Carrefour face pasul de la hypermarket la magazinul hiperconectat

Carrefour a intrat în istoria retailului drept cel care a dat naștere hypermarketului pe plan european, în 1963, în Franța. Jumătate de secol mai târziu, în era internetului și a smartphone-ului, retailerul a lansat un nou concept: hypermarketul conectat. 

Situat în centru comercial modern Qwartz dintr-o suburbie a Parisului cu circa 24.000 de locuitori, Villeneuve-la-Garenne, noul magazin este înțesat de ecrane tactile de toate dimensiunile – de la tablete la ecrane de dimensiuni uriașe, de înălțimea unui perete. La tot pasul sunt mesaje care îndeamnă cumpărătorul să apeleze la bornele interactive de la capetele de raft pentru a-i simplifica procesul de cumpărare. De exemplu, la raionul de vinuri există o tabletă-somelier care îi promite consumatorului găsirea vinului preferat la raft în 30 de secunde. La raionul de produse textile există oglinda virtuală care îți face o proiecție 360 de grade a corpului tău cu îmbrăcămintea pe care vrei să o probezi, fără a fi nevoie să îmbraci efectiv haina aleasă. Experiența hi-tech este completată de ecranele LCD de dimensiuni mari care difuzează clip-uri publicitare animate, imposibil de ignorat de către cei care trec pe lângă ele.

Un magazin de 11.000 mp dotat cu GPS

Dar poate cea mai neașteptată experiență oferită cumpărătorului de către magazinul hiperconectat creat de Carrefour este localizarea produselor în interiorul spațiului de vânzare cu un software similar GPS-ului. Cele 55.000 de produse din sortimentația hypermarketului au etichete electronice care utilizează tehnologia NFC (near field communication, comunicare la distanțe mici – trad.). Practic, aceasta înlocuiește clasicul cod de bare: în locul scanării acestuia, este nevoie de un dispozitiv special capabil să capteze semnalele radio emise de noile etichete, dezvoltate de furnizorul suedez de soluții IT Pricer.

Pentru a accesa serviciul de geolocalizare a produselor, cumpărătorii trebuie să descarce pe propriul telefonul mobil sau tabletă aplicația „C-where” dezvoltată de hypermarket pentru sistemele Android și iOS. Mai mult, aplicația poate crea traseul clientului în magazin prin accesarea listei de cumpărături a acestuia creionate fie de acasă, fie pe loc în magazin, utilizând internetul wi-fi oferit gratuit de unitatea comercială. Aplicația are și alte funcționalități: ea permite clientului să scaneze produsul luat din raft pentru a afla toate caracteristicile acestuia, cât și pentru a găsi promoțiile active pentru articolul respectiv și lista toate ingredientele anumitor rețete cu produsul respectiv selectate de Carrefour (dacă ne referim la un aliment). Bineînțeles, pentru fiecare SKU este integrată și funcția de feed-back, prin care se oferă clienților posibilitatea de a da “like” produsului preferat, recomandările fiind afișate pe o rețea de socializare legată de aplicația „C-where”.

Layout îmbunătățit

Magazinul hiperconectat al Carrefour vine și cu elemente îmbunătățite de layout și sortimentație. Magazinul este dispus pe două nivele: la parter, spațiul este amenajat în așa fel încât să ducă cu gândul la o piață cu alimente proaspete acoperită, accentul fiind pus pe oferta de legume și fructe, precum și pe raioanele noi de preparare la fața locului a unor rețete din bucătăria internațională: tapas, paste proaspete, foccacia. La acestea se adaugă binecunoscutele preparate asiatice sushi, precum și o selecție generoasă de fructe uscate și fructe exotice proaspete. La etaj sunt amplasate în principal raioanele de produse de folosință îndelungată: electrocasnice, articole pentru casă, cărți, dispozitive hi-tech, echipamente pentru telefoane, dar și raionul de textile – acesta din urmă ocupă chiar o suprafață foarte mare, de 1.200 de metri pătrați. Până acum, magazinul nu oferă clienților săi posibilitatea de a plasa comenzi online – ceea ce ar fi un serviciu complementar firesc pentru acest tip de comerț – însă persoanele din conducerea hypermarketului au declarat presei că iau în calcul o investiție în realizarea unui Drive în locația respectivă.

Belgia, următoarea țară pe lista experimentelor Carrefour?

Recent, publicația belgiană de retail FMCG Gondola a anunțat că retailerul Carrefour va deschide un “hypermarket al viitorului” în țara respectivă. Potrivit aceleiași surse, ar fi vorba de un proiect la care au lucrat mai mult de 500 de experți din mai multe domenii și o echipă dedicată din Carrefour formată din 10 oameni, iar lansarea oficială ar urma să se realizeze în toamna lui 2015. Locația noului magazin este, pentru moment, confidențială. Reprezentanții Carrefour nu au precizat însă, până în acest moment, dacă proiectul din Belgia este doar o replică al celui din Franța.

Un lucru este cert: “Mai mult ca niciodată, hypermarketul viitorului va avea ca focus principal clientul. Asta își dorește și Carrefour Belgia: să creeze legături între clienți, angajați și parteneri, o relație care are la bază pasiunea pentru cumpărături”, au declarat reprezentanții companiei pe acest subiect. Ei au vorbit, de asemenea, și despre pilonii pe care se construiește “hypermarketul viitorului”, în viziunea Carrefour:

  •  o experiență de cumpărare modernă
  •  prezența digitalului în actul de cumpărare
  •  o ofertă largă de produse
  •  servicii inovative
  •  un mediu de cumpărături contemporan și simplist, ușor de navigat
  •  prețuri mici și promoții competitive
  •  o abordare sustenabilă pentru retailul alimentar

Anunțul acestui proiect nu este decât următorul pas din transformarea pe care compania și-o dorește pentru magazinele sale. În Belgia, spre exemplu, compania tocmai a finalizat în septembrie anul trecut procesul de transformare a hypermarketurilor din rețea. Vorbim de o perioadă de 4 ani, timp în care Carrefour a modernizat 44 de hypermarketuri, și o investiție cumulată de circa 150 de milioane de euro.
 

Cum schimbă Lidl faţa retailului
Cum schimbă Lidl faţa retailului
Văzut mult timp ca o reţea de hard discount, retailerul german Lidl trece printr-o perioadă de schimbări, avansând o noua ecuaţie între...
Tymbark îşi întăreşte poziția pe dulciuri și snacks cu trei branduri noi
Tymbark îşi întăreşte poziția pe dulciuri și snacks cu trei branduri noi
Tymbark Maspex România a lansat recent mai multe game de produse pe segmentele crackers, prăjituri ambalate şi biscuiţi sub brandurile Hatz,...
Penny Market optimizează formatul de magazin urban
Penny Market optimizează formatul de magazin urban
În 20 februarie, Penny Market Luică (București, str. Luică 62 – 64) își redeschide porțile cu un format îmbunătățit‚ adaptat nevoilor...
Cum a ajuns Nutline un brand internaţional
Cum a ajuns Nutline un brand internaţional
Lider pe piaţa seminţelor din România, brandul Nutline a fost lansat de Intersnack în Germania, ca motor de creştere al companiei pe unul...