Anduranță cu amprentă locală: cum au trecut businessurile românești proba timpului

Multe dintre companiile românești, care acum se regăsesc în topurile marilor businessuri, au avut un început timid, reușind însă de-a lungul timpului să câștige teren în fața jucătorilor internaționali și să se mențină în piață. Chiar dacă la prima vedere poate părea o „misiune imposibilă”, fondatorii acestor businessuri sunt dovada vie că și local este sinonim cu succesul și toate provocările de care s-au lovit de-a lungul anilor au fost transformate în atuuri. Anduranță cu amprentă locală: cum au trecut businessurile românești proba timpului

În general, ultimii cinci ani au fost prolifici pentru companiile cu capital românesc din retail și FMCG și, dacă ne uităm în urmă, vedem o creștere a comerțului cu amănuntul în fiecare din acești ani (între 0,6% și peste 21%, potrivit datelor Institutului Național de Statistică). Inclusiv 2020 și 2021, ani marcați puternic de efectele crizei sanitare generate de pandemia de COVID-19, au fost pe un trend pozitiv, cu vânzări cel puțin la nivelul din 2019. „Dacă le comparăm cu firmele internaționale din retail-FMCG, companiile românești nu au avut aceeași dinamică, fapt ce se datorează în primul rând puterii financiare a grupurilor-mamă, a procedurilor și a planurilor de criză și continuitate bine puse la punct. Anii pandemiei au venit, de asemenea, și cu o orientare puternică spre comerțul online, livrările la domiciliu și orientarea către produse locale, care au adăugat o presiune suplimentară asupra companiilor locale”, a spus Ruxandra Târlescu, Partener Taxe PwC România.

Potrivit studiilor companiei de consultanță, încrederea în marcă a ajuns pe același palier cu alți factori importanți în decizia de cumpărare, cum ar fi calitatea, prețul și comoditatea. „În general, vedem aceiași  jucători cu capital românesc în sectorul retail/FMCG, mulți dintre ei anunțând investiții în extindere, digitalizare, dar și planuri de export. Vizibil este și curajul antreprenorilor pe nișe de piață – magazine specializate, mici cooperative și dezvoltări de platforme online pentru producătorii locali de legume/fructe/brânzeturi. În general, dezvoltarea producătorilor locali depinde în mod direct de expansiunea retailului, atât a celui modern, cât și a celui tradițional”, a adăugat Ruxandra Târlescu.

În ceea ce privește atuurile businessurilor cu capital românesc ce au rezistat competiției din piață, aceasta enumeră ambiția și spiritul antreprenorial ale acționarilor, calitatea produselor și relația de încredere pe care compania/brandul a construit-o cu consumatorii.

„Companiile antreprenoriale românești au potențial de dezvoltare, pe o piață foarte competitivă și cu cerințe tot mai ridicate din partea consumatorilor, dacă includ în strategiile lor aspecte precum proximitatea față de consumatori, scurtarea lanțurilor de aprovizionare, digitalizarea/automatizarea pentru creșterea eficienței și sustenabilitatea. Cred că antreprenorii din retail și FMCG au dat dovadă de o reziliență și adaptabilitate extraordinare în ultimii doi ani, care cu siguranță îi vor ajuta și în această perioadă”,  a punctat Ruxandra Târlescu.

Campioni în business

La capitolul performanță, putem aminti afaceri din industria cărnii, acolo unde businessurile Transavia, deținut de Ioan Popa, Cris-Tim (familia Timiș) sau Unicarm (familia Lucuț) sunt competitori redutabili pentru nume internaționale precum Smithfield sau Caroli Foods Group, pe o piață marcată în ultimii ani de multiple provocări – pandemia de Covid-19, epidemia de pestă porcină africană, gripa aviară și creșteri de două cifre ale prețurilor furajelor. Și industria băuturilor nonalcoolice se bucură de prezența unor nume românești de calibru în clasamentul marilor jucători, printre care se disting Romaqua Group (Octavian Crețu și Nicolae Palfi), Carpathian Springs, deținut de omul de afaceri Jean Valvis, care scrie o nouă pagină de succes prin brandul Aqua Carpatica, sau European Drinks, business controlat de frații Ioan și Viorel Micula.

