Plan de business ambițios pentru Aqua Carpatica în următorii 5 ani
Dacă în prezent vânzările înregistrate de brandul Aqua Carpatica aduc anual în contul producătorului Carpathian Springs circa 90 de milioane de euro, tranzacția cu PepsiCo va mări ritmul de dezvoltare în următorii cinci ani, iar ponderea exporturilor va urca la o treime din cifra de afaceri, a spus pentru Progresiv Jean Valvis.
“Aqua Carpatica nu este de vânzare integral, rămâne moștenire copiilor mei. Sunt recunoscător celor de la PepsiCo că au avut încredere în acest business. Este prima dată când o multinațională acceptă să fie minoritară, fără opțiunea de a deveni majoritară. Ei își pot crește, dacă doresc la un moment dat, participația prin bursă. Este un model de business echilibrat, corect și respectuos. Am făcut acest deal pentru că este un beneficiu în toate direcțiile, la toate nivelurile. E bun pentru brandul Aqua Carpatica pentru că folosim puterea PepsiCo, este bun pentru imaginea țării, este bine pentru finanțele statului român, este bine pentru conceptul România, patria apelor minerale, este bine pentru colectivul Aqua Carpatica pentru că se va completa cu know-how-ul unei multinaționale și bine pentru consumatorii din toată lumea. Tranzacția aceasta a fost o soluție managerială sustenabilă”, a afirmat Jean Valvis.
Negocierile pentru acest acord strategic au început în luna mai 2020, antreprenorul propunând două condiții pentru demararea discuțiilor – păstrarea statutului de acționar majoritar și plasarea Aqua Carpatica în portofoliul de branduri premium ale PepsiCo. După aproape doi ani de discuții, 20% din acțiunile Carpathian Springs, compania care produce brandul Aqua Carpatica, au intrat în posesia PepsiCo, un gigant cu vânzări de peste 70 miliarde de euro anual.
„Ce urmează pentru Aqua Carpatica este parte a tranzacției. Există o listă de priorități cu țările în care ne vom lansa, diversificarea ambalajelor, crearea noilor categorii de produse. Este vorba de un business plan pe cinci ani aprobat. Pe lista de priorități este o prezență puternică pe piețele din Germania și China, alături de toate acele țări în care PepsiCo este dezvoltată. Mizăm pe un portofoliu foarte diversificat de produse, pentru toate gusturile și toate profilurile de consumatori”, a precizat Jean Valvis.
Investiție într-o nouă fabrică pentru Aqua Carpatica
În prezent, fabrica Aqua Carpatica din Vatra Dornei are o capacitate maximă de 500-550 de milioane de litri anual, vânzările situându-se momentan în jurul a 400 de milioane de litri. Pentru a susține însă dezvoltarea accelerată la export planurile vizează construcția unei a doua unități de producție, ale cărei lucrări vor începe în 2024. Vorbim de o investiție de până la 15 milioane de euro, pentru un ritm de creștere al vânzărilor de peste 20% anual.
“În acest moment, exportul este undeva la 6-7% din vânzări și țintim 33-35%. După cinci ani vrem ca exporturile să devină o treime din cifra noastră de afaceri. Depinde și de contextul economic mondial. Vă dau un exemplu: costurile de transport s-au triplat în ultimul an, odată cu războiul din Ucraina. O parte o plătește consumatorul, o parte o luăm din profitabilitate pentru a ne securiza busineesul”, a mai spus antreprenorul.
Anul acesta va marca o nouă mișcare interesantă pentru Aqua Carpatica, brandul pregătind listarea pe o nouă categorie – cea a apelor cu arome – cu extensia de brand Aqua Carpatica Flavours. Noile produse urmează să fie listate în retail în circa două luni.
Citiți și: Partea plină a paharului pentru Aqua Carpatica
Aqua Carpatica a fost lansată în 2010, iar după patru ani a devenit cel mai bine vândut brand de apă minerală plată din România. Doi ani mai târziu, în 2016, a fost listat pe 16 piețe externe, acesta fiind și momentul în care brandul depășea pragul de vânzări de 40 de milioane de euro. După acești primi pași în direcția exporturilor, ritmul de creștere a fost unul vertiginos, evoluție care a atras după sine o majorare de patru ori a capacității de îmbuteliere. Această mișcare a permis companiei să susțină atât piața internă – unde vânzările creșteau double digit –, cât și exporturile în Statele Unite ale Americii, Marea Britanie, UAE, China, Japonia, Israel, Germania, Australia, Spania și Rusia. Portofoliul Aqua Carpatica oferă o gamă largă de produse în toate formele de ambalaj (sticlă, PET și doze de aluminiu).
Jean Valvis urmează să păstreze controlul companiei și funcțiile executive, strategie diferită de momentul 2002 când a vândut integral brandul de apă minerală Dorna către gigantul Coca-Cola, într-o tranzacție estimată la momentul respectiv la 40 de milioane de euro. De numele său se leagă și brandul La Dorna, pe care Jean Valvis l-a vândut în 2008 către gigantul francez Lactalis, în prezent liderul pieței locale de lactate.
Potrivit ultimelor date financiare, compania Carpathian Springs a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 333 milioane lei (68 milioane euro), în creștere cu 20% față de 2020, respectiv un profit net mai mare cu 14%, de 47 milioane lei (circa 10 milioane euro).
PepsiCo a generat venituri nete de peste 70 de miliarde de dolari în 2021 cu un portofoliu care include mărci precum Lay's, Doritos, Cheetos, Gatorade, Pepsi-Cola, Mountain Dew, Quaker şi SodaStream.