectiva investițiilor. Depășim 15 mil. euro
Anul acesta este unul de vârf din perspectiva investițiilor pentru Alka Group, depășind pragul de 15 milioane de euro. Cea mai mare parte din...