Farmacia de Detergent, rețeta unui business ajuns la 3 milioane de euro în doi ani

Pornit de la acoperirea unei nevoi punctuale, businessul Farmacia de Detergent și-a propus să ofere consumatorilor români un produs prietenos cu mediul, fără să fie neapărat bio. În doar doi ani de la lansare, detergentul produs la Băilești, în județul Dolj, a ajuns la peste 130.000 de gospodării doar prin vânzări online. Acum, odată ce clienții au devenit ambasadori ai brandului, antreprenorii vizează listarea în retailul modern și o cifră de afaceri de 10 milioane de euro în 2023.  Farmacia de Detergent, rețeta unui business ajuns la 3 milioane de euro în doi ani

Lansat în urmă cu doi ani, într-o perioadă plină de incertitudine, Farmacia de Detergent a mizat pe relația directă cu clienții pentru a-și asigura locul într-o piață dominată de marii producători internaționali. La baza businessului sunt două povești de antreprenoriat. Ramona și Laurențiu Ungureanu sunt doi tineri care au muncit în Italia, dar și-au dorit un business „acasă”. Ideea le-a venit de la o nevoie personală, un detergent bun pentru familia lor cu trei copii, unul ca cel pe care obișnuiau să îl cumpere pe când locuiau în străinătate.

Nu au găsit nimic similar în România, astfel că și-au pus la bătaie toate economiile și au accesat și fonduri europene dedicate românilor din Diaspora. Lor li s-au alăturat Ilie Pană, fondatorul Laboratorului de Șosete, și soția sa.
Prima fază a dezvoltării a presupus investiții de o sută de mii de euro, cea mai mare pondere fiind alocată unității de producție. Inițial, fabrica din Băilești avea o capacitate de producție de 50 de tone de detergent lichid pe lună, dar cererea în creștere a dus la o dezvoltare accelerată. Astfel, în prezent, fabrica produce 150 de tone de detergent pe lună și, cu ultimele îmbunătățiri, în materie de management și de tehnologie, capacitatea poate fi triplată. Ca să ajungă în acest punct însă și să susțină și vânzările, fondatorii au mai investit încă de patru ori suma inițială.

Drumul până în acest punct nu a fost fără obstacole, una dintre cele mai mari provocări fiind perfectarea rețetei de detergent. „Este nevoie de câțiva ani de muncă și foarte multe încercări pentru a găsi rețeta ideală. Au fost doi ani de dedicare totală în care detergentul a trecut prin foarte multe variante până să ajungă la forma de astăzi”, povestește Laurențiu Ungureanu, unul dintre fondatorii Farmaciei de Detergent și, totodată, responsabilul cu producția și logistica. Rețeta folosită este una autentică, bazată pe bicarbonat de sodiu și săpunuri de nucă de cocos, astfel încât hainele să rămână moi și să nu mai fie nevoie de balsam.

„A fost greu să identificăm rețeta pe care ne-o doream pentru că voiam să lansăm pe piață un produs eficient, dar fără să folosească ingrediente agresive. Este un detergent făcut cu nevoile unei familii în gând, fără să fie agresiv nici cu pielea, nici cu țesăturile, nici cu mașina de spălat sau mediul”, spun fondatorii. Odată rețeta stabilizată, aceștia au avut nevoie de o strategie corectă de marketing pentru a ajunge la clienți, așa că au cerut ajutorul unui alt antreprenor român care a reușit pe piața locală: Ilie Pană, proprietarul brandului Laboratorul de Șosete. „Am folosit aceeași strategie de business, în sensul că am introdus oamenii în fabrică prin intermediul filmulețelor. Am reușit astfel să vindem produsul direct de pe linia de producție, deși acest lucru nu părea ușor la început din cauza greutății coletelor”, își amintește Ilie Pană.

100 de comenzi în prima zi de funcționare

Din prima zi, fără niciun fel de reclamă plătită, ci doar cu o postare pe Facebook, Farmacia de Detergent a primit peste o sută de comenzi, reprezentând pachete cu 10 litri de detergent. În prezent, media zilnică a comenzilor este de 4.000 de litri și cumpărătorii sunt din toate categoriile sociale, de la antreprenori, oameni simpli din mediul rural, persoane tinere care își doresc să susțină businessurile locale până la oameni mai în vârstă, care nu se descurcă să comande online și sună la departamentul de suport să ceară ajutor pentru plasarea comenzii. „Este foarte divers portofoliul nostru de clienți, nu îi putem pune pe toți într-o singură categorie. De aceea noi ne limităm în a spune că publicul nostru țintă este familia”, explică Ilie Pană.

