Ady Hirsch, CEO Alka Group: Până în 2025, businessul nostru va fi aproape dublu
Pentru producătorul Alka, 2020 va fi un nou an de dezvoltare și o parte importantă a planului de business ambițios setat pe termen mediu, anunță Ady Hirsch, CEO Alka Group. După inaugurarea unei fabrici noi în Ploiești, jud. Prahova, compania ia în calcul și achiziții de branduri pentru completarea portofoliului de produse.
Vă propun să începem cu un scurt bilanț al businessului Alka pe 2019.
2019 a fost al 9-lea an consecutiv de creștere double digit (peste 10% - n.r.) a cifrei de afaceri. Vom depăși pentru prima dată pragul de 200 de milioane de lei vânzări nete (după aplicarea discounturilor). A fost un an în care am urmat strategia setată pe termen lung, bazată pe următorii piloni: oameni, produse, mărci, teritorii acoperite și canale de vânzare. Am avut creșteri importante în toate canalele de vânzare: comerțul tradițional – acoperit în mod direct, cât și prin distribuitori –, retailul modern, benzinăriile și canalele speciale de vânzare, și segmentul out-of-home (acoperit cu brandul de cafea Stretto).
În septembrie 2019 am început producția în noua fabrică Alka din Ploiești, situată într-un parc industrial din oraș. Investiția de aproximativ 11 milioane de euro, acoperită parțial prin fonduri europene, a pornit de la nevoia de extindere a capacității de producție. În perioada 2017-2019 am investit în total peste 100 de milioane de lei în utilaje, hale noi de producție, infrastructură – toate acestea ne dau posibilitatea de a ne extinde portofoliul de produse în viitor. Acum este important să consolidăm aceste investiții. Dar, bineînțeles, acolo unde vom identifica lipsuri sau oportunități suplimentare de a dezvolta business nu vom ezita să investim – evident, cu responsabilitate financiară.
Ce trenduri de consum ați vizat cu marile lansări ale anului trecut?
Snackingul se dezvoltă foarte rapid, ceea ce creează oportunități pentru lansări de produse „single portion”. Un exemplu recent în portofoliul nostru sunt noile batoane de napolitane Alfers glazurate cu arahide sau caramel, „Dublă cronțăneală”. De asemenea, în 2019 am reintrat în categoria semințelor, după ce în 2010 am vândut brandul Nutline, lider de piață în acest segment.
Facem această mișcare în pași mărunți: portofoliul cuprinde acum un singur SKU într-un ambalaj „single portion” de 60 de grame, iar distribuția se face inițial doar în canalul tradițional de vânzare. Noul produs vine cu un ambalaj inovator și cu o poziționare high-end în categorie.
Noi întotdeauna încercăm să găsim acele zone „blue ocean” din piață, să venim cu propria abordare și cu produse care se diferențiază clar în categorie. Toortitzi este un astfel de exemplu, brandul fiind premiat la multe competiții din afara țării și reprezentând motorul de creștere la export. Mai mult, în 2019 am extins portofoliul cu Toortitzi cu ciocolată, produs ce se adresează consumatorilor mai sofisticați. Toortitzi, lansat în 2013, se află astăzi în top 3 branduri Alka Group, după valoarea vânzărilor, alături de Alfers și Prăjitura Casei.
La nivel de categorii, deoarece avem în portofoliu multe branduri, SKU-uri și categorii acoperite, suntem poziționați foarte bine pentru a fructifica oportunitățile de dezvoltare. Pe de altă parte, această diversitate ne creează un echilibru în business – deoarece este imposibil ca toate categoriile să crească în același timp.
Care sunt factorii externi cu impact major asupra businessului de producție și cu ce dificultăți vă confruntați?
Am trecut pragul de 800 de angajați per total grup, dar în continuare cea mai mare dificultate este legată de forța de muncă – atât din punct de vedere cantitativ, cât și calitativ. Fluctuația de personal este una mare.
Costurile de producție sunt în creștere din cauza salariilor, cât și din cauza prețurilor la energie care cresc enorm în fiecare an, dar numai la nivel local. Un impact negativ vine și din volatilitatea prețurilor materiilor prime (de exemplu, zahărul s-a scumpit recent cu peste 30%) și din scumpirea serviciilor, în general. În 2020 anticipez că ne vom confrunta cu aceleași dificultăți.
Pentru 2020 ce așteptări aveți privind evoluția consumului și a industriei alimentare locale?
Pentru 2020 nu mai putem prognoza o creștere mare de volume în piața locală de retail. Inflația, împreună cu prognozele economice neclare, ne determină să fim mai prudenți cu situația macroeconomică. Anul 2019 deja a dovedit asta: consumul a încetinit, comparativ cu perioada de vârf post-criză, 2015-2018.
Dar Alka va continua implementarea planurilor sale atât pe piața locală, cât și la export, ceea ce estimăm că ne va aduce o creștere double digit a businessului și în 2020, față de anul trecut. Aceasta va fi susținută de relevanța produselor și a brandurilor noastre pentru consumatori și de investiții masive în marketing și calitate.
Prioritățile strategice în noul an vor fi: dezvoltarea brandurilor, o mai bună execuție în toate canalele de vânzare, lansarea de produse noi, dar și eficientizarea costurilor și găsirea de soluții mai bune pentru provocările pieței de muncă.
Dar dacă ne uităm la următorii cinci ani, vedeți posibilă continuarea creșterii businessului în același ritm susținut?
Avem planuri strategice ambițioase pentru viitor, atât pe piața locală, cât și la export. Până în 2025 vrem aproape să dublăm businessul Alka Group. Prioritățile enumerate anterior vor fi urmărite pe termen mediu și lung, atât în România, cât și la export.
Începem să ne uităm în piață și pentru posibile preluări de branduri care să ne completeze portofoliul în categoriile existente, dar și în categorii complementare.
Pe lângă propriile produse, Alka Group distribuie și brandurile Chupa Chups și Mentos deținute de producătorul Perfetti Van Melle. Distribuția altor branduri este o direcție de dezvoltare pentru viitor, însă suntem foarte selectivi, în sensul că acestea trebuie să îndeplinească anumite condiții de relevanță în consum, volum și profitabilitate. Este firesc să se întâmple așa deoarece complexitatea foarte mare a businessului Alka generează nevoia de prioritizare.
Cum arată strategia Alka la export?
Ne dezvoltăm la nivel internațional într-un ritm foarte accelerat. În 2019 exporturile au depășit pentru prima dată cota de 10% din vânzările Alka Group, ne apropiem de un total de 40 de țări acoperite și vrem să facem primii pași și în Statele Unite, unde participăm la târguri alimentare de ceva vreme. Este o provocare foarte mare să construiești un brand pe piețele externe. Eu cred că trebuie întâi să identifici că ai o șansă cu produsele pe care le oferi, că acestea au prețul corect și că răspund nevoilor și preferințelor consumatorilor din piețele respective, apoi să te conectezi cu retaileri și distribuitori importanți și, bineînțeles, să-ți faci un plan bun, să aloci resurse și să ai răbdare. Regula este că mai întâi investești, apoi aștepți rezultatele.
România va fi însă întotdeauna principala piață de desfacere pentru compania noastră. Aici avem oportunități de vânzare mai mari, în ceea ce privește numărul de categorii, și este locul în care testăm toate produsele noi - niciodată nu ne-am dus la export cu un produs fără a ne asigura mai întâi că acesta are succes pe piața locală.