Investițiile în expansiune, planul La Cocoș pentru 2024
În ciuda faptului că retailul independent continuă să piardă teren în fața marilor rețele internaționale, există antreprenori locali care se încăpățânează să demonstreze că poți rămâne relevant cât timp îți setezi obiective realiste și faci o alocare corectă a resurselor. Acesta este modelul La Cocoș, primul jucător independent care a ajuns la aproape un miliard de lei cifră de afaceri în 2023, cu doar trei magazine ce operează pe o suprafață de aproximativ 27.000 metri pătrați. Planurile nu se opresc însă aici, spune Iulian Nica, fondatorul rețelei.
Anul 2023 a fost unul provocator pentru piața locală de retail, având în vedere contextul inflaționist care a modificat comportamentele de consum și a pus o presiune suplimentară pe bugetele personale. Sunt însă retaileri ce au reușit să depășească provocările. „După aproape un deceniu de experiență acumulată pe piața locală de retail, timp în care am deschis cele trei magazine care astăzi operează pe o suprafață totală de aproximativ 27.000 de metri pătrați, conceptul La Cocoș devine primul retailer independent din România care s-a apropiat de cifra de afaceri de 1 miliard de lei în anul 2023, mai exact 974,29 milioane lei. Cu toate acestea, cota noastră de piață este una foarte mică, reprezentând aproximativ 0,8% din totalul cifrei de afaceri realizate de retailul alimentar din țara noastră”, explică Iulian Nica, fondatorul companiei care, începând cu anul 2021, ocupă poziția de lider în topul celor mai mari jucători independenți din retailul românesc.
Piloni de dezvoltare pentru businessul La Cocoș
Ce a stat la baza performanței înregistrate de businessul La Cocoș și a plusului de 40% la nivelul cifrei de afaceri înregistrate în 2023? În primul rând, setarea unor obiective realiste în raport cu piața de retail, măsurarea indicatorilor în raport cu planul inițial, readaptarea și alocarea corectă a resurselor, implicarea echipei în procesul decizional, respectarea regulilor pe care se bazează conceptul La Cocoș și, nu în ultimul rând, politica de prețuri aplicată în companie. „Politica noastră de prețuri este cunoscută sub numele «Biblia Cocoș», de la care nu te poți abate. Nu aș spune că suntem un format de magazin de tip hard discount, mai degrabă aș spune că suntem un model diferit față de ceea ce exista pe piață până la apariția noastră. Modelul nostru ar trebui să fie înregistrat în cărțile de retail ale comerțului din România ca cel mai nou format de magazin, gestionat de aproximativ 730 de colegi în cele trei magazine, având suprafețe mari și oferind spre vânzare cele mai cunoscute produse la cele mai bune prețuri, investind în permanență în modernizarea conceptului, fără a renunța la personal sau a alege produse no name sau private label. 95% din produsele vândute fac parte din cele mai cunoscute și vândute produse din piață”, explică Iulian Nica.
Magazinele La Cocoș se remarcă prin vânzarea unui număr restrâns de produse în raport cu suprafața de vânzare, aproximativ 11.000 de SKU-uri, cele mai vândute din fiecare categorie, și oferă clienților două sau trei prețuri de vânzare pentru fiecare produs, în funcție de cantitatea cumpărată. Și chiar dacă la prima vedere poate părea un concept de magazin ales în special de revânzători, în realitate raportul este inversat. Mare parte dintre clienții La Cocoș sunt consumatori finali atrași de politica de preț adoptată de retailer, de spațiul generos de vânzare și de faptul că la raft găsesc branduri cunoscute. Numai în cazul celui de-al doilea magazin din Ploiești, suprafața de vânzare ajunge la 13.000 de metri pătrați.
„Am extins treptat suprafața magazinelor noastre. Am deschis primul magazin La Cocoș în 2014 în Ploiești și avea o suprafață de cinci sute de metri pătrați. Până la finalul anului 2018, am extins locația până la 4750 metri pătrați. A urmat locația din București, inaugurată în noiembrie 2020 în locul Carrefour Vitantis, iar în 2023 am deschis al doilea magazin din Ploiești, pe o suprafață de 13.000 metri pătrați. De altfel, deschiderea oficială a celui de-al doilea magazin din Ploiești a reprezentat o provocare semnificativă, acesta fiind cel mai mare magazin cu capital 100% românesc”, spune antreprenorul.
