Anul schimbării în topul retailerilor internaționali
2020 a venit cu provocări pentru industria de retail, dar și cu schimbări importante în ceea ce privește liderul retailerilor alimentari. Cu un plus de 8,1 miliarde lei în 2020, în ritm cu creșterea înregistrată în 2019, 2020 a adus pentru majoritatea jucătorilor din piață o majorare a afacerilor, însă suprinza a venit din partea discounterului Lidl, cel care a detronat Kaufland, jucătorul care a deținut poziția de lider în ultimii 10 ani.
Comerțul modern și-a consolidat importanța anul trecut, ajungând să acopere 68% din cheltuielile pe bunuri de larg consum, potrivit datelor GfK. Însă pandemia de COVID-19 a venit la pachet cu o serie de modificări în comportamentul de cumpărare, determinate de impunerea restricțiilor de circulație, ascensiunea comerțului online în industria alimentară și comportamentul în continuă schimbare al consumatorilor. Raportările oficiale ale companiilor de retail la Ministerul de Finanțe, publicate recent, arată că, deși pandemia de COVID-19 a venit cu multe pietre de încercare, în 2020 jucătorii din piață și-au adaptat afacerile astfel încât majoritatea au înregistrat creșteri ale vânzărilor, comparativ cu anul anterior.
Cea mai mare creștere a bifat-o Lidl, cu un plus de 31% în 2020 în comparație cu 2019 și care a ajuns la afaceri de 12,86 miliarde lei de la 9,7 miliarde lei cât obținuse în anul anterior. Într-un interviu acordat Progresiv în toamna anului 2019, Frank Wagner, CEO-ul Lidl, spunea că obiectivul setat este de a ocupa prima poziție în topul celor mai mari jucători din retail, lucru care s-a întâmplat în acest an. Demn de notat în creșterea Lidl în 2020 este expansiunea discounterului, care s-a accentuat în cel de-al doilea semestru al anului. Astfel, Lidl a deschis 27 de unități noi în primul an al pandemiei și a remodelat alte șase unități, terminând 2020 cu o rețea de 288 de magazine și apropiindu-se vertiginos de pragul de 300 de locații de tip discount pe piața locală.
La o distanță de doar 25 milioane de lei de Lidl se clasează Kaufland, care a deținut poziția fruntașă ani la rând. Retailerul german, parte a grupului Schwarz, aceeași companie care deține și Lidl, a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 12,83 miliarde lei, mai mare cu 9% față de 2019, păstrând aceeași rată de creștere înregistrată și în 2018. Valer Hancaș, Director Corporate Affairs Kaufland România, justifică evoluția Kaufland prin intermediul expansiunii (11 magazine noi în 2020), precum și prin extinderea livrărilor la domiciliu prin comenzi online și dark store-uri. „Nu am fi ajuns la această cifră dacă anul trecut am fi oprit investițiile și am fi așteptat să vedem ce se întâmplă. Credem că acesta nu este un rezultat al consumului și este un rezultat al eforturilor constante de a răspunde la nevoile clienților”, a explicat Valer Hancaș.
Carrefour, care în anii trecuți se „bătea” cu Kaufland pentru poziția de lider, a ajuns pe cea de-a treia poziție în piață, cu afaceri totale (pentru toate cele patru firme prin intermediul cărora operează pe piața locală conceptele Carrefour Express, Carrefour Market, Supeco și hypermarketurile) de 12,69 miliarde lei, în creștere cu 7,7%. Merită menționat faptul că din cele patru companii operate de francezi, Carrefour România SA și-a majorat afacerile de la 8,1 miliarde lei la 9 miliarde lei în 2020 și a fost singura companie care a înregistrat un profit net de 235 milioane lei, celelalte trei firme fiind pe pierdere anul trecut. Restul clasamentului retailerilor internaționali rămâne neschimbat în 2020 față de 2019, următoarele poziții fiind ocupate de Profi, Mega Image, Metro, Auchan, Penny, Selgros, cora și dm drogerie markt.
2020, anul discounterilor și al proximității
În 2020 doar două mari lanțuri de retail au înregistrat scăderi ale businessului: cora (-5,65%) și dm drogerie markt (-1,67%). Toate celelalte rețele de retail luate în calcul în analiza Progresiv au bifat afaceri în creștere, Selgros și Auchan fiind retailerii care au rămas aproximativ la același nivel din 2019, cu rate de creștere modeste, în jurul a 1%, în 2020 comparativ cu anul anterior.
Marii câștigători ai anului 2020 sunt magazinele de tip discount, cota lor de piață majorându-se cu 3 puncte procentuale, evoluție care i-a adus pe poziția a doua în topul celor mai importante canale de vânzare din comerțul modern după hypermarketuri, care au pierdut 1 punct procentual, arată datele GfK. În ceea ce privește magazinele de proximitate, segmentul care a fost de departe anul trecut în top la capitolul expansiune, acest canal a crescut cu aproape 1 punct procentual și acoperă în prezent 5% din valoarea pieței de retail și FMCG. Valoarea coșului de cumpărături a crescut cu 19% în magazinele de proximitate, în timp ce frecvența de achiziție s-a menținut relativ constantă, iar numărul de shopperi a crescut cu aproape 10%. În 2020, jumătate din gospodăriile din România au cumpărat cel puțin o dată din acest tip de magazin, mai arată datele GfK România.
Articolul complet poate fi cititaici.