În materie de cerere, recordul absolut a fost de 2.800 de comenzi într-o singură zi în urma unei campanii promoționale cu ocazia aniversării a doi ani de activitate. Antreprenorii au oferit gratuit un litru de detergent sub forma unei cutii cu cinci sticle a câte 200 ml, astfel încât oamenii să poată oferi cadou acest detergent dacă își doresc, lucru care a crescut comenzile de șapte ori într-o singură zi.

În cei doi ani de activitate, Farmacia de Detergent a ajuns la peste 130.000 de gospodării, un rezultat remarcabil având în vedere că singura promovare a fost cea făcută de antreprenori prin intermediul mediului online.

„Dacă ne gândim că în țara noastră sunt undeva la șapte milioane de gospodării, atunci aproape 2% spală deja rufele cu Farmacia de Detergent. Și vreau să punctez că ceea ce este absolut unic la noi este că avem contact direct cu fiecare client. Noi răspundem direct la toate întrebările, de aceea s-a și creat această legătură strânsă între noi și clienți. Au încredere în noi pentru că au văzut că răspundem la feedback indiferent de natura lui și rectificăm situația în cazul în care apar probleme”, declară fondatorii.

Retailul modern, următoarea etapă de dezvoltare

Deși vorbim despre o rețetă de succes, care în doi ani de la lansare a dus businessul Farmacia de Detergent la o cifră de afaceri de peste trei milioane de euro, fondatorii sunt pregătiți pentru o nouă etapă de dezvoltare. Concret, vorbim despre extinderea în retailul modern. „Am reușit să creăm o bază importantă de clienți în mediul online, așa că listarea în retailul modern este un pas natural”, spune Laurențiu Ungureanu.

Acest lucru presupune o serie de modificări la nivel de producție pentru că nu se pot lista la raft cu ambalajele de cinci litri, cele utilizate în acest moment. Antreprenorii au testat un ambalaj de doi litri pe care urmează să îl lanseze curând, dar, special pentru retailul modern, detergentul va veni într-un recipient care imită paharul Erlenmeyer. „Luăm în calcul să ne listăm în retail pentru că multă lume cunoaște brandul, dar nu au cumpărat pentru că poate nu vor un pachet cu 10 litri sau poate nu vor să cumpere online. Cred că dacă l-ar vedea la raft, i-am ajuta să aibă acces mai ușor la produsul nostru. Cel mai probabil, în magazine vom lista sortimentul de doi litri, deși noi mai avem acum și versiunea de 200 ml pe care o folosim în special pentru mostre”, spune Laurențiu Ungureanu.

Până la acest moment, fondatorii au dezvoltat continuu platforma online și strategia de comunicare pentru că, spun aceștia, cei mai buni ambasadori ai brandului sunt clienții. În materie de noutăți, pe site-ul Farmacia de Detergent a fost introdusă o opțiune care permite returnarea ambalajului, chiar dacă, în acest moment, antreprenorii nu au posibilitatea să le refolosească. „Ne dorim să creăm un circuit închis, dar pentru aceasta avem nevoie de un echipament de spălare care costă o sută de mii de euro. Îl vom cumpăra când vom avea un flux continuu și vor fi tot mai mulți clienți care vor bifa această opțiune la comandă. Până atunci, chiar dacă nu putem să refolosim ambalajele, le colectăm și le trimitem la reciclator”, explică Ilie Pană.

Modelul de business le-a adus fondatorilor o creștere susținută, iar pentru acest an estimează o cifră de afaceri de 3,3 milioane de euro. Cât despre 2023, Farmacia de Detergent vizează extinderea afacerilor până la pragul de 10 milioane de euro și 700 de comenzi zilnic.

„Vorbim despre cifre realiste având în vedere planurile de listare în retailul modern și posibilitatea de a tripla capacitatea de producție. Suntem într-un proces de îmbunătățire continuă care nu se va opri niciodată. Vom fi foarte atenți să lansăm doar produse relevante, care aduc plusvaloare în viața oamenilor și care, pe lângă detergent, vin și cu un zâmbet la pachet”, declară fondatorii Farmaciei din Detergent.

Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
După finalizarea investiției de șapte milioane euro într-o nouă unitate de producție, Artesana face trecerea spre o nouă etapă de dezvoltare,...
Fidelizarea clienților, pilon de dezvoltare pentru Farmacia de Detergent
Fidelizarea clienților, pilon de dezvoltare pentru Farmacia de Detergent
Cu o medie a comenzilor de aproape cinci sute zilnic și un business care va atinge în acest an o cifră de afaceri de 10 milioane de euro, Farmacia...
Farmacia de Detergent vizează afaceri de 10 milioane de euro în 2023
Farmacia de Detergent vizează afaceri de 10 milioane de euro în 2023
Businessul care a luat naștere prin unirea a două povești de antreprenoriat, Farmacia de Detergent și Laboratorul de Șosete, vizează...