Marco Giudici, Lidl: Vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii șase ani

Raportat la evoluția Lidl România de până acum și la planurile de viitor ale companiei, Marco Giudici, CEO-ul companiei, descrie România ca fiind o piață deschisă, dinamică și în continuare cu un mare potențial de dezvoltare. Drept urmare, retailerul are planuri ambițioase, ținta fiind deschiderea a circa 200 de magazine în următorii șase ani. Marco Giudici, Lidl: Vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii șase ani

Cum vedeți piața locală de retail dacă vă raportați la evoluția Lidl de la momentul intrării pe piață și până acum?
Raportat la evoluția noastră de până acum și la planurile noastre de viitor, vedem o piață în creștere, care încă ne permite să învățăm din fiecare oportunitate și să continuăm să ne dezvoltăm modelul de business. Evoluția pe care a avut-o piața de retail a fost una firească, căci România este o piață deschisă, dinamică și în continuare cu un mare potențial de dezvoltare. România a înregistrat progrese impresionante în ceea ce privește performanțele economice în ultimele două decenii, pe măsură ce integrarea în Uniunea Europeană a contribuit la accelerarea creșterii veniturilor și îmi doresc foarte mult ca România să rămână în continuare pe acest trend.

Ce s-a schimbat ireversibil în acești ani și de unde a venit cel mai mare plus pentru industrie?
Din punctul meu de vedere, un plus foarte mare pentru industrie a venit din produsele marcă proprie. Conform unui studiu GfK pe care îl citeam recent, valoarea produselor private label s-a dublat față de acum 10 ani, ceea ce nu poate decât să confirme contribuția pe care modelul nostru de business a avut-o și încă o are în piața locală de retail. Apetența consumatorilor și încrederea pe care o au în aceste produse este o schimbare ireversibilă – conform unui studiu intern, atitudinea clienților români față de mărcile proprii este una foarte bună: românii cred, într-o proporție mult mai mare decât media Europei Centrale, că marcile proprii sunt la fel sau chiar superioare din punct de vedere calitativ produselor de brand și că oferă un raport calitate preț mai bun.
Totodată, ireversibil este modul în care a evoluat atenția clientului român la calitatea produselor. Acesta este mult mai atent, din ce în ce mai informat și mai conștient de alegerile pe care le face atunci când vine vorba de produse.

Care sunt cuvintele cheie pe care le-ati folosi pentru a descrie piața de retail în 2024 versus 2010?
În 2024 piața este mult mai competitivă, atât din perspectiva prețului produsului, cât și a calitatății acestuia, față de 2010. Totodată, în 2010 aveam o piața marcată de criza financiară adusă de anul 2008, în 2024 avem o piață în creștere, orientată către Vest.

Care au fost cele mai mari provocări întâlnite în ultimii cinci ani și cum ați încercat să transformați aceste provocări în oportunități de creștere pentru business?
Dacă despre pandemie și războiul din Ucraina - două evenimente neprevăzute, de o importanță majoră, care au reformat businessuri și care da, într-adevăr, au fost printre cele mai mari provocări, am tot discutat de-a lungul acestor ani, aș vrea ca de data aceasta să mă refer la o altă provocare, la care nu putem răspunde singuri.

Provocarea vine din lanțul de aprovizionare românesc. Există mult loc de dezvoltare sustenabilă în ceea ce privește procesarea alimentelor la nivel autohton. Ne dorim să avem la raft cât mai multe produse care urmăresc un lanț de producție și procesare 100% românesc și care îndeplinesc toate standardele Lidl de calitate și sustenabilitate. Suntem convinși că este o provocare la care noi, împreună cu întreaga industrie alimentară trebuie să răspundem, și că, odată ce se va întâmpla acest lucru, va deveni o oportunitate de creștere pentru economia românească. Și mai văd o provocare majoră: forța de muncă în scădere numeric și pe care trebuie să facem eforturi să o ținem acasă și, mai mult decât atât, să o readucem acasă din diaspora. Pentru noi, Lidl, în particular acesta este un obiectiv foarte important în contextul în care vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii 6 ani.

