Cum își securizează Laura Baldini, un business de peste opt milioane de euro, dezvoltarea pe termen lung
Cu o experiență de trei decenii în lumea antreprenoriatului, Laura Baldini, fondatoarea brandului cu același nume, reușește să se plieze pe nevoile tot mai sofisticate ale publicului țintă și să extindă portofoliul în noi categorii de produse. Recent, compania a lansat o gamă de cosmetice organice și vegane în urma unei investiții care s-a ridicat la 400.000 euro doar până în momenul lansării. În total, portofoliul Logitrade, companie care dezvoltă brandul Laura Baldini, numără peste 2.500 de produse. Antreprenoarea a explicat pentru Progresiv cum arată strategia de business pentru viitorul apropiat și care sunt pilonii pe care se bazează dezvoltarea brandului pe termen lung.
Cum a început drumul Laurei Baldini în lumea antreprenorială? Acum cât timp și care a fost decizia care a marcat parcursul profesional?
Decizia mea de a deveni antreprenor se leagă de profesia pe care o aveam în urmă cu 30 de ani. Eram agent de vânzări în perioada aceea, lucram împreună cu cei doi frați ai mei. Unul dintre furnizorii firmei la care lucram atunci a înțeles că „aluatul” nostru era de antreprenor și s-a oferit să ne împrumute cu banii necesari pentru a ne deschide propria firmă. Așa a început drumul în antreprenoriat: cu mult entuziasm, o doză consistentă de curaj sau poate inconștiență, bani împrumutați și multă încredere din partea celor cu care lucram. Prima parte a drumului a fost destul de neclară, însă, în timp, lucrurile au început să prindă contur. Am făcut de toate - de la achiziții și vânzări, până la contabilitate primară și pregătirea comenzii pentru expediere; am vândut de toate - de la scobitori și adezivi, până la cosmetice, băuturi și piese de schimb auto. Așa a fost găsit drumul potrivit, tatonând diferite direcții.
Cât de greu a fost să puneți pe piață un brand nou într-o perioadă în care comerțul abia prindea amploare în România?
Cred că a fost mai ușor decât ar fi acum, când piața este saturată. Atunci piața era goală, se vindea orice, iar în ceea ce privește ciorapii, brandurile produselor nu contau atât de mult. Aș spune că dificultățile au fost de alt ordin. Noi nu aveam experiență, nu știam ce trebuie să facem exact și nici nu aveam resurse financiare. Așa că am învățat „dând cu capul”, dar mai ales am avut norocul și oportunitatea să putem crește deodată cu piața.
Unde are loc producția ciorapilor Laura Baldini și cât de mult contează lucrul acesta în decizia de achiziție a consumatorilor?
Toate articolele noastre sunt fabricate în Italia, iar acest lucru reprezintă, în sine, o garanție a calității. Dacă mai adăugăm și faptul că fiecare linie este produsă în unități specializate exact pe tipologia aceea, ajungem la unul dintre ingredientele rețetei succesului nostru: fiecare articol are un foarte bun raport calitate-preț. Dacă la început „Made in Italy” era un argument suficient pentru a cumpăra, cred că în ultima perioadă decizia de cumpărare este influențată mult de mixul calitate-preț, chiar dacă și acum „Made in Italy” rămâne un aspect important.
La ce capacitate a ajuns producția de ciorapi în 2023? Cum a evoluat aceasta de-a lungul timpului?
Vânzările noastre au crescut în fiecare an, astfel încât putem vorbi de peste 2,5 milioane de perechi pe an, iar brandul Laura Baldini a ajuns să fie recunoscut și iubit de către clientele noastre. Chiar suntem unul dintre numele foarte căutate din piața românească, în această industrie.
Gama de ciorapi include o linie specială de cosmetotextile. Luați în calcul și alte inovații pe acest segment?
Cu siguranță vom continua să ne extindem sortimentul și în această direcție, cu atât mai mult cu cât adăugarea produselor cosmetice în portofoliu va deschide noi oportunități. Suntem întotdeauna deschiși să aducem ceva nou și extrem de practic, să inovăm și să ne adaptăm la schimbările permanente din piață.
Care a fost anul în care v-ați listat în retailul modern și cum a decurs parteneriatul cu marii comercianți?
