Vincent Rochefort, Carrefour: „În România mai avem loc pentru a scrie istorie pe segmentul de proximitate”
În urmă cu trei ani, Carrefour România lua decizia de a-și orienta expansiunea în proximitate în cele mai importante zece orașe din România. Planurile se mențin, însă între timp, retailerul și-a setat ca target o dezvoltare accelerată la nivel național, fără să ignore orașele de dimensiuni mai mici. În plus, anul acesta vom asista și la alte mișcări interesante într-un segment de piață care rămâne ofertant, susține Vincent Rochefort, Director de Proximitate Carrefour România.
V-ați alăturat echipei Carrefour din România în urmă cu trei ani, misiunea dvs. fiind aceea de a maximiza rezultatele pe segmentul de proximitate. Vorbim despre un obiectiv atins?
Într-adevăr, la nivel de grup sunt recunoscut ca fiind un expert în zona de franciză, iar extinderea rețelei de magazine în franciză a fost încă de la începutul mandatului meu o prioritate. Pentru a dezvolta însă acest segment de business a fost nevoie de timp. Dacă obiectivul este să câștigi pe termen scurt și să ai o colaborare în care focusul nu este pe valoare adăugată și câștig de ambele părți, nu poți dezvolta un business sustenabil.
Acum doi ani, Carrefoura creat G6, un concept comun la nivelul Europei, obiectivul fiind acela de a consolida markerii de proximitate cu un magazin inteligent, care poate fi modulat în funcție de oportunitățile fiecărei locații. Vorbim despre trei tipuri de magazine, gândite în funcție de misiunile de cumpărare: ”on the go” – magazine mai mici poziționate în zona cu trafic ridicat și pentru consum spontan, ”urban rezidențial” – unități cu o ofertă mai generoasă, spațiu de vânzare mai mare (250-400 de mp) și implicit cumpărături mai semnificative și ”rural” - o zonă pe care noi nu o acoperim încă foarte bine.
Concret, cum arată bilanțul pentru această perioadă?
Am încheiat anul 2021 cu 108 magazine de proximitate sub brandurile Express Green, Express Orange și Contact care, așa cum vă spuneam, sunt organizate pe trei clustere. 75% din rețea sunt magazinele rezidențiale. Acestea reprezintă un segment de business pe care am început să-l dezvoltăm acum trei ani, cu focus pe orașele mari: București, Brașov, Cluj-Napoca, Iași. Magazinele ”on the go” sau ”pasaj”, așa cum le denumim intern, sunt în zonele de trafic, cum ar fi în proximitatea zonelor de birouri sau școli. În cazul acestor magazine, jumătate din vânzări sunt generate de clienții care nu locuiesc în apropierea locațiilor. Cât despre magazinele rurale, rețeaua a trecut printr-un proces dche regândire, astfel că în prezent mai operăm doar două unități sub brandul Contact.
Citește și: Carrefour România intră în benzinăriile Rompetrol cu brandul Express
A fost 2021 un an bun pentru formatul de proximitate?
Atât din punct de vedere financiar, cât și din perspectiva expansiunii, 2021 a fost un an bun. Astfel, anul trecut am înregistrat un avans de 3% în termeni de creștere organică, în timp ce la nivel total pe acest format avansul a fost de 8% versus 2020. În ceea ce privește expansiunea, anul trecut am deschis 23 de magazine, dintre care trei în franciză. Deși proximitatea a fost pe val în ultimii doi ani, un pilon al rețelei de proximitate este reprezentat de magazinele de tip pasaj, care au avut de suferit din prisma frecvenței de cumpărare. Impactul cel mai mare s-a resimțit în magazine din zonele de birouri, însă din fericire operăm doar cinci locații de acest tip astfel că șocul nu a fost foarte mare, mai ales că ne-am adaptat programul de funcționare și am ales să deschidem magazinele mai devreme.
Dincolo de adaptarea programului, cum a arătat strategia de minimizare a impactului pandemiei? Ce alte schimbări ați implementat?
Am relansat promoțiile în formatul de proximitate, decizie pe care am luat-o după ce în urmă cu trei ani am decis că interesul pe zona de promoții este în principal în canalul de hypermarket. Astfel, începând cu primăvara anului trecut, avem în fiecare săptămână articole la promoție în magazinele de proximitate și am luat această decizie pentru că da, cumpărătorii caută un preț bun și în proximitate. În plus, am dezvoltat gama de produse locale, în special pe categoriile de legume și fructe, dar și în zona de produse proprii Drag de România, unde avem listate circa 70% din totalul de 80 de SKU-uri sub acest brand, dar și zona de vinuri. Produsele marcă proprie sunt un pilon pentru Carrefour și doar în magazinele de proximitate 10-12% din sortimentație este dedicată acestor produse. Și o altă zonă pe care am dezvoltat-o este cea de produse bio, care reprezintă 5% din totalul sortimentației.
Care sunt cele mai importante schimbări pe care le-ați remarcat la nivel de comportament de achiziție?
Frecvența vizitelor în magazine a crescut prin comparație cu anul precedent, însă evoluția ascendentă a fost susținută de avantajul proximității. În fiecare zi, avem între 500 și 3.000 de clienți per magazin. Dacă ne raportam la coșul de cumpărături, valoarea a fost relativ stabilă. În medie, valoarea coșului de cumpărături în magazinele de proximitate este de 25 de lei, însă această valoare depinde și de zona în care este amplasat magazinul.
Citește mai multe AICI.