A fost pandemia un punct de cotitură pentru piața de retail și în ce zone ale businessului a avut cel mai mare impact?
Cu siguranță a fost un punct de cotitură, iar impactul în business s-a resimțit în toate ariile – nu numai în ceea ce privește echipa din magazine, care a făcut parte din linia întâi și care a demonstrat o reziliență extraordinară, ci și pe întreg lanțul de aprovizionare, care a fost afectat și care ne-a făcut să devenim creativi și flexibili pentru a asigura disponibilitatea la raft a produselor de care clienții noștri aveau nevoie.

Cum a transformat digitalizarea forțată industria de retail și cât de importantă devine digitalizarea dacă vorbim despre viitor?
Pentru Lidl digitalizarea ocupă un loc important în strategia de business și mă gândesc în primul rând la aspectele care influențează direct experiența cumpărătorului – cum ar fi aplicația de loializare Lidl Plus sau casele self check out. Apoi, vorbim și de acele procese din spate, care ne ajută pe noi să fim mai eficienți și să răspundem cât mai corect și mai rapid la dorințele clienților noștri: procese de gestiune a stocurilor sau pentru comandat marfă, platforme prin care furnizorii noștri își înregistrează și își programează livrările în depozitele noastre și nu numai – toate această digitalizare ne oferă predictibilitate și eficientizare, un factori esențiali în bunul mers al unui business.

Ce trenduri vor dicta dinamica pieței de retail&FMCG în România, în următorii 5 de ani?
Simplitatea în experiența de cumpărare: clienții vor o experiență de cumpărare cât mai simplă, ușoară, eficientă. De exemplu, își doresc să aibă locuri de parcare, să aibă posibilitatea să aleagă între case self checkout sau convenționale, să aibă posibilitatea să returneze ambalajele simplu și rapid în același loc în care își fac și cumpărăturile sau să aibă un traseu ușor de parcurs în magazin.
Orientarea către preț: clienții își planifică mai atent bugetul de cumpărături, sunt din ce în ce mai atenți la raportul calitate preț, de unde și reoreintarea lor către produse marcă proprie.
Diversitatea dietelor consumatorilor: există un interes în creștere pentru produse care încurajează o dietă cât mai echilibrată, așa că trenduri ca high protein, light, veggie/vegan, sugar/salz reduction se reflectă deja în produsele pe care clienții le aleg, chiar dacă segmentul este abia la început în România.
Sustenabilitatea: atât sourcing-ul responsabil de materii prime, cât și reducerea impactului negativ asupra mediului pe care îl au ambalajele produselor vor fi 2 factori din ce în ce mai importanți în procesul de cumpărare.

Cum arată cumpărătorul de astăzi și cum se văd schimbările acestuia în contextul dezvoltării magazinului viitorului?
Monitorizăm constant comportamentul de cumpărare al românilor și am remarcat patru schimbări importante: clientul planifică mai atent cheltuielile pentru cumpărături, se orientează către produse mai accesibile ca preț, are o deschidere aproape totală către mărci proprii și vrea să petreacă un timp cât mai scurt la cumpărături.

5 cuvinte care vor defini viitorul pieței de retail în România.
Inovație, loializare, marcă privată, sustenabilitate și respect pt angajați.

Silvia Sticlea, Nestlé România: Tabloul complex al consumatorului român ne obligă la foarte multă inovație
Silvia Sticlea, Nestlé România: Tabloul complex al consumatorului român ne obligă la foarte multă inovație
Pe o piață în continuă schimbare, Nestlé România pariază pe cartea adaptabilității, pregătindu-se întotdeauna cu mai multe scenarii pentru...
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la...
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Viitorul cash&carry este reprezentat de dezvoltarea multicanal, cu procese integrate și automatizate, consideră Adrian Ariciu, CEO METRO...
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Pe o piață cu o dinamică precum cea a retailului și a bunurilor de larg consum orientarea spre inovație, calitatea produselor oferite și...