Bogdan Gross, re:innovation: Contextul actual determină ca optimizarea proceselor de retail să devină esențială

Optimizarea și planificarea proceselor de retail cu ajutorul soluțiilor tehnologice pe baza unor algoritmi de inteligență artificială sunt premisele pe care re:innovation se bazează pentru a revoluționa piața locală de retail & FMCG. Bogdan Gross, fondatorul companiei și profesionist cu experiență de aproape 20 de ani în abordarea nevoilor și cerințelor tehnologice ale retailerilor, ne-a povestit care sunt planurile start-upului lansat la începutul acestui an, cum ajută soluțiile re:innovation și cum stă industria locală la acest capitol. Bogdan Gross, re:innovation: Contextul actual determină ca optimizarea proceselor de retail să devină esențială

Cum a luat naștere proiectul re:innovation și ce rol joacă parteneriatul cu RELEX?
Conceptul re:innovation a apărut după ce, timp de mai mulți ani, din diverse poziții, am implementat în piață o serie de soluții și produse care se axau pe interacțiunea cu clientul, fie că vorbim de sisteme de vânzare self-service sau loializarea consumatorului, dar care lăsau în urmă cel mai important aspect al satisfacerii clientului, și anume, disponibilitatea mărfii la raft. Era evidentă această nevoie, dar, din păcate, atât tehnologia, cât și soluțiile existente în piață nu erau pregătite pentru a livra ceva pe măsura așteptărilor noastre și ale clienților noștri. Odată cu creșterea capabilităților de procesare a datelor, cu avansul inteligenței artificiale și al modelelor predictive pentru a se închide cercul, mai era nevoie și de o soluție cu suficientă experiență în procesele de retail și supply chain, iar aici a apărut parteneriatul cu RELEX. Pe scurt, re:innovation este un răspuns la nevoia de inovare a proceselor de retail.

Cât de interesați sunt retailerii de soluții tehnologice și inovații pentru businessurile lor? Ați observat o creștere a interesului pe acest segment în ultimul an?
Retailul este una dintre cele mai dinamice industrii și cu o capacitate de adaptare incredibilă. Retailerii au fost și sunt în continuare interesați de soluții noi și inovatoare, dar provocarea vine din a integra aceste soluții în ecosistemul lor, de a nu perturba alte sisteme astfel încât consumatorul să nu fie afectat, iar aceste soluții să se dovedească eficiente. Nu se implementează soluții noi doar de dragul noutății și al evoluției tehnologice. Ele trebuie sa aibă un impact vizibil și rapid fie în satisfacerea clientului, fie în optimizarea performanțelor financiare și operaționale, care în final se reflectă tot în avantaje pentru clienți.

Sunt anumite zone unde ați observat o nevoie mai acută de soluții digitale, de automatizare, tehnologizare?
Revenind puțin și la subiectul primei întrebări, cred că în zona de planificare a întregului lanț de aprovizionare: de la achiziția mărfii de la furnizori la alocarea acesteia în centrele de distribuție regionale, precum și la nivel de magazin sau orice alt canal de vânzare. Vedem o nevoie de digitalizare și în depozitele acestora, precum și la rafturi, indiferent că vorbim de produse permanente sau activități promoționale, cu particularitățile și restricțiile fiecărui tip de produs. Nu în ultimul rând, și zona resurselor umane necesare executării tuturor activităților aferente are nevoie de astfel de soluții. Odată cu diversificarea canalelor de vânzare și cu creșterea numărului de magazine și centre logistice care le deservesc în mod particular pe fiecare dintre acestea, întregul proces a devenit extrem de complex și operarea lui fără unelte dedicate și adecvate devine greu de gestionat. Date fiind volumele foarte mari de marfă, orice îmbunătățire de proces aduce reduceri substanțiale de costuri și creșteri ale veniturilor.

Cu ce vine nou pe piață re:innovation, care sunt principalele soluții și produse pe care le oferă?
Venim cu soluții dedicate și dovedite pe piețe mature. Experiența cumulată a acestor soluții nu înseamnă doar tehnologie, ci mai ales know-how de procese și de optimizarea lor. Ne propunem să oferim toate aceste cunoștințe acumulate și sinergiile care rezultă din soluții complementare, împreună cu o echipă dedicată și capabilă să le înțeleagă și să le aplice conform specificului fiecărui client. Am început prin parteneriatul strategic cu RELEX Solutions și vom continua să aducem în portofoliu atât soluții complementare, care în baza acelorași date să optimizeze și alte procese, cât și soluții care vor avea ca bază rezultatele lor. De exemplu, odată pusă la punct partea de planograme și categorii pentru fiecare raft din magazin, informația respectivă poate fi folosită pentru ghidarea clientului, dar și a angajaților sau livratorilor care fac picking pentru comenzile online.