Eram deja pe piață atunci când a început să apară retailul modern, iar acest lucru ne-a ajutat foarte mult. Practic, am început cu intrarea în primul magazin METRO din România și apoi, rând pe rând, am intrat în toate celelalte. A fost un proces lin, am crescut împreună cu retailul modern. Am învățat foarte multe de la partenerii noștri de business și ne-am perfecționat continuu strategiile de dezvoltare.
Aveți planuri de dezvoltare în privința propriului magazin online?
Ne dorim foarte mult ca acest canal să se dezvolte cât mai mult, motiv pentru care suntem focusați atât pe promovarea magazinului nostru online, cât și pe completarea gamei de produse pe care să le vindem exclusiv prin acesta. Intenționăm să fim din ce în ce mai prezenți în mediul online, mai ales că vorbim de un segment de business care a crescut accelerat în ultimii ani și va continua să crească și de aici înainte, indiferent de tipul de produs care se vinde pe acest canal.
Câte produse există în prezent în portofoliul companiei?
Vorbim de peste 2.500 de produse împărțite în categoriile ciorapi, șosete, produse textile și cosmetice. Consider că este important să ai o gamă variată, să te pliezi pe nevoile tot mai sofisticate ale publicului țintă, să fii mereu cu un pas înaintea concurenței.
Când ați luat decizia de a extinde portofoliul și în zona cosmeticelor? Cât timp a trecut de la momentul deciziei până când a apărut primul prototip?
Acum circa trei ani am decis că dorim să dezvoltăm o linie de cosmetice naturale. La început, am considerat că termenul de „natural” va fi suficient, însă, intrând în detalii, ne-am dat seama că lucrurile sunt mult mai complexe și că natural nu înseamnă neapărat 100% sănătos. Așa am ajuns la concluzia că ne dorim cosmetice organice și vegane, cu un procent cât mai ridicat de ingrediente naturale. Foarte multe dintre produsele noastre sunt 100% naturale, lucru extrem de rar în industrie. Procesul de dezvoltare a gamei, acreditarea și certificarea au durat peste doi ani și jumatate.
La ce sumă s-a ridicat investiția în această linie de business și unde este asigurată producția?
Până la lansare, am investit în jur de 400.000 euro. Legat de producție, inițial am dorit să le producem tot în Italia, însă am ales în final Turcia, deoarece am ajuns la concluzia că este țara cu cel mai bun raport preț-calitate pentru produsele naturale, având o tradiție îndelungată în această direcție.
Care sunt atuurile pe care le aveți lansând această gamă de cosmetice?
Cele trei atuuri principale sunt organic, vegan și acel procent foarte ridicat de ingrediente naturale. Însă, consider că mai avem în plus încă doi diferențiatori foarte importanți: mirosul și nivelul de preț. Din studiile făcute de noi, am constatat că, deși o bună parte dintre cliente și-ar fi dorit să folosească produse cosmetice mai sănătoase, nu făceau acest lucru din cauză că acestea aveau în general un miros prea pronunțat de plante medicinale. Când am dezvoltat gama, am lucrat foarte mult la mirosuri - cred că a fost partea care ne-a luat cel mai mult timp - pentru că știam că sunt o barieră în decizia de cumpărare. Sunt mândră să spun că produsele noastre, deși au un procent atât de ridicat de ingrediente naturale, au un miros sofisticat. O altă barieră importantă în decizia de cumpărare a produselor cosmetice naturale este prețul - genul acesta de produse pot costa dublu față de cele normale. Acesta a fost încă un motiv pentru care am decis să le producem în Turcia.
Aveți în plan și alte investiții în dezvoltarea portofoliului?
Vom continua să dezvoltăm gama de ciorapi, introducând mai multe articole modelatoare și pentru mărimi mari. În plus, vom completa gama de cosmetice cu articole mai specializate, pe care le vom vinde mai ales în magazinul nostru online.
Ce estimări de ordin financiar aveți pentru viitorul apropiat? Cum vă afectează ultimele modificări fiscale anunțate de Guvern?
Compania Logitrade, prin care dezvoltăm brandul Laura Baldini, a înregistrat o cifră de afaceri de 8,1 milioane de euro în 2022, iar în ceea ce privește anul 2023, deși situația generală este una destul de complicată și impredictibilă, ne menținem estimarea de închidere conform bugetului și mizăm pe o creștere de 10%. Măsurile luate de Guvern ne vor impacta atât direct, cât și indirect pentru că vor afecta puterea de cumpărare. Dar suntem încrezători că vom reuși să depășim aceste dificultăți, așa cum am făcut-o de fiecare dată.