Așteptări pentru 2024
Dacă până acum marele semn de întrebare era legat de evoluția inflației, 2024 va veni cu o nouă serie de provocări din cauza modificărilor fiscale. În aceste condiții, fondatorul La Cocoș consideră că este destul de dificil de anticipat direcția în care se va îndrepta comerțul, atât din punctul de vedere al accesibilității, cât și din punctul de vedere al volumului și valorii.
„Dincolo de planurile pe care le avem, evoluția comerțului local depinde foarte mult de contextul economic din țară, de creșterea nivelului de salarizare, de factorii externi de la granițele țării, de influențele geopolitice la nivel mondial în ceea ce privește creșterea sau scăderea prețurilor la materiile prime, precum și de prețul petrolului. Sunt foarte mulți factori care influențează uneori imprevizibil direcția în care se va îndrepta consumul. Pentru noi, comercianții independenți, vor conta foarte mult și deciziile pe care le vor lua rețelele internaționale în ceea ce privește menținerea ritmului de deschidere a magazinelor noi atât în proximitate, cât și prin intrarea în complexurile comerciale sau în locații dedicate. În acest context, există și o necunoscută. Câte din totalul magazinelor deținute de IKA sunt neproductive? Cât timp vor mai rămâne deschise unitățile neproductive? Care dintre rețele va începe închiderea unităților neproductive așa cum a făcut cora chiar înainte de preluarea de către Carrefour? Cât timp vor mai menține locațiile deschise doar pentru a avea o prezență în zonă? Toate acestea, într-un context în care, începând cu 2024, va intra în vigoare și impozitul de 1% pe cifra de afaceri”, consideră Iulian Nica.
Lupta pentru fidelizarea clienților și pentru atragerea unora noi de la competitorii din piață va fi una importantă și în acest an, în condițiile în care scumpirile rămân un indicator de actualitate pentru bugetele de achiziții ale clienților, care pot fi reduse de la o lună la alta. Și cu cât crește prezența geografică, cu atât poate crește și traficul de clienți. Drept urmare, planurile La Cocoș prevăd deschiderea a încă cinci locații până la finalul anului 2025, două dintre ele doar în acest an.
„Lista noastră de priorități este scurtă. După un an bun, cum a fost 2023, și după previziuni pentru un an și mai bun, cum credem că va fi 2024, putem spune că nevoia de resurse financiare pentru a deschide o locație nouă poate fi generată de modelul nostru de afacere într-o perioadă de nouă până la 12 luni de activitate. Astfel, pentru acest an avem în plan să deschidem cel puțin două magazine noi, unul până cel târziu în august sau septembrie, și va fi susținut financiar printr-o creditare bancară, iar celălalt, în noiembrie sau decembrie. Acesta va fi susținut de profitul generat de vânzările pe care le-am previzionat pentru acest an. La nivel de investiții pentru acestea, am previzionat aproximativ 11 milioane de euro. În acest buget am inclus atât CAPEX-ul, OPEX-ul, cât și capitalul de lucru pentru ambele magazine”, explică Iulian Nica.
Cât despre 2025, retailerul are planificată deschiderea a încă trei noi locații. Toate cele cinci magazine care urmează să fie deschise vor avea suprafețe de vânzare medii de aproximativ 10.000 de metri pătrați fiecare. Pentru operarea lor, compania va angaja aproximativ 1.200 de persoane care vor contribui la dezvoltarea rețelei de magazine La Cocoș. Fondatorul rețelei consideră că cea mai bună oportunitate constă întotdeauna în elaborarea unui plan împreună cu echipa de top management, un plan pe care să-l adaptezi la fiecare etapă de analiză pe care trebuie să o realizezi pentru a fi sigur că direcția în care te îndrepți este cea pe care ați stabilit-o împreună.
„Scenariul de business pentru anul 2024 nu cred că va fi lipsit de provocări. Ar trebui să ne așteptăm la o stagnare sau la o scădere a consumului cu câteva procente. Depinde foarte mult și de economia țării, de cât de mult va ține șomajul la cote minime și cât de mult vor crește salariile în acest an. Însă retailul rămâne un sector rezilient, așa cum a demonstrat și în pandemie”, consideră fondatorul La Cocoș.