Ferenc Szecskó, FrieslandCampina România: De la începutul anului am schimbat două scenarii de business. Nu am bugetat însă scădere pentru 2023

De la începutul anului și până în prezent FrieslandCampina România, producătorul Napolact, a trecut prin două scenarii de business ca urmare a contextului inflaționist, însă 2023 va rămâne sub semnul creșterii pentru compania de lactate, crede Ferenc Szecskó, CEO-ul FrieslandCampina România. Ferenc Szecskó, FrieslandCampina România: De la începutul anului am schimbat două scenarii de business. Nu am bugetat însă scădere pentru 2023

Unul din obiectivele anului trecut a fost atingerea pragului de afaceri de 100 milioane de euro. Ați reușit să îl atingeți și ce elemente au susținut această evoluție?

Am reușit să bifăm acest obiectiv, chiar mai mult l-am depășit. 2022 nu a fost un an ușor, prin urmare acest obiectiv nu a fost ușor de atins. Nu voi ascunde faptul că o mare parte din această evoluție a fost susținută de inflație. Ne uităm la 2023 și în viitor, continuăm să investim în business pentru că strategia noastră a rămas neschimbată.

Vom vedea o încetinire a ritmului de creștere în acest an? Vă așteptați la o scădere a cifrei de afaceri?

Nu ne-am bugetat scădere pentru 2023, deși inflația rămâne în prim plan. Vorbim de o moderare a ritmului inflaționist, dar după primul trimestru pot spune că inflația este în continuare prezentă. Ne propunem să continuăm să creștem, iar Napolact este motorul. Anul trecut am intrat în categoria de cașcaval cu brandul Napolact, continuăm să creștem pe această categorie, pe telemea. Am început să lucrăm cu scenarii, iar de la începutul anului am schimbat două scenarii. Suntem deja la al treilea scenariu. Impredictibilitatea ne afectează operațiunile.

Cum a debutat anul 2023 dacă luăm în considerare aceste modificări de scenarii de business operate?

Primele semnale au apărut încă din ianuarie și am asistat la o scădere accentuată a volumelor. Consumatorii au devenit mai prudenți și cheltuiesc mai puțin, sunt mult mai selectivi. Și nu mă refer doar la produsele lactate, ci la consum în general. Scăderea volumelor a reprezentat principala provocare, ne place să ne gândim că este doar o tendință trecătoare. Sub acest context s-ar putea să fim nevoiți să amânăm unele investiții, dar și un ritm mai lent al inovațiilor, care nu va afecta însă brandul Napolact.

Care sunt principalele trenduri în piața lactatelor în acest moment? Este vizibil fenomenul de downtrading?

Downtradingul este unul dintre trendurile pe care le experimentăm în această perioadă. Cu toate acestea nu ne-am schimbat strategia, rămânem focusați pe brand. Pentru noi private label reprezintă doar o colaborare punctuală. Ponderea mărcilor private nu este una importantă în total business. Napolact va rămâne alegerea noastră strategică. Ne vom focusa pe brand, Napolact se regăsește în top 10 branduri pe lactate. Nu vom compromite niciodată acest brand. Targetul nostru este să fim numărul 1 sau 2 în fiecare categorie în care activăm.

Există o ”luptă” între Friesland și retailerii pe subiectul brand versus private label? Există un conflict acolo?

Câteodată este vorba de strategii diferite. În cazul Napolact vorbim de un brand de succes, ceea ce reprezintă un atu în negocierile cu retailerii. Nu pot vorbi în numele retailerilor, însă cea mai bună dovadă este că puteți găsi brandul Napolact în orice magazin ați merge, fie că vorbim de retailul modern sau tradițional. Producem private label pentru toți acei retaileri cu care găsim o platformă comună. Nu plănuim să renunțăm la private label.

Cum va afecta businessul FrieslandCampina noul prag de preț de 7 lei în cazul laptelui?

De la bun început am fost printre primii furnizori care au fost de acord cu scăderea prețului la raft pentru lapte, suntem deschiși dialogului și vrem ce este mai bun pentru consumatori. Prețurile au fost reduse, însă suntem încă în etapa de execuție a deciziei. Vorbim însă de o nouă investiție din partea noastră – de 10% - și alți 10% din partea retailerilor, ceea ce reprezintă o provocare pentru noi, pentru cum vom gestiona astfel încât să menținem profitabilitatea operațiunilor noastre.

În ceea ce privește laptele materie primă, au existat fluctuații de preț. În prezent, plătim mai mult fermierilor față de anul trecut pentru laptele colectat. Pentru Napolact folosim doar lapte românesc. Atunci când există deficit ne uităm la spațiul intracomunitar.

Care vor fi cele mai mari provocări în acest an?

Personal cred că veniturile unei gospodării reprezintă una dintre cele mai mari provocări, la care adaugă puterea de cumpărare și disponibilitatea de a cheltui mai mult. Ne dorim să vedem că inflația se temperează și ajunge la o singură cifră procentuală.

Cum performează gama bio a Napolact?

Am deschis această piață și a creat categoria de lactate bio în România. Rămâne rezilientă și în criză și reprezintă o mostră a faptului că nu totul se rezumă la downtrading și private label, consumatorii fiind loiali calității. În categoria bio gama Napolact reprezintă 65%.

Care va fi cel maI bun scenariu pentru acest an? Dar cel mai pesimist?

Cel mai optimist scenariu ar fi ca în a doua jumătate a anului să vedem o creștere vizibilă a volumelor vândute, ceea ce deschide oportunități de dezvoltare. Dacă acest lucru se va întâmpla vom avea multe idei și investiții care se vor întâmpla, mai multe activări și soluții de marketing care așteaptă să fie implementate. Ne vom consolida poziția și vom crește din nou. În ceea ce privește cel mai pesimist scenariu este ca ceea ce se întâmplă să rămână neschimbat – volume în scădere și situația dificilă la nivel de gospodării și venituri.

Vânzările FrieslandCampina în S1, impulsionate de majorarea prețurilor și revenirea consumului din Europa
Vânzările FrieslandCampina în S1, impulsionate de majorarea prețurilor și revenirea consumului din Europa
Gigantul olandez FrieslandCampina a raportat, în prima jumătate a anului, o creștere a vânzărilor de 19,4%, până la 6,6 miliarde de euro, pe...
Ferenc Szecskó, FrieslandCampina România: Vrem să atingem pragul de afaceri de 100 milioane euro în acest an
Ferenc Szecskó, FrieslandCampina România: Vrem să atingem pragul de afaceri de 100 milioane euro în acest an
După un an 2021 “dificil și foarte complex”, în care afacerile FrieslandCampina România au scăzut ușor comparativ cu primul an pandemic,...