Concret, ce impact au aceste soluții în businessul retailerilor?
Plecând de la datele disponibile în cel mai granular mod posibil, fie că vorbim de detaliile de bon sau comenzi, și adăugând date externe cum ar fi vremea, sărbătorile sau evenimentele locale, soluţia noastră calculează, cu ajutorul machine learning, vânzările sau ieșirile la nivel de produs-locație, în funcție de caz. Acestea sunt apoi agregate la nivel de supply chain, ca să poată fi generate comenzi de aprovizionare cu cantități optime pentru fiecare punct și canal de vânzare, astfel încât să fie întotdeauna suficient, dar fără a crește stocurile sau a genera perisabilități. Știind vânzările și comenzile viitoare, putem estima impactul acțiunilor promoționale, pe care le putem planifica și urmări în execuție. De asemenea, având toate aceste informații, putem să stabilim portofoliul optim pentru fiecare magazin, spațiul alocat fiecărei categorii și fiecărui produs la raft, în funcție de performanța așteptată în acel magazin. Nu în ultimul rând, pentru că toate activitățile enumerate mai sus sunt făcute de oameni, putem planifica un program de lucru pentru angajați care să țină cont de încărcarea generată de vânzări, recepție sau livrare comenzi sau aprovizionarea rafturilor și implementarea promoțiilor. Toate acestea sunt parte a conceptului de platformă unificată, dar se pot aborda și individual. În mod natural, abordăm problema cea mai arzătoare, după care extinderea către alte funcționalități vine de la sine. Fiecare proiect are de la bun început o serie de KPI agreați cu clientul și care sunt urmăriți nu doar până la finalizarea implementării, ci pe toată durata folosirii soluției. Pe măsură ce volumul de date istorice crește, și rezultatele se îmbunătățesc. Deci vorbim de o optimizare continuă, nu doar de un impact semnificativ la început.

Pe termen lung, care este strategia re:innovation pe plan local? Ce vreți să aduceți diferit?
Ne propunem ca în fiecare piață pe care intrăm, pentru că re:innovation nu vrea să se limiteze doar la România, să avem o bază de clienți din retail suficientă pentru a avea un impact în întregul ecosistem de retail & FMCG. Scopul soluțiilor noastre este de a optimiza întregul lanț de aprovizionare de la producători până la consumatorul final, și de aici vine abordarea diferită. Vrem ca aceste date utile retailerilor să poată fi folosite într-un mod colaborativ și cu producătorii și distribuitorii, astfel încât planificarea producției să țină cont în primul rând de nevoia viitoare a consumatorilor, reducând pierderile provocate de producția nenecesară. Conceptul acesta se numește Demand Sensing, iar impactul pe care-l are în țările unde este deja folosit este unul semnificativ în ceea ce privește reducerea risipei alimentare.

Când vine vorba de noul tip de consumator, la ce pot fi atenți retailerii pentru a veni în întâmpinarea acestor noi nevoi și cum ajută soluții precum cele propuse de re:innovation?
Ceea ce cred că se va schimba major în perioada următoare va fi atenția consumatorilor la impactul produselor pe care le cumpără asupra mediului și mai ales asupra întregului lanț de aprovizionare din spate. În același timp, consumatorii își doresc ca sortimentaţia să fie cea potrivită și cantitățile suficiente conform nevoilor lor, iar asta e o provocare, dacă ne gândim că o rețea de câteva sute sau mii de magazine cu zeci de mii de produse, unele regionale sau locale, trebuie să găsească sortimentul potrivit pentru fiecare magazin în parte. Soluțiile propuse de noi acoperă toate aceste nevoi. Plecând de la informația de bază, avem detaliile fiecărui bon al consumatorului, după care, bineînțeles, cu ajutorul tehnologiei, îi sprijinim pe comercianți să livreze către consumator ceea ce se așteaptă să găsească în magazine.

Cum vedeți piața locală de retail & FMCG din perspectivă tehnologică, în comparaţie cu alte piețe din zonă, și unde mai avem de lucrat?
Nu cred că există discrepanțe majore în ceea ce privește tehnologia implementată în România versus în regiune, și nici măcar la nivel global. Suntem pe harta tuturor când vine vorba de implementat soluții noi și inovatoare și, mai mult decât atât, am văzut în ultimii ani soluții-pilot în România și care ulterior au fost duse și în țări mult mai dezvoltate. Cred că avem profesioniști atât în retail, cât și în FMCG de foarte bună calitate și care au dovedit în cadrul grupurilor din care fac parte că înțeleg avantajele tehnologiei și sunt mult mai obișnuiți cu schimbările decât în țări cu sisteme așezate de mulți ani. Bineînţeles că focusul ultimilor ani a fost major pe partea de interacțiune cu consumatorul și va rămâne la fel de important, dar contextul actual generat de crizele de aprovizionare și inflație determină ca planificarea să devină esențială în viitorul apropiat.

Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Viitorul cash&carry este reprezentat de dezvoltarea multicanal, cu procese integrate și automatizate, consideră Adrian Ariciu, CEO METRO...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
RELEX Solutions și re:innovation, parteneriat strategic în retailul din România
RELEX Solutions și re:innovation, parteneriat strategic în retailul din România
RELEX Solutions, lider global în soluții avansate de retail și gestionare a lanțului de aprovizionare, anunță parteneriatul strategic cu...