De remarcat sunt și eforturile investiționale aparținând afacerilor românești din domeniul vinurilor, acolo unde Jidvei, spre exemplu, a alocat bugete de milioane de euro în ultimii ani pentru modernizarea cramelor, dar și în lansarea de produse care să direcționeze în special consumatorii tineri spre branduri românești de calitate. La rândul său, Alexandrion Group, producător deținut de Nawaf Salameh, ocupă primul loc în clasamentul producătorilor de băuturi spirtoase, poziție legitimată de dezvoltarea accelerată din ultima perioadă și investițiile importante în dezvoltarea portofoliului de produse. Ultimul anunț în acest sens este lansarea brandului de whiskey single malt Carpathian, produs în fabrica din Pleașa, județul Prahova. Pe scurt, vorbim de o investiție ce depășește 20 de milioane de euro și o premieră, acesta fiind primul produs de acest gen made in România.

În opinia lui Mircea Turdean, Director General Farmec, cel mai mare producător român de cosmetice cu afaceri de peste 284 milioane lei la nivelul anului trecut, companiile locale care au rezistat în piață au fost mai sensibile la nevoile consumatorilor și au rămas mai aproape de aceștia prin produse și servicii foarte specifice. „În plus, brandurile locale care au rezistat au acumulat un capital de imagine valoros din generație în generație. Iar asta doar datorită calității și relevanței dovedite, așadar acestea din urmă sunt fundamentale”, a subliniat Mircea Turdean.

Vezi și: Mircea Turdean, Director General Farmec: Întotdeauna am creat oportunități din amenințările din piață

La rândul său, familia Lazăr, care deține producătorul de apă Apemin Zizin, a reușit să susțină dezvoltarea companiei pe termen lung printr-un amplu proces de retehnologizare și modernizare a infrastructurii logistice. „Pare că managementul unui business cu apă este la îndemâna oricui, însă lucrurile nu stau chiar așa. Pot afirma cu tărie că nu este deloc ușor de susținut dezvoltarea unui produs de larg consum de bază, precum apa îmbuteliată. Avem permanent parte de noi și noi provocări cărora trebuie să le facem față. Cred că, până la urmă, aceasta este frumusețea acestui business. Cu alte cuvinte, să fii în permanență în alertă te poate ajuta să prevezi și să găsești soluții în perioade de criză”, a afirmat Laura Lazăr, CEO Apemin Zizin.

Activi pe o piață extrem de concurențială, Ice Dyp, afacerea cu înghețată înființată de familia Balaș în urmă cu 26 de ani, a trecut proba timpului datorită oamenilor care au lucrat pentru companie. „Dacă am învățat ceva de-a lungul anilor din această poveste de succes este aceea că o companie nu înseamnă doar tehnologie, echipamente, know-how, clădiri sau terenuri. O companie înseamnă, înainte de orice, oamenii care o compun. Fără ei nu am fi ajuns unde suntem acum”, a spus și Alexandru Costache, Executive Manager Ice Dyp.

Pe de altă parte, Grigore Horoi, Președintele Grupului Agricola, consideră foarte importantă și antrenarea businessului pentru perioade mai dificile ca și cheie pentru asigurarea succesului. Acesta vorbește despre menținerea unui echilibru adecvat între resursele împrumutate și cele ale companiei, respectiv o dezvoltare sistematică, în pași mici și siguri.

Citește în continuare AICI. 

Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Mircea Turdean, Farmec: Inovația este cuvântul cheie pentru orice brand care își dorește să rămână relevant
Mircea Turdean, Farmec: Inovația este cuvântul cheie pentru orice brand care își dorește să rămână relevant
Industria produselor de frumusețe nu există fără inovație, spune Mircea Turdean, Director General Farmec, compania pentru care investițiile în...
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Pe o piață cu o dinamică precum cea a retailului și a bunurilor de larg consum orientarea spre inovație, calitatea produselor oferite și...
Transavia: Estimăm dublarea cifrei de afaceri și a profitului până în 2026
Transavia: Estimăm dublarea cifrei de afaceri și a profitului până în 2026
După cel mai bun an din istoria companiei de aproape 33 de ani, cu venituri de peste 1 miliard de lei și un profit record pentru sector, și cu o...