Evoluția trendurilor de consum într-un an pandemic

La fix un an de la debutul crizei sanitare în România, prioritățile consumatorilor români nu sunt diferite. Stilul de viață sănătos, implicarea în societate, dorința de a discuta despre temele actuale rămân printre principalele preocupări. Evoluția trendurilor de consum într-un an pandemic

Analiștii iSense Solutions au reușit să surprindă trendurile de consum pas cu pas și au ajuns la concluzia că „învățarea” și „adaptarea” au fost cuvintele de ordine pe parcursul pandemiei atât în privința comportamentelor de consum, cât și în politica de comunicare a brandurilor.

Încă de la începutul pandemiei, agenția de cercetare iSense Solutions a măsurat săptămânal atitudinile consumatorilor prin intermediul Consumer Stress Score. Concluzia după un an de studii de piață? Nivelul de stres al consumatorilor români prezenți în mediul online a fost puternic influențat atât de evoluția infectărilor, cât și de capacitatea statului de a gestiona situația și de estimările privind urmările economice ale crizei sanitare.

„Cele mai stresante săptămâni au fost în a doua jumătate a lunii martie 2020, adică la începutul pandemiei, când gradul de incertitudine era ridicat și erau puține informații disponibile, respectiv începutul lunii noiembrie 2020, perioada care coincide cu valul doi al pandemiei. Cel mai scăzut nivel de stres a fost în prima jumătate a lunii iunie, adică la finalul stării de urgență”, susțin reprezentanții iSense Solutions. Potrivit rezultatelor studiului Modern Consumer Trends, aproximativ o treime din consumatorii din mediul urban online (32%) spun că pandemia le-a schimbat viața într-o mare măsura, în timp ce pentru 13% dintre respondenți criza nu a avut impact. „După un an de pandemie, majoritatea oamenilor au învățat să se bucure mai mult de familie (63%), să aibă grijă atât de sănătatea lor fizică (57%), cât și de cea mentală (57%). În ceea ce privește îngrijorările pentru viitor, pe primele locuri se află sistemul de sănătate (49%) și corupția (47%)”, arată studiul iSense.

Try to stay healthy
„Obținerea unui stil de viață sănătos rămâne un obiectiv important pentru foarte mulți consumatori. Și în 2020, un procent foarte mare de români din mediul online (90%) au declarat că au făcut diverse îmbunătățiri cu privire la stilul lor de viață. Printre schimbările făcute de cei mai mulți dintre ei se află mai multă odihnă/ relaxare (41%), întărirea imunității (31%), mai mult somn (29%), alimentație mai sănătoasă (29%)”, este concluzia studiului iSense Solutions în acest caz. Mai exact, în ceea ce privește alimentația, adoptarea unor obiceiuri sănătoase ține în primul rând de însușirea cunoștințelor potrivite, dar, în același timp, condițiile socio-culturale sunt decisive în implementarea cunoștințelor și adoptarea unor obiceiuri noi. Drept urmare, în contextul pandemiei, o parte dintre consumatori au adoptat și comportamente negative, chiar dacă dorința lor este să aibă un stil de viață sănătos. Aceștia au declarat că, față de 2019, au consumat mai multe produse din categoria gustărilor, cum ar fi alune, nuci, semințe, ciocolată și chipsuri.

Life-at-Home
Munca de acasă, școala online, măsurile de distanțare socială au condus la dorința tot mai multor consumatori de a-și spori confortul și gradul de dotare al caselor. Datele studiului arată că un sfert dintre românii din mediul online au investit în ultimul an în diverse reamenajări. Mai mult, jumătate dintre cei chestionați au susținut că plănuiesc să cumpere noi obiecte pentru locuința lor și un procent asemănător să realizeze lucrări de renovare și/ sau îmbunătățiri ale locuinței. În același timp, jumătate dintre ei își doresc ca în 2021 să lucreze de acasă sau în regim mixt (casa – loc de muncă).

Talk about it
„Importanța și relevanța vocii consumatorilor se păstrează la un nivel ridicat, peste două treimi din consumatori consideră că influențează opiniile și deciziile celor din jur. Subiectele în jurul cărora consumatorii își arată influența rămân similare cu anul anterior: teme actuale de interes (84%), decizii de viață (77%), dar și produse și mărci (67%)”, susțin reprezentanții iSense Solutions. Totodată, pe toată durata pandemiei, familia a rămas principalul grup în care oamenii influențează opiniile și deciziile celorlalți (86%), dar și principalul grup care îi influențează (73%). Apoi, 77% dintre consumatorii chestionați susțin că reușesc să își influențeze prietenii, urmați de grupul colegilor de serviciu (67%). „Interesant de menționat că influența asupra și dinspre grupul de colegi rămâne relativ stabilă, chiar dacă pentru mulți condițiile de muncă s-au schimbat pe parcursul anului trecut”, subliniază reprezentanții iSense  Solutions.

Disconnect to reconnect

Articolul complet poate fi citit aici.

 

Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
iSense Solutions: Românii își regândesc prioritățile din cauza scumpirilor
iSense Solutions: Românii își regândesc prioritățile din cauza scumpirilor
În ciuda temerilor economice, românii din mediul urban au stare de spirit mai bună comparativ cu perioada similară din timpul pandemiei de anul...
Trenduri de consum înainte și după pandemia de coronavirus
Trenduri de consum înainte și după pandemia de coronavirus
Începutul de an venea cu planuri mari pentru consumatorii români care își doreau să socializeze mai mult, să aibă mai multă grijă de